Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2667
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2667

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    6-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    912
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

مقدمه: برونشیولیت تاثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره بیماران دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی انجام گرفت.روش: در یک مطالعه توصیفی - مقطعی، 93 مصدوم شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی به روش در دسترس از بین مراجعین به درمانگاه فوق تخصصی ریه بیمارستان بقیه اله (عج) جهت شرکت در پژوهش انتخاب گردیدند. اندازه گیری کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی بیماران ریوی (SGRQ) صورت گرفت.یافته ها: میانگین نمرات حیطه های علایم، فعالیت، تاثیر و نمره کلی کیفیت زندگی واحدهای پژوهش به ترتیب 85.56، 77.38، 68.5 و 74.25 به دست آمد. بین نمره کیفیت زندگی با درصد جانبازی ارتباط آماری معنادار مستقیم و با FEV1 ارتباط معکوس وجود داشت. افراد با تحصیلات دیپلم و بالاتر و همچنین گروه شغلی کارمندان از کیفیت زندگی مطلوب تری برخوردار بودند.نتیجه گیری: نتایج فوق نشان دهنده افت شدید کیفیت زندگی در جمعیت مورد بررسی است. کیفیت زندگی نامطلوب تر در ارتباط با کاهش FEV1 و ابتلای هم زمان به اختلالات چشمی، پوستی و اعصاب و روان، ضرورت توجه همه جانبه را در راستای ارتقای کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    15-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    862
  • دانلود: 

    725
چکیده: 

مقدمه: انجام ارزشیابی بالینی از مشکل ترین نقش های مدرسان پرستاری است. در سال های اخیر لزوم بازنگری در روش های فعلی و استفاده از راهبردهای فعال و دانشجو محور در ارزشیابی بالینی مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از طراحی و به کارگیری روش ارزشیابی پورت فولیو در کارآموزی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری، رضایتمندی آنان از روش ارزشیابی بالینی با دانشجویان گروه متداول مقایسه گردید.روش: در این پژوهش نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در گروه های 7 و 8 نفری تقسیم و به مدت 4 هفته در کارآموزی بالینی حضور یافتند. پس از تشریح اهداف پژوهش و دریافت رضایتنامه، گروه های مذکور به صورت تصادفی به دو گروه تخصیص یافتند. ارزشیابی بالینی دانشجویان گروه پورت فولیو (21 نفر) به روش پورت فولیو و با استفاده از فهرست وارسی طراحی شده و در گروه متداول (20 نفر) با فرم ارزشیابی بالینی متداول در دانشکده انجام شد. رضایتمندی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و آزمون های آماری فیشر، من ویتنی و اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج بیانگر آن بود که رضایتمندی دانشجویان گروه پورت فولیو در سه مورد ذیل از گروه متداول با اختلاف معناداری بیشتر بود: همسو بودن موضوعات موجود در روش و فرم ارزشیابی با اهداف کارآموزی بالینی (p=0.04)، ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری (0.005) و ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب ها و سایر منابع علمی .(p=0.01) همچنین رضایت دانشجویان گروه متداول از منصفانه بودن روش ارزشیابی بیشتر از گروه پورت فولیو بود (p=0.017) در سایر موارد تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: رضایت بیشتر در برخی زمینه ها در روش پورت فولیو، می تواند نشان دهنده استقبال دانشجویان از شیوه های نوین و فعال یادگیری و ارزشیابی باشد لذا، پیشنهاد می گردد تا روش پورت فولیو به عنوان یکی از بهترین روش های ارزشیابی عملکرد بالینی در پرستاری مورد توجه قرار گیرد. انجام پژوهش های گسترده تر در این زمینه ضروری می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 862

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 725 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    29-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3548
  • دانلود: 

    1211
چکیده: 

مقدمه: اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روحی متعاقب جراحی های قلبی و بستری شدن در بیمارستان است. از این رو ارایه اطلاعات و آموزش به بیمار را می توان به عنوان جز حیاتی مراقبت های پرستاری در جهت کاهش افسردگی و اضطراب نام برد آموزش بیمار به شیوه های مختلفی صورت می گیرد که نوع انفرادی و چهره به چهره یکی از شیوه های موثر در این زمینه است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش چهره به چهره در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز بیمارستان شفا کرمان در سال 87-86 انجام شد.روش: این مطالعه نیمه تجربی روی 120 بیمار که به طور تصادفی و پس از همسان سازی از نظر سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، نوع جراحی به دو گروه 60 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند انجام شد. افرادی که آموزش چهره به چهره و کتابچه آموزشی را دریافت کردند در گروه تجربی قرار گرفتند و در گروه کنترل فقط آموزش معمول بخش ارایه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بیمارستانی (HADS) جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر محاسبه میانگین و انحراف معیار از آزمون های t و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS v.14 استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میانگین افسردگی و اضطراب دو گروه بعد از عمل کاهش یافته است (p<0.0001) به این صورت که نمره اضطراب در گروه تجربی از 11.63 قبل از عمل به 6.68 بعد از عمل رسیده است این در حالی است که نمرات در گروه کنترل به ترتیب 13.3 و 9.6 بوده است. در مورد افسردگی نیز نمره قبل از عمل در گروه تجربی 10.33 به 5.85 بعد از عمل رسیده است که در گروه کنترل به ترتیب 11.28 و 9.16 بوده است. در مورد ارتباط بین افسردگی و اضطراب و ویژگی های فردی نتایج نشان داد افسردگی در زنان و افراد معتاد بالاتر و میزان اضطراب در بی کارها بیشتر از شاغلین بوده است (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران تحت عمل جراحی قلب باز فشار روانی را قبل و بعد از عمل تجربه می کنند، که می تواند اثرات منفی بر بیمار بگذارد علی رغم وجود تفاوت در نمرات قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه، در گروه تجربی این تفاوت قبل و بعد بسیار چشم گیرتر بوده و همچنین در مقایسه نمرات بعد از مداخله نیز بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت وجود داشت از آنجا که آموزش به بیمار به عنوان یک روش ساده، ارزان، کارآمد و مقرون به صرفه، می تواند در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران به کار رود، روش آموزش انفرادی به دلیل امکان توجه به رفتار فراگیران و تعامل متقابل و دریافت بازخورد و توجه به نیازهای فراگیران و به عنوان روشی سودمند در این زمینه توصیه می شود همچنین به نظر می رسد که گروه های زنان، افراد معتاد و بی کاران در این زمینه نیازمند توجه خاص می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3548

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1211 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    39-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2517
  • دانلود: 

    1551
چکیده: 

مقدمه: انگیزه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل جهت دهنده فعالیت های انسان شناخته شده است. فقدان یا کاهش انگیزه بر تمامی عملکردهای فرد اثر گذاشته و سبب تاثیرات منفی زیادی می شود. با توجه به اهمیت انگیزه در دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین درک دانشجویان پرستاری از کاهش انگیزه انجام شد.روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. در این مطالعه 12 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و در سه مصاحبه گروهی متمرکز مشارکت نمودند. پس از جمع آوری اطلاعات، کلیه مصاحبه های ضبط شده بر روی کاغذ پیاده و مرور گردیدند و تم ها یا درون مایه ها استخراج گردیدند. سپس فهرستی از این تم ها تهیه گردید و شباهت ها در معنا و مفهوم آن ها مرور شدند. بر اساس محوریت، تم ها در یک زیر طبقه قرار گرفتند و سپس با مرور مجدد زیر طبقه ها، زیر واحدهای مربوط به هم در یک طبقه قرار گرفتند.یافته ها: با استفاده از تجزیه و تحلیل دست نوشته ها تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و شش درون مایه اصلی که هر یک دارای چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایه های اصلی به دست آمده در مورد کاهش انگیزه دانشجویان پرستاری شامل فرهنگی - اجتماعی، آموزشی، مدیریتی، پژوهشی، ارتباطی و زمینه ای بود.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مشکلات ارتباطی با دانشجویان از عوامل بسیار مهم در کاهش انگیزه و علاقه آن ها به رشته پرستاری است. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می شود سیاست گذاران سیستم بهداشتی و درمانی، اساتید و مدیران پرستاری به منظور افزایش انگیزه دانشجویان از موارد فوق در برنامه ریزی های خود استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    48-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2918
  • دانلود: 

    3153
چکیده: 

ارتقای کیفیت مراقبت از اولویت های مهم بهداشتی است. اما، پژوهش ها نشان داده اند که روش های تغییر رفتار متخصصان بالینی و اجرای تغییرات سازمانی اغلب ناموفق هستند. اقدام پژوهی به عنوان روش موفقیت آمیز منجر به تسهیل تغییر و ارتقای خدمات در صنعت، آموزش و اخیرا در بهداشت شده است. در این مقاله، روش اقدام پژوهی و علت موفقیت آمیز بودن آن در بهبود تغییر و کیفیت خدمات پرستاری توضیح داده می شود. مطالعات اخیر در رابطه با اقدام پژوهی نشان داده اند که این روش سبب بهبود مراقبت های بالینی، کار گروهی، ارتباط و مدیریت بالینی می شود. همچنین، اقدام پژوهی گروه بالین را به حسابرسی عملکرد خود و شناخت نیازهای آموزشی خویش تشویق می نماید. اقدام پژوهی اگر به طور وسیعی به کار گرفته شود، می تواند سبب ارتقای کیفیت در مراقبت بهداشتی گردد. همچنین اقدام پژوهی می تواند به عنوان روش مفیدی به منظور به کار گرفتن نظریه ها در بالین مطرح گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2918

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3153 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    59-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2714
  • دانلود: 

    903
چکیده: 

مقدمه: نارسایی قلبی بیماری مزمن و ناتوان کننده ایست که محدودیت های جسمی و علایم پیشرونده ناشی از آن سبب کاهش کیفیت زندگی می شود. به دلیل اهمیت ویژه ارتقای کیفیت زندگی در سیستم های مراقبتی و بهداشتی، ارزیابی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب به پرستاران کمک می کند تا مراقبت های اصولی تری را ارایه دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام شد.روش: این پژوهش مطالعه ای توصیفی - تحلیلی است بر روی 200 بیمار مبتلا به نارسایی قلب بستری در بخش های داخلی قلب و سی سی یو بیمارستان های شفا و افضلی پور کرمان برای بررسی کیفیت زندگی بیماران از ابزار استاندارد عمومی SF36 استفاده شد. پرسشنامه ها از طریق مصاحبه برای بیماران تکمیل گردید به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری شاخص های مرکزی و پراکندگی و من ویتنی یو، کروسکال والیس و رگرسیون با کمک نرم افزار آماری SPSS v.13 استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که 57.5% از بیماران در نمونه مورد مطالعه را زنان تشکیل دادند میانگین سنی بیماران 12.02±65.43 بود. در بررسی ابعاد کیفیت زندگی با ابزار SF36 بیشترین و کمترین نمره به ترتیب به ابعاد سلامت روان و مشکلات جسمی تعلق گرفت. بررسی ارتباط ویژگی های فردی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب نشان داد که بیماران گروه سنی کمتر از 60 سال و متاهل از کیفیت زندگی بهتری برخوردارند. زنان بیمار در ابعاد متعددی از کیفیت زندگی نسبت به مردان ضعیف تر بودند (p<0.05) و بیماران بی سواد نیز کیفیت زندگی پایین تری داشتند. بررسی ارتباط بیماری های همراه و کیفیت زندگی در بیماران حاکی از آن بود که بیماران با سابقه سکته قلبی، آنژین صدری، فشار خون بالا، دیابت، بیماری های تنفسی و انجام عمل CABG از کیفیت زندگی ضعیف تری برخوردارند. در مورد سابقه مصرف سیگار و مواد مخدر و ابتلا به بیماری های کلیوی و سکته مغزی بین گروه ها ارتباط معنادار مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به نارسایی قلب از کیفیت زندگی مطلوب برخوردار نیستند. از این رو پیشنهاد می شود ارایه دهندگان خدمات بهداشتی از جمله پرستاران با فراهم کردن زمینه های لازم برای مراقبت های پیگیر، درمان مناسب و امکانات مورد نیاز، شرایط لازم را برای برخورداری بیماران از کیفیت زندگی مطلوب مهیا نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2714

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 903 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    68-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1281
  • دانلود: 

    978
چکیده: 

مقدمه: استرس جزء لاینفک زندگی انسان است اما میزان بیش از حد یا طولانی مدت آن مضر بوده و سبب تغییر در رفتار، حالات هیجانی و بحرانی می شود که در بروز و افزایش رفتارهای منجر به خودکشی نقش عمده ای دارد. زنان دلیل این که با تنش و استرس های متعددی در سطح جامعه مواجه بوده، افرادی آسیب پذیر محسوب می شوند، بلکه به دلایل متعدد با تنش و استرس های بیشتری در سطح جامعه مواجه اند. شناخت ماهیت تجارب این افراد در پی بردن به نیازهای سلامتی و ایمنی، حمایت و پیشگیری از عواقب مخرب ناشی از آن ضروری است. یکی از افرادی که نقش مهم و کلیدی در تامین، حفظ، ارتقا و یاری نمودن زنان و ایفا نموده، پرستاران می باشند. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب استرس در زنان نجات یافته از خودکشی انجام گرفته است.روش: این پژوهش از نوع توصیفی بوده که به روش کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکت کنندگان در تحقیق را 10 نفر از زنان نجات یافته از خودکشی بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می دادند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام و تا اشباع داده ها ادامه یافت. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه عمیق استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش کلایزی انجام گرفت. به منظور دستیابی به موثق بودن داده ها از معیارهای بازنگری ناظرین و مشارکت کنندگان در پژوهش استفاده شد.یافته ها: یافته های این پژوهش مشتمل بر، مفاهیم متعددی بودند که در دو مفهوم اصلی پدیدار گردیدند: 1- زندگی در استرس که شامل زیر مفهوم های، استرس های بیرونی و درونی و 2- مقابله با استرس که حاصل زیر مفهوم های، رفتارهای سازگارانه و رفتارهای ناسازگارانه بود.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، تجارب افراد برای مقابله با شرایط پر استرس نشان می دهد در مواقعی که رفتارهای سازگارانه موثر به خصوص با توسل به معنویات شرایط بحرانی را با کمترین آسیب پشت سر گذاشته اند. در شرایط زندگی پراسترس کنونی نه تنها باید به فکر کاهش استرس ها بود، بلکه با افزایش مهارت های سازگارانه نظیر اعتقادات مذهبی می توان شرایط را به سمت مطلوب تغییر داد. آشنایی با شیوه های سازگاری مناسب به خصوص در پیشگیری از خودکشی مستلزم برنامه ریزی های وسیع و جامعی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 978 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    79-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2461
  • دانلود: 

    1024
چکیده: 

مقدمه: یکی از مسایل اساسی نوجوانان و جوانان امروز مصرف مواد مخدر و رفتارهای جنسی پر خطر می باشد. رفتارهای نوجوانان تحت تاثیر آگاهی، نگرش، عقاید و نرم های اجتماعی شکل می گیرد. مطالعه رفتارهای پرخطر جنسی نوجوانان می تواند در طراحی برنامه های پیشگیری از ایدز و بیماری های مقاربتی موثر باشد. شناخت عوامل موثر در تصمیم گیری جنسی در نوجوانان و جوانان مصرف کننده مواد در طراحی مداخلات برای کاهش رفتارهای جنسی پر خطر کمک کننده است. بنابراین ما نیازمند درک چگونگی تصمیم گیری این گروه در مورد شروع فعالیت جنسی و تداوم آن هستیم. هدف از این مطالعه درک تجارب ذهنی دختران مصرف کننده مواد مخدر در ارتباط با تصمیم گیری جنسی ایشان می باشد.روش: در این تحقیق برای به دست آوردن اطلاعات عمیق از مصاحبه های فردی عمیق، باز و نیمه ساختار یافته استفاده شد. با روش نمونه گیری گلوله برفی 9 دختر نوجوان 22-18 ساله مصرف کننده مواد مخدر در استان مازندران انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا داستان زندگی خود را در مورد وقایع اطرافشان که بر تصمیم گیری آن ها در مورد شروع فعالیت جنسی و تداوم آن اثرگذار بوده است را تعریف کنند. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات عمیق از مصاحبه های فردی عمیق نیز استفاده شد.یافته ها: از داستان گویی و مصاحبه های فردی عمیق شرکت کنندگان شش مضمون اصلی استخراج شد. این مضامین شامل: عوامل فردی و عوامل خارجی، هنجارهای اجتمایی مورد انتظار، باورهای مذهبی، رضایت جنسی، فقدان مهارت نه گفتن و فقر و اعتیاد به عنوان خط پایان زندگی است.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شواهدی را ارایه می دهد که تصمیم گیری فعالیت جنسی دختران نوجوان مصرف کننده داروهای مخدر یک فرایند پیچیده بوده و تحت تاثیر عوامل متعدد است. از طریق داستان گویی و مصاحبه های فردی عمیق درک جامعی از تصمیم گیری جنسی این دختران نوجوان و ارتباط آن با رفتارهای جنسی به دست آمد. این مطالعه می تواند راهنمایی برای طراحی مداخلات مناسب و ارایه راهبردهای ارتقا دهنده سلامت برای این گروه از دختران در معرض خطر باشد. این مداخلات شامل طراحی برنامه های آموزش سلامت جنسی و تدوین سیاست هایی برای رسیدگی به نیازهای این گروه از نوجوانان و پیشگیری از رفتارهای جنسی پر خطر در آن ها می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1024 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button