مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

863
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورت فولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: انجام ارزشیابی بالینی از مشکل ترین نقش های مدرسان پرستاری است. در سال های اخیر لزوم بازنگری در روش های فعلی و استفاده از راهبردهای فعال و دانشجو محور در ارزشیابی بالینی مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از طراحی و به کارگیری روش ارزشیابی پورت فولیو در کارآموزی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری, رضایتمندی آنان از روش ارزشیابی بالینی با دانشجویان گروه متداول مقایسه گردید.روش: در این پژوهش نیمه تجربی, کلیه دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در گروه های 7 و 8 نفری تقسیم و به مدت 4 هفته در کارآموزی بالینی حضور یافتند. پس از تشریح اهداف پژوهش و دریافت رضایتنامه, گروه های مذکور به صورت تصادفی به دو گروه تخصیص یافتند. ارزشیابی بالینی دانشجویان گروه پورت فولیو (21 نفر) به روش پورت فولیو و با استفاده از فهرست وارسی طراحی شده و در گروه متداول (20 نفر) با فرم ارزشیابی بالینی متداول در دانشکده انجام شد. رضایتمندی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و آزمون های آماری فیشر, من ویتنی و اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج بیانگر آن بود که رضایتمندی دانشجویان گروه پورت فولیو در سه مورد ذیل از گروه متداول با اختلاف معناداری بیشتر بود: همسو بودن موضوعات موجود در روش و فرم ارزشیابی با اهداف کارآموزی بالینی (p=0.04), ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری (0.005) و ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب ها و سایر منابع علمی .(p=0.01) همچنین رضایت دانشجویان گروه متداول از منصفانه بودن روش ارزشیابی بیشتر از گروه پورت فولیو بود (p=0.017) در سایر موارد تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: رضایت بیشتر در برخی زمینه ها در روش پورت فولیو, می تواند نشان دهنده استقبال دانشجویان از شیوه های نوین و فعال یادگیری و ارزشیابی باشد لذا, پیشنهاد می گردد تا روش پورت فولیو به عنوان یکی از بهترین روش های ارزشیابی عملکرد بالینی در پرستاری مورد توجه قرار گیرد. انجام پژوهش های گسترده تر در این زمینه ضروری می نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفی، معصومه، شبان، مرضیه، نیک بخت نصرآبادی، علیرضا، مهران، عباس، و پارسایکتا، زهره. (1390). مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورت فولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری، 6(21)، 15-28. SID. https://sid.ir/paper/138081/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفی معصومه، شبان مرضیه، نیک بخت نصرآبادی علیرضا، مهران عباس، پارسایکتا زهره. مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورت فولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری[Internet]. 1390؛6(21):15-28. Available from: https://sid.ir/paper/138081/fa

    IEEE: کپی

    معصومه لطیفی، مرضیه شبان، علیرضا نیک بخت نصرآبادی، عباس مهران، و زهره پارسایکتا، “مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورت فولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری،” پژوهش پرستاری، vol. 6، no. 21، pp. 15–28، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138081/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button