چکیده فارسی:اغلب صاحب نظران اندیشه اسلامی معتقدند دین اسلام حداکثری است. با وجود این، درباره گستره مسائل دین، اختلاف نظر قابل توجهی دیده می شود. رایج ترین دیدگاه در بین اندیشمندان متاخر، حداکثری بودن دین در محدوده تامین سعادت انسان است؛ ولی برخی پا را فراتر نهاده، بر این اعتقادند که دین، نه تنها عهده دار پاسخ گویی به مسائل مربوط به سعادت آدمی در عرصه زندگی فردی و جمعی است، متولی پاسخ گویی به همه مسائل مربوط به زندگی فردی و اجتماعی نیز هست. در این نوشته، از این رویکرد به «رویکرد حداکثری مطلق» یاد شده و یکی از مهم ترین این رویکردها، یعنی نظریه استاد آیت الله جوادی آملی بررسی شده است. با توجه به گستردگی نظریات ایشان دراین باره، تنها به بخشی از مهم ترین مبانی ایشان بسنده شده، در ادامه، ابهامات موجود در این نظریه به بحث گذاشته می شود.
چکیده عربی: معظم ذوی النظر فی الفکر الإسلامی یعتقدون أن الدین الإسلامی هو دین الحد الاعلی. ورغم کل ذلک یلاحظ وجود اختلاف شاسع فی الرؤی بینهم حول نطاق و مجال قضایا الدین. و من اکثر الآراء شیوعاً بین المفکرین المتأخرین هو الحد الاعلی فی الدین فی مجال تأمین سعادة الإنسان، غیر ان البعض ذهب إلی ما هو أبعد من ذلک و زعم ان الدین یتکفّل أیضاً بالاجابة عن جمیع القضایا المتعلّقة بالحیاة الفردیة والاجتماعیة. فی بحثنا هذا نطلق علی هذا الاتجاه تسمیة «اتجاه الحد الاعلی المطلق»، و فیه نسلّط الضوء علی أهم هذه التوجهات و هو الرأی الذی طرحه الشیخ آیة الله جوادی الآملی. و نظراً إلی سعة آرائه هذا المضمار، نکتفی هنا بذکر قسم من أهم متبنّیاته، و استمراراً نطرح علی بساط البحث ما یکتنف هذا البحث من غوامض.