امروزه جوامع مجازی با سرعت شگفت آوری از طریق ابزارهای هوشمند در زندگی مردم نفوذ کرده اند. این محیط ها زمینه ای را برای فعالیت کسب وکارها به منظور بهبود تصویر برند و ایجاد انگیزش در مشتریان جهت خرید و یا استفاده از خدمات به وجود آورده اند. در این محیط رقابتی جذب و حفظ مشتریان مستلزم دارا بودن درک بالاتری از رفتار آن ها می باشد، چراکه جذب کاربر بیشتر، منجر به سود آوری بالاتر می گردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل تاثیرگذار بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی است. این پژوهش به صورت کیفی و کمی انجام شده است، به این ترتیب که ابتدا از ادبیات تحقیق مدل اولیه استخراج و سپس با استفاده از تحقیق کیفی مدل تکمیل گردیده و در نهایت مدل طراحی شده مورد آزمون کمی قرار گرفت. در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان که به صورت قضاوتی انتخاب شده بودند انجام شد که نتایج آن با تحلیل مضمون (تم) مورد بررسی قرار گرفت. سپس مدل طراحی شده به وسیله جامعه آماری 384 نفری که به صورت خوشه ای در دسترس انتخاب شده بودند مورد آزمون کمی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد عوامل اکتشافی شناسایی شده شامل، طراحی، امنیت، فیلترینگ، محتوای موجود، و هدایت بر نگرش، تمایل، نیات جمعی و نهایتا رفتار مشارکتی مصرف کننده تاثیرگذار است.