تربیت اخلاقی از کارکردهای مهم نظام آموزشی و از موضوعات پرچالشی است که از سوی متفکران همواره مهم بوده است و از آنجا که دیدگاه های فلسفی یکی از مبانی نظریه های تربیتی را تشکیل می دهد، ارزش شناسی دارای دو شاخه اخلاق و زیبای شناسی است در این مقاله به بحث و بررسی اراده خیر که یکی از بخش های اخلاق فلسفه کانت است پرداخته شده است. همچنین به تاثیر اراده خیر در تربیت به طور عام و تربیت اخلاقی به خصوص پرداخته شده است. کانت که از فیلسوفان بزرگ اخلاق است در زمینه اخلاق صاحب دیدگاه ویژه ای است.از نظر کانت ارزش ها از سنخ مفاهیم حقیقی هستند، یعنی ارزش ها مانند امور و پدیده های دیگر وجود واقعی دارند و هر کسی به راحتی می تواند آن ها را درک کند. اراده خیر نیز به عنوان ارزش نقش مهمی در سلامت روانی, امنیت و تربیت اخلاقی متربی دارد. از دیدگاه کانت در صورت پذیرش اراده خیر به عنوان یک ارزش، انسان به صرف انسان بودن و فارغ ازعوامل اجتماعی , اقتصادی، طبقاتی، از کرامت و احترام ذاتی برخوردار است.در این بین ارزش شناسی به عنوان یکی از مبانی فلسفی در کنار دیگر مبانی چون هستی شناسی و معرفت شناسی نقشی بس مهم و اساسی را در تربیت اخلاقی ایفا می کند؛ که در صورت تزلزل هر کدام از این مبانی و پایه ها ممکن است تربیت اخلاقی نتواند چنان که باید و شاید موثر افتد و مربی نتواند رسالت اخلاقی خود را به خوبی انجام دهد. به دلیل اهمیت موضوع ما نیز در پژوهش حاضر سعی کردیم ارزش شناسی و تاثیر آن بر تربیت اخلاقی از دیدگاه کانت را مورد بحث قرار دهیم.