چرخه رانندگی یکی از مهمترین ابزارها برای بررسی مصرف سوخت خودروها و سطح آلایندگی در محدوده های شهری و بین شهری است. همچنین در راستای تصمیمات کلان زیست محیطی، مدیریت آمد و شد و راهسازی، چرخه های رانندگی جزو ملزومات است. بر همین اساس، تحقیق حاضر الگوی رانندگی شهری خودرویی با موتور پرخوران با هدف استخراج چرخه رانندگی را بررسی و تحلیل می کند. بدین منظور با استفاده از روش خوشه بندی ریزسفرها، چرخه رانندگی این خودرو از داده های اندازه گیری شده طی آزمون خودرویی استخراج شد. نتایج نشان داد در این چرخه رانندگی که حدودا 1063 ثانیه به طول می انجامد، متوسط سرعت خودرو، شتاب گیری و ترمزگیری به ترتیب حدودا 29کیلومتر بر ساعت، 0. 45 و 0. 41-متر بر مجذور ثانیه است. همچنین خودرو در این چرخه استخراج شده، حدودا 15 درصد از کل زمان رانندگی را در توقف با دور درجا سپری می کند. به علاوه متوسط سرعت موتور برای خودرو در این چرخه رانندگی، 1337 د. د. د. است. همچنین نتایج نشان داد که از میان بازه های مختلف سرعت-شتاب، بیشترین مدت زمان رانندگی متعلق به بازه سرعت 0 تا 0. 1 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0. 1-تا 0. 1 متر بر مجذور ثانیه با سهم 13. 5 درصد از کل زمان چرخه رانندگی است. در رتبه های دوم و سوم، 7. 5 درصد از زمان رانندگی در سرعت 0. 1 تا 10 کیلومتر بر ساعت و شتاب 1-تا 0. 1-متر بر مجذور ثانیه، و 7 درصد از زمان رانندگی در سرعت 30 تا 40 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0. 1 تا 1 متر بر مجذور ثانیه سپری می شود.