چکیده فارسی:برهان صدیقین اولین بار توسط ابن سینا با ملاک «واسطه قرار ندادن غیر وجود در اثبات واجب الوجود» مطرح شد و سپس تقریرهای گوناگونی از آن ارائه گشت. با تقویت ملاک های ارائه شده در مکاتب متاخر درباره روش یکی از تقریرات بوعلی اشکالی مطرح شده است؛ اما پس از تحلیل براهین به مقدمات و بررسی تقریرات شیخ، از لحاظ منطقی (صورت برهان) و فلسفی (ماده برهان) و با توجه به «جنبه برهانی» و «جنبه صدیقین» هر تقریر، «صدیقین بودن» برهان آوری وی ثابت می شود. در این پژوهش تقریرات مختلف ابن سینا از برهان صدیقین از جنبه های «برهانی» و «صدیقین» ارزشیابی گشته و نقدهایی که به آن تقریرات شده، بررسی می شود.
چکیده عربی:طرح برهان الصدیقین لأول مرة علی ید ابن سینا بمعیار «عدم اتخاذ غیر الوجود واسطة لاثبات واجب الوجود»، ثم طرحت تقریرات مختلفة له. و بترصین المعاییر التی تم عرضها فی المدارس المتأخرة طرح اشکال حول طریقة أحد تقریرات ابن سینا. ولکن من بعد تحلیل البراهین وبحث تقریرات الشیخ، تبین ان برهانه یثبت کونه برهان الصدیقین من الناحیة المنطقیة (صورة البرهان) ومن الناحیة الفلسفیة (مادة البرهان). ونظرا إلی «الجانب البرهانی» و «جانب الصدیقین» لکل تقریر یثبت کون البرهان الذی جاء به هو «برهان الصدیقین». فی هذا التحقیق تقیم التقریرات المختلفة لابن سینا لبرهان الصدیقین من حیث البرهان، و من حیث الصدیقین؛ وتبحث الانتقادات التی وجهت لهذه التقریرات.