Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3575
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1422
  • دانلود: 

    597
چکیده: 

زمینه و هدف: سوء استفاده از مواد مخدر از مشکلات بزرگ پزشکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین الگوی سوء مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر در مراجعین به مراکز DIC و MMTC شهرستان آمل در سال 1390 می باشد.روش بررسی: پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی، مقطعی بوده که به صورت نمونه گیری تصادفی منظم خوشه ای با حجم نمونه 389 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان از بین معتادان تحت پوشش مراکز DIC و MMTC شهرستان آمل در سال 1390 انتخاب شدند، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که از طریق مصاحبه و بررسی پرونده های افراد تحت پوشش تکمیل شد و در نرم افزار SPSS نسخه 18 توسط آزمون های مربوط مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 92.5% مرد و 7.5% زن بوده اند. 80.2% افراد شهری و 19.8% روستایی بوده اند. تعداد معتادان مرد مراجعه کننده به این مراکز جهت ترک 11 برابر زنان بوده است و بیشترین ماده مخدری که قبل از مراجعه به مراکز درمانی از آن استفاده می شده تریاک بوده است. از کل افراد مورد بررسی 15 درصد مجرد و 85 درصد متاهل بوده اند. مصرف مواد با متغیرهای جنس ((p=0.00، تاهل (p=0.00)، شغل (p=0.00)، تحصیلات (p=0.003)، سابقه (p=0.00)، مصرف مواد در سطح p<0.01 تفاوت معنی دار وجود دارد.نتیجه گیری: از آنجایی که سیگار، بیکاری و تحصیلات پایین از عوامل موثر بر مصرف مواد مخدر می باشد می توان با مساعد کردن زمینه های فرهنگی و آموزشی به خصوص در دوران تحصیلی و ایجاد بازار کار برای جوانان و آگاه نمودن خانواده ها از بروز این گونه ناهنجاری ها در جامعه پیشگیری کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 597 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    6-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1764
  • دانلود: 

    1105
چکیده: 

زمینه و هدف: وجود سبک رهبری مناسب به عملکرد صحیح پرستاران که بیشترین نیروی تخصصی در بیمارستان ها را تشکیل می دهند، کمک نموده و بهبود عملکرد ارتقا کیفیت و اعتبار مراقبت منجر می شود و آنان را نسبت به عملکرد خود پاسخگو می نماید. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر عملکرد پرستاران انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه پژوهش شامل پرستاران بیمارستان های شهید رجایی تنکابن، امام سجاد و احمدنژاد رامسر بود که مشخصات واحدهای مورد پژوهش را داشته و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این مطالعه ابتدا سبک رهبری سرپرستاران از حیث میزان انطباق با شاخص های رهبری خدمتگزار بررسی و سپس تاثیر آن بر عملکرد پرستاران مشخص شد. به این ترتیب پس از توزیع پرسش نامه جهت تعیین رهبران خدمتگزار نمونه ای به حجم 10 نفر برای هر دو گروه دارای سبک رهبری خدمتگزار و غیر خدمتگزار به دست آمد. 150 پرستار (75 مورد و 75 شاهد) به شیوه همگن سازی به پرسش نامه ها پاسخ دادند. ابتدا با استفاده از آمار توصیفی، میزان متغیرهای دموگرافیک مشخص و برای تعیین عملکرد پرستاران نیز از ارزشیابی سالیانه استفاده گردید. سپس جهت مقایسه امتیاز عملکرد دو گروه مورد و شاهد، آزمون آنالیز واریانس به کار گرفته شد. نرم افزار مورد استفاده spss نسخه 16 بود.یافته ها: تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون t مستقل بیانگر آن است که میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالیانه پرستاران در دو گروه شاهد و کنترل تفاوت معنی دار دارد (0.05>p). نتایج آماری بین جنس (p=0.31)، وضعیت تاهل (p=0.17)، مدرک تحصیلی (p=0.44) با میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالیانه پرستاران با استفاده از آزمون تی مستقل معنی دار نبود. همچنین آزمون آنالیز واریانس نشان داد بین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالیانه پرستاران در گروه های چهارگانه سنی (p=0.11) و گروه های چهارگانه سنوات خدمت (p=0.59) تفاوت معنی داری دیده نمی شود. همچنین یافته های این مطالعه با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس نشان داد که سبک رهبری خدمتگزار تاثیر چشمگیری بر عملکرد پرستاران دارد (p=0.01). این نتایج در مورد هر یک از مولفه های عملکرد نیز صادق بود.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت کاربرد سبک رهبری خدمتگزار در بیمارستان ها، سرپرستارانی می توانند در کار خود موفق باشند که در اداره بخش مربوطه، به طور خاص از این سبک استفاده نمایند و این امر از طریق آموزش آنان به اثر بخش ترین روش ها امکان پذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1105 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    887
  • دانلود: 

    540
چکیده: 

زمینه و هدف: امروز در جامعه ما ابتلا به ایدز از طریق ارتباط های جنسی کنترل نشده در حال افزایش هستند و هر روز تعداد بیشتری از جوانان از این طریق به ویروس ایدز مبتلا می شوند. بنابر اهمیت موضوع ما بر آن شدیم تا پژوهشی را با عنوان «تعیین میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران در رابطه با ایدز» انجام دهیم.روش بررسی: 870 دانشجوی رشته های مختلف (پیراپزشکی و غیرپزشکی) دانشگاه های استان مازندران که به روش چند مرحله ای تصادفی با احتساب نیمن انتخاب شده بودند یک پرسش نامه 52 آیتمی را پر کردند. اعتبار و اعتماد ابزار از طریق اعتبار محتوا و آزمون مجدد سنجیده شده بود بررسی های آماری از طریق SPSS و تجزیه و تحلیل های آماری انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین سنی افراد تحت مطالعه 21.5 سال بود. فقط 19.6 درصد افراد متاهل و اکثریت افراد (75.8 درصد) جنس مونث بودند. 96.1 درصد افراد دارای آگاهی خوبی در رابطه با ایدز بودند اما 82.5 درصد مجددا خواهان آموزش و اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع بودند. تلویزیون و کتب بیشترین منابع کسب اطلاعاتی افراد بود. جنسیت افراد، رشته تحصیلی، سن رابطه معنی داری با سطح آگاهی افراد داشته ولی تاهل و تجرد بودن و سطح سواد والدین افراد با میزان آگاهی شان ارتباط معنی داری نداشته است.نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که اکثر دانشجویان نسبت به ایدز آگاهی کافی داشته ولی خواهان اطلاعات بیشتری هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 887

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    18-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3286
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

زمینه و هدف: پروتئین اوری ورزشی پدیده ای خوش خیم و زودگذر در میان ورزشکاران است، که بیش از مدت به شدت و نوع فعالیت وابسته می باشد. مطالعات فراوانی در رابطه با پروتئین اوری ورزشی شده، اما در رابطه با بررسی همزمان اثر الگوی حرکتی و شدت های زیر بیشینه فعالیت بدنی بر میزان دفع ادراری پروتئین، مطالعات محدودی وجود دارد. لذا بر آن شدیم تا تاثیر الگوی حرکتی و شدت فعالیت بدنی را بر میزان و نوع پروتئینوری بررسی نماییم.روش بررسی: در یک کارآزمایی نیمه تجربی 10 مرد جوان فعال، پروتکل های تمرینی شامل 3 الگوی حرکتی متفاوت (گام زن، چرخ کارسنج ثابت، نوار گردان) را در دو شدت زیر بیشینه (70 و 85 درصد (MHR در روزهای جداگانه انجام دادند. میزان دفع آلبومین (Alb)، پروتئین تام، کراتینین و بتا دو میکروگلوبولین (b2-m) قبل و بعد از فعالیت جمع آوری شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری تک متغیره واریانس با اندازه گیری های مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی و آزمون تی تست زوجی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تفاوت معنی داری در میزان دفع پروتئین در ادرار، به دنبال فعالیت با سه الگوی حرکتی در دو شدت متفاوت دیده نشد. (P≤0.05) تنها کراتینین بعد از فعالیت با گام زن با شدت 85% ضربان قلب بیشینه افزایش معناداری نشان داد (P≤0.05) که احتمالا می تواند ناشی از به کارگیری توده عضلانی بیشتر به طور همزمان باشد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، الگوهای حرکتی متفاوت در شدت های زیر بیشینه تاثیر چندانی بر پروتئین اوری ورزشی نداشته و محرکی برای تاثیر عوامل اثر گذار بر پروتئین اوری ورزشی نمی باشند. لذا پیشنهاد میگردد جهت حفظ سلامت جسمانی افراد، به طور منظم و مرتب از تجهیزات کارسنجی استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    25-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    994
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش بالینی، جایگاه پرورش مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، جهت ورود به جامعه کاری خود یعنی بیمارستان می باشد و بررسی ها نشان داده است که ادراک دانشجویان از محیط آموزش بالینی با آنچه که در واقعیت وجود دارد، متفاوت است و آن ها دنبال محیط یادگیری هستند که از مطلوبیت بیشتری برخوردار باشد. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی نظرات دانشجویان، مدیران و مربیان پرستاری در رابطه با تاثیر کارآموزی بالینی بر شناخت، نگرش و تسلط دانشجویان پرستاری در انجام مهارت های بالینی انجام شده است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در آن 150 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین و 22 نفر از مربیان پرستاری و 5 مدیر پرستاری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ای بود که از دو قسمت تشکیل شده بود: 1- مشخصات زمینه ای که شامل 7 سوال بود، 2- پرسشنامه ای جهت سنجش نظرات دانشجویان، مدیران و مربیان پرستاری با 51 سوال در 5 آیتم کاربرد دروس تئوری، خصوصیات مربیان بالینی، شرایط محیط آموزش بالینی، روش های ارزشیابی بالینی و ابعاد شرکت در کارآموزی بالینی بود که پس از تایید روایی و پایانی آن مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اگرچه دیدگاه های دانشجویان، مربیان و مدیران پرستاری در زمینه بهبود کارآموزی های بالینی در بعضی از آیتم ها از هماهنگی لازم برخوردار نبود، اما از نظر پاسخ دهندگان، شرکت در دوره های کارآموزی بالینی، شناخت، نگرش و تسلط کارآموزان را در انجام مهارت های بالینی تا حد زیادی بهبود می بخشد.نتیجه گیری: نتایج بدست آمده، دیدگاه های متنوع دانشجویان، مربیان و مدیران پرستاری را پیرامون وضعیت محیط آموزش بالینی مطرح کرد. شناسایی دقیق نقطه نظرات می تواند منجر به شناسایی مشکلات کلیدی آموزش بالینی گردد که می توان با عنایت به آن ها استراتژی های مناسبی را جهت افزایش اثربخش آموزش بالینی به کار بست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 994

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4533
  • دانلود: 

    1298
چکیده: 

زمینه و هدف: اختلال وسواس جبری یک اختلال روانشناسی است که با تکرار افکار ناخواسته و ایجاد تصمیمات ناگهانی باعث کاهش عملکرد افراد می گردد لذااین پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و غرقه سازی بر وسواس شستشوی بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-جبری انجام گردید.روش بررسی: از بین 120 نفر از کل مراجعه کنندگان زن مبتلا به اختلال وسواس به مراکز روانپزشکی و مشاوره بیمارستان شهرستان آمل، 90 بیمار زن 20 تا 40 سال مبتلا به وسواس از نوع شستشو بر اساس پرسشنامه وسواس-اجبار ییل-براون و تشخیص روانپزشک انتخاب شده و به صورت تصادفی تعداد 48 نفر از بین آنها انتخاب سپس به صورت تصادفی در سه گروه شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواس ییل-براون به صورت پیش آزمون و پس آزمون در هر سه گروه اجرا شد. افراد وسواسی واقع در گروه آزمایشی، تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و تکنیک غرقه سازی را بصورت گروهی هر هفته به مدت یک ساعت و نیم دریافت کردند گروه کنترل در مدت انجام پژوهش در لیست انتظار بودند. در این تحقیق داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل آزمون کوواریانس و طرح Anova به روش بونفرونی با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با بررسی تفاوت میانگین های بین دو گروه تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و تکنیک غرقه سازی به میزان 4.666- تفاوت وجود دارد که این تفاوت در سطح 0.05 معنادار است که این نتیجه نشان می دهد که آموزش تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ بیشتر از غرقه سازی در کاهش شدت علائم وسواس موثر است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داده که بین اثر بخشی تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و غرقه سازی در کاهش شدت علائم وسواس شستشو در بیماران مبتلا به اختلال O.C.D تفاوت وجود دارد. همچنین تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ در کاهش شدت علائم وسواس موثرتر از غرقه سازی است.لذا روانشناسان و سایر درمانگران میتوانند برای کاهش شدت وسواس از تکنیک فوق استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1298 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    36-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3623
  • دانلود: 

    1403
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش های قبل ازدواج پایه و اساس پیشرفت رابطه زوج ها است. این پژوهش به منظور تعیین نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین مراجعه کننده به مرکز بهداشتی - درمانی شماره 7 شهرستان نیشابور انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و مقطعی می باشد که بر روی 369 مرد و 371 زن داوطلب ازدواج مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شماره 7 شهرستان نیشابور (1387) که اولین ازدواج شان بود و سواد خواندن و نوشتن داشتند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه پژوهشگر ساخته بود که پس از تعیین روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت و شامل دو فرم بود. فرم شماره 1 شامل 5 سوال مربوط به اطلاعات دموگرافیک واحدهای پژوهش و 2 سوال مربوط به نظرات نمونه ها در مورد نحوه برگزاری کلاس ها بود و فرم شماره 2 شامل 47 سوال در 7 زمینه باروری، تنظیم خانواده، بیماری های مادرزادی، پیشگیری از سرطان های شایع زنان و مردان، روابط جنسی، روابط با همسر و خانواده، قوانین اسلامی و حقوقی بود و 2 سوال باز در انتهای فرم جهت بررسی سایر نظرات زوجین مطرح گردیده بود. جهت بررسی نتایج از آمار توصیفی و آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تی تست و هم چنین من ویتنی استفاده گردید.یافته ها: یافته ها بیانگر آن است که نیاز به آموزش در هر دو گروه در همه زمینه ها بالاتر از حد متوسط بوده که نشانگر احساس نیاز هر دو گروه نسبت به تمامی زمینه های آموزشی است. هم چنین نتایج بیانگر این مطلب است که بیشترین نیاز آموزشی در هر دو گروه به زمینه شناخت قوانین اسلامی و حقوقی ابراز شده است (در گروه خانم ها 0.874±3.79 و در گروه آقایان 0.891±3.75).نتیجه گیری: با عنایت به نتایج حاصل از این پژوهش، نیاز فراوانی به اقدامات موثرتر و گسترده تر در جهت آموزش هر چه بهتر در مراکز مشاوره قبل از ازدواج احساس می گردد همچنین نتایج نشان می دهد که زوجین مایل هستند آموزش ها در زمینه قوانین اسلامی و حقوقی پررنگ تر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1403 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    3029
  • دانلود: 

    1158
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی های تهاجمی از جمله آنژیوگرافی استرس و اضطراب را برای بیماران به همراه دارد. اضطراب بر روی واکنش های فیزیولوژیک مددجو تاثیر گذاشته و مددجو را در اتاق آنژیوگرافی در معرض خطر قرار می دهد. هدف از این تحقیق بررسی اضطراب آشکار و پنهان بیماران قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر بود.مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی است که بر روی 180 مددجوی بستری، جهت آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ساری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو فرم؛ اطلاعات دموگرافیک و برخی متغیرها، پرسش نامه استاندارد اسپیلبرگر بود. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری X2 و t تست، آزمون F و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که (55.22%) واحدهای مورد پژوهش دارای اضطراب آشکار و (54.18%) اضطراب پنهان دارند. سطح اضطراب آشکار و پنهان بیماران در حد متوسط بود. نتایج نشان داد که در گروه سنی (90-60) سال و افراد بی سواد و بیمارانی که سیگاری هستند، افراد چاق، بیمارانی که سطح اضطراب پنهان زیاد داشتند و طول مدت انتظار بیشتر از 7 روز بود، بیمارانی که عادت ورزش نداشتند و سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشتند، اولین تجربه آنژیوگرافی و افرادی که در خانواده آنها سابقه آنژیوگرافی وجود نداشت و افرادی که آگاهی از آنژیوگرافی نداشتند دارای اضطراب آشکار بالا بوده و از نظر آماری ارتباط معنی دار بین اضطراب آشکار و متغیرهای نامبرده وجود داشت (0.05>p).نتیجه گیری: بالا بودن اضطراب در این بیماران لزوم توجه بیشتر کادر پرستاری و پزشکی به کاهش اضطراب و استفاده از مداخلات مناسب به منظور کاهش این مشکلات را نمایان می سازد و این زمانی امکان پذیر است که عوامل ایجاد کننده اضطراب مشخص شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3029

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button