اتخاذ راهبرد رقابتی مناسب و طراحی مدل کسب وکار کارآمد برای استارتاپ های ایرانی فعال در حوزه ی رسانه های اجتماعی می تواند موجبات افزایش رقابت پذیری این شرکت ها در مواجهه با نمونه های قدرتمند خارجی را فراهم کند. در این پژوهش راهبرد تمرکز پورتر به عنوان راهبرد رقابتی استفاده شده و تأثیر اتخاذ آن بر عناصری از مدل کسب وکار مطالعه شده است. هدف این پژوهش، یافتن ویژگی های این عناصر به منظور کمک به طراحی مدل کسب وکار رقابت پذیر برای رسانه های اجتماعی بومی بوده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی بوده و در آن از روش دلفی و یک پنل 12 نفره از خبرگان حوزة رسانه های اجتماعی، در یک مرحله مصاحبه و دو مرحله پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است و در نهایت به تبیین ویژگی های 5 عنصر «بخش های مشتری»، «ارزش های پیشنهادی»، «کانال های توزیع»، «ارتباط با مشتری» و «جریان های درآمدی» پرداخته است. این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخش های مشتری، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشه ای»، دسته بندی به نسبت کاملی از بخش های مشتری برای یک رسانه ی اجتماعیِ بومی تحت تأثیر راهبرد تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخش ها، ارزش پیشنهادی، کانال های توزیع، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است.