Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2185
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2185

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1904
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2207
  • دانلود: 

    751
چکیده: 

مقدمه: بستری شدن برای اغلب بیماران اضطراب زاست، زمانی که بیماران تحت آنژیوگرافی قرار می گیرند، این اضطراب و استرس افزایش می یابد. آموزش و آشناسازی می تواند اثرات روانی - جسمانی اضطراب و استرس را کاهش دهد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آشناسازی بر میزان استرس، اضطراب، و افسردگی در بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر بستری در بخش های قلب بیمارستان شهید بهشتی زنجان انجام شده است.روش: در این پژوهش نیمه تجربی 60 بیمار تحت آنژیوگرافی عروق کرونر با روش نمونه گیری در دسترس یا در گروه آزمون که برنامه آشناسازی را دریافت کردند و یا در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه (Depression Anxiety Stress Scale) DASS-21 برای بررسی سطح استرس، اضطراب و افسردگی بیماران بود. میزان استرس، اضطراب، و افسردگی بیماران قبل آنژیوگرافی اندازه گیری شد. سپس با نرم افزار آماریSPSS  و با استفاده از کولموگروف اسمیرنوف، آزمون های تی تست، آنالیز واریانس و مجذور کای داده های حاصل تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: با آزمون آماری تی مستقل میزان استرس (10.33±3.19)، اضطراب (9.6±2.22) و افسردگی (7.96±1.217) در گروه آزمون نسبت به میزان استرس (13.3±4.44)، اضطراب (11.6±4.28) و افسردگی (8.9±2.40) در گروه کنترل با (p<0.05) کاهش معناداری داشت.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در این پژوهش، گروه آزمون، استرس، اضطراب و افسردگی کمتری را نسبت به گروه کنترل تجربه کردند. بنابراین توصیه می شود قبل از پروسیجرهای تشخیصی تهاجمی برای بیماران از برنامه های آشناسازی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1380
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

مقدمه: اسکیزوفرنیا به عنوان یکی از اختلالات پیچیده روان پزشکی، تاثیرات منفی زیادی بر رفتارها و عملکردهای اجتماعی بیماران دارد. اگر چه داروهای ضد روان پریشی تکیه گاه اصلی درمان اسکیزوفرنیا به شمار می روند ولی مداخلات روان شناختی نیز در بهبود نشانه های بالینی موثر هستند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر شعر خوانی گروهی بر وضعیت رفتارهای اجتماعی بیماران اسکیزوفرنیک می باشد.روش: در این کارآزمایی بالینی تعداد 29 بیمار اسکیزوفرنیک به روش نمونه گیری آسان انتخاب و به صورت تصادفی تعادلی در دو گروه مداخله (14 بیمار) و گروه کنترل (15 بیمار) قرار گرفتند. برای گروه مداخله، شعر خوانی گروهی به صورت جلسات یک ساعته، هفته ای دو بار به مدت شش هفته برگزار شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار اندازه گیری آسیب های وارده بر مهارت های روزمره زندگی در بیماران روانی (مشکلات رفتاری) بودند. تجزیه و تحلیل آماری به وسیله آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل در محیط نرم افزار آماری SPSS v.14 انجام شد.یافته ها: آزمون تی زوجی نشان داد که بعد از مداخله مشکلات رفتارهای اجتماعی بیماران گروه مداخله کاهش معناداری داشت و این در حالی بود که در گروه کنترل تفاوت معناداری بین میانگین های قبل و بعد وجود نداشت و همچنین پس شعر خوانی گروهی بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری از لحاظ آماری وجود داشت. قبل از شعر درمانی گروهی تفاوت معناداری بین گروه مداخله و کنترل وجود نداشت.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که گروه درمانی به صورت شعر خوانی بر وضعیت رفتارهای اجتماعی بیماران اسکیزوفرنیک موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1380

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1370
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی یکی از فعالیت های مهم در فرایند آموزشی به شمار می آید. برای دستیابی به اهداف مهم ارزشیابی لازم است از یک سیستم ارزشیابی درست و اثربخش استفاده شود.روش: هدف مطالعه حاضر بررسی نظرات و میزان رضایت اساتید و دانشجویان کارشناسی پرستاری راجع به نحوه ارزشیابی بالینی بود. این مطالعه توصیفی در سال تحصیلی 90-1389 در یکی از دانشگاه های شهر تهران انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری در ترم تحصیلی 8-2 (217 نفر) و کلیه اساتید بالینی پرستاری (41 نفر) بودند که از این تعداد به ترتیب 197 و 29 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه نظرسنجی و فرم رضایت سنجی بود که روایی آن به صورت محتوایی و توسط صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت. در نهایت داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 آنالیز شدند.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد اکثریت دانشجویان (%73.6) و اساتید (%75.9) روش فعلی ارزشیابی بالینی را از جهات مختلف نامناسب دانسته و با آن مخالف هستند. %59.9 دانشجویان و %37.9 اساتید از وضعیت فعلی ارزشیابی بالینی به شدت ناراضی بودند. %96.4 دانشجویان اظهار داشتند که نحوه ارزشیابی بالینی به گونه ای است که آنها هیچ بازخوردی در خصوص نقاط قوت و ضعف خود دریافت نمی کنند. همچنین اکثریت آنان (%79.6) اعتقاد داشتند ارزشیابی های فعلی بیانگر نظر شخصی استاد در مورد دانشجو است نه نشان دهنده عملکرد دانشجو.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، ارزشیابی بالینی که متکی به یک فرم کلی بوده و بر اساس نظر شخص مربی و بدون قائده خاصی تکمیل شود؛ هم از نظر دانشجویان و هم از نظر اساتید کفایت لازم برای سنجش عملکرد بالینی دانشجویان را ندارد. لذا ضروری است با اعمال تغییرات اساسی در این روش و به کمک کاربرد سایر روش های ارزشیابی بالینی، به قضاوت دقیق تر و درست تری از عملکرد بالینی دانشجویان دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1370

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1323
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

مقدمه: توانمندسازی زنان در تنظیم خانواده پیش نیاز ضروری جهت ارتقا بهداشت باروری است در این فرآیند باید به زنان قدرت تصمیم گیری مستقل و اختیار درباره بچه آوری داده شود در حالی که تصمیمات باروری عمدتا تحت تاثیر روابط و قدرت بین زوجین در خانواده و مقتضیات اجتماعی فرهنگی شکل می گیرد. لذا این مطالعه با هدف تبیین تجربه توانمندی در تنظیم خانواده در متن فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان صورت گرفت.روش: این مطالعه با رویکرد کیفی در سال 1389 در شهر اصفهان طراحی شد. با نمونه گیری هدفمند اطلاعات از 37 خانم متاهل، واجد شرایط تنظیم خانواده با ضبط 7 مصاحبه بحث گروهی متمرکز و 7 مصاحبه فردی جمع آوری گردید. با روش تحلیل محتوای قراردادی، متون مکتوب حاصل از مصاحبه ها کدگذاری شده و با دسته بندی و تقلیل داده ها، طبقات استخراج گردیدند.یافته ها: با تحلیل داده ها، شش زیر طبقه در دو طبقه اصلی اجتماعی و فرهنگی قرار گرفتند به طوری که، تاثیر رسانه ها بر شکل گیری جایگاه تصمیم گیری زنان، نقش برنامه آموزشی مدارس در ساخت پایه های توانمندی و نقش دوگانه اشتغال در توانمندی زنان به عوامل اجتماعی نسبت داده شدند و نگرش مثبت به فرزندآوری، باور مسوول بودن زن برای پیشگیری از بارداری و تسلط مردان در تصمیم گیری باروری در عوامل فرهنگی مطرح شدند.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد عوامل اجتماعی نظیر رسانه ها با تقویت جایگاه تصمیم گیری زنان، مدارس با پرورش پایه های توانمندی و اشتغال با تقویت جایگاه اجتماعی زنان می توانند به توانمندی زنان در تنظیم خانواده کمک نمایند در حالی که تلاش های جدی برای استفاده از این توانایی بالقوه عوامل اجتماعی صورت نگرفته است. همچنین عوامل فرهنگی حاکم بر فرزندآوری بخش عمده مسوولیت تنظیم خانواده را بر دوش زنان نهاده و کنترل آنها بر برنامه باروری را کاهش داده است. بنابراین به نظر می رسد برای دستیابی به توانمندی زنان در تنظیم خانواده نیاز به تغییرات اجتماعی فرهنگی ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    37-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    7391
  • دانلود: 

    1858
چکیده: 

مقدمه: پرستاری در جایگاه ایده آلی برای پاسخگویی به چالش های بی شمار پیش روی نظام بهداشت و درمان قرار دارد، اما در سیستم ارایه خدمات بهداشتی ایران، جایگاه حرفه پرستاری به خوبی تبیین نشده است و تاکنون تحقیقات اندکی در این زمینه انجام شده است. بنابراین این مطالعه با هدف تبیین جایگاه پرستاری در نظام عرضه خدمات سلامتی در کشور انجام شد.روش: به منظور یافتن مطالعات و منابع مرتبط با جایگاه پرستاری در نظام سلامت، از پایگاه های اطلاعاتی موجود در کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران (Elsevier، Nursing index، Nursing consult، Proquest، Scopus و ...) و Google scholar و پایگاه های اطلاعاتی فارسی از جمله Irandoc، Iran Medex، Magiran،SID  و مدلایب استفاده گردید. جستجوی مقالات انگلیسی از سال 1970 تا 2012 و مقالات فارسی از سال 1370 تا 1390 با استفاده از کلیدواژه های سیستم ارایه خدمات سلامتی، جایگاه پرستاری، ایران به صورت مجزا و ترکیبی انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که حرفه پرستاری در ایران از اهمیت قابل توجهی برخوردار نیست. بیشتر پرستاران در بیمارستان ها، مراقبت های پرستاری را در سطح دوم پیشگیری به بیماران ارایه می کنند و فعالیت آنان در سایر سطوح پیشگیری و سایر محیط های ارایه خدمات در جامعه، بسیار محدود می باشد. عدم آگاهی از توانمندی های پرستاری باعث حضور بسیار کم پرستاران در مراکز ارایه دهنده خدمات در جامعه شده است.نتیجه گیری: از آنجایی که در کشور ایران نیز همانند سایر کشورهای پیشرفته تغییر در سیستم مراقبت بهداشتی ضروری می باشد و به دنبال آن جایگاه پرستاری نیز تغییر خواهد کرد بنابراین تلاش دست اندرکاران و مسوولین پرستاری در جهت ارتقا و تبیین جایگاه پرستاری در سیستم ارایه خدمات سلامتی در ایران و آماده کردن حرفه پرستاری برای ارایه خدمت در سطح جامعه ضروری به نظر می رسد. برای پاسخگویی سیستم پرستاری به نیازهای بهداشتی درمانی افراد جامعه و ارایه خدمت در محیط های مختلف جامعه مانند مدارس، صنایع، مراکز بهداشتی درمانی و غیره، پیشنهاد می گردد، برنامه آموزش پرستاری مورد بازبینی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1858 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ثناگو اکرم | مجنونی محمدزمان | جویباری لیلا (مهستی) | غنا سامیه | کلانتری سهیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    45-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1921
  • دانلود: 

    406
چکیده: 

مقدمه: خطاهای بالینی تهدید جدی در امنیت بیمار هستند. مراکز آموزشی درمانی به دلیل برخورداری از دانشجویانی که در حال یادگیری اند، به شدت در معرض بروز طیفی از خطاهای پزشکی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن بوده است.روش: در این مطالعه که با رویکرد کیفی در سال 1389 انجام شده است ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار، متعامل و عمیق بوده است. بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف با 30 دانشجوی دختر و پسر پرستاری از ترم های مختلف تحصیلی مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه ضبط، دست نویس و داده ها مطابق روش تحلیل محتوای «مورس» آنالیز شد.یافته ها: دانشجویان مفهوم خطا در بالین را مترادف با به خطر افتادن جان بیمار و صدمه به بیمار می دانستند. عمده خطاهای رخ داده «دارویی و رویه های مراقبتی درمانی» و تجربه مقابله ای کارآموزان در برابر خطاهای مراقبتی «پنهان کردن» بوده است. آشکار شدن خطای مراقبتی با عصبانیت کادر درمانی مراقبتی، همراهان بیمار و مربی، ترس و عذاب وجدان فراگیران می شده است. شرکت کنندگان در مطالعه «عدم درخواست برای راهنمایی، آگاه نبودن، نظارت نداشتن مربی» را از عوامل مرتبط با بروز خطاهای بالینی به هنگام کارآموزی و یا کارورزی می دانستند. بیشترین خطا در زمانی بوده است که به کارآموز دستورات شفاهی داده می شد.نتیجه گیری: تجربیات دانشجویان نشان داد که خطا در بالین اجتناب ناپذیر است و شیوه مقابله ای آنها پنهان کردن می باشد. ضروری است دانشجویان شیوه های اخلاقی و قانونی مدیریت خطای بالینی را بیاموزند. ضرورت وجود برنامه های گزارش دهی خطاهای بالینی جهت برنامه ریزی به حداقل رساندن آنها بسیار مهم می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1921

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 406 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    54-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2862
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

مقدمه: استرس شغلی شرایطی است که در محیط کار به عنوان بخشی از ایفای نقش کارمندی به وجود آمده و نیازمند پاسخ های سازگارانه است و امروزه به یکی از بخش های مورد توجه حرفه پرستاری تبدیل شده است. از جمله مهمترین عوامل ایجاد کننده استرس شغلی ویژگی آن شغل از جمله ماهیت، تنوع، اهمیت، آزادی عمل در کار و بازخورد است این مطالعه با هدف بررسی رابطه ویژگی های شغلی و سطح استرس شغلی پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفت.روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود که به روش مقطعی بر روی کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان (297 نفر) به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه سه قسمتی ویژگی های دموگرافیک، پرسشنامه «شناخت شغل جان واگنر» و پرسشنامه «استرس شغلی استایمر» بود که به صورت خودگزارش دهی تکمیل گردید. علاوه بر گزارش پایایی و روایی ابزارهای مورد استفاده در کشورمان، همبستگی بین آیتم های پرسشنامه شناخت شغل 0.86 و آیتم های استرس شغلی 0.82 با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 و آزمون های آماری association linear-by-linear و c2 و رگرسیون رتبه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که %72.7 واحدهای پژوهش مونث، %59.6 متاهل، %64.6 کمتر از 5 سال سابقه کار به عنوان پرستار داشته و %33.3 در بخش های ویژه مشغول به کار بوده و 87.9 آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بوده اند. %53.5 توان بالقوه انگیزشی (MPS) پایین و استرس شغلی %64.6 واحدهای مورد پژوهش در سطح متوسط بوده و رابطه آماری بین آنها معناداری بود (p<0.05) و از میان ویژگی های شغلی تنوع (p<0.001) و ماهیت شغلی (p<0.001) بازخورد شغلی (p<0.01) و آزادی عمل در کار (p<0.02) با میزان استرس شغلی رابطه معنادار داشتند. از میان متغیرهای دموگرافیک سن، جنس و میزان تحصیلات با میزان استرس شغلی ارتباط معنادار آماری داشتند (p<0.05). مدل رگرسیون تاثیر متغیرهای موثر بر استرس شغلی را نشان داد که آزادی عمل در کار از نظر تاثیر بر استرس شغلی دارای بیشترین تاثیر بوده است و بعد از آن ماهیت شغلی و سپس بازخورد بیشترین تاثیر را بر استرس شغلی داشته اند.نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که ارتباط معناداری میان ویژگی های شغل و سطح استرس شغلی پرستاران وجود دارد لذا مدیران باید با افزایش آزادی عمل در کار، مشخص کردن ماهیت شغلی و ارایه بازخوردهای مناسب درصدد طراحی مجدد شغل جهت هر چه چالشی تر کردن، برانگیزاننده تر کردن و رضایت بخش تر کردن شغل پرستاران برآیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2862

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    64-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1433
  • دانلود: 

    611
چکیده: 

مقدمه: تصویر ذهنی از جسم، درک شخص از خود فیزیکی، شامل: ظاهر فیزیکی و واکنش های احساسی و موقعیت های مربوط به بدن است که بر اساس ادراکات فعلی و گذشته از بدن شکل می گیرد. هنگامی که فرد تصویر ذهنی از جسم مثبتی نداشته و ظاهر خود را از معیارهای مطلوب یا ایده آل جامعه پایین تر بداند، ممکن است با احساسات و نگرش های نامناسب نسبت به خود مانند کاهش عزت نفس، اعتماد به نفس پایین، افسردگی و حتی در مواردی افت تحصیلی مواجه گردد. از آنجایی که تصویر ذهنی از جسم می تواند نقش موثری در چگونگی پیشرفت روند تحصیلی افراد داشته باشد، لذا در این پژوهش سعی گردیده تا ارتباط تصویر ذهنی از جسم و رشته تحصیلی در دانشجویان دختر بررسی گردد.روش: در این پژوهش توصیفی - همبستگی با استفاده از پرسشنامه BSQ34 تعداد 360 دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به روش نمونه گیری آسان از رشته های مختلف تحصیلی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS v.17 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کروسکال والیس، من ویتنی یو، همبستگی اسپیرمن انجام شد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که %34.4 از دانشجویان از لحاظ رضایت از تصویر ذهنی از جسم در سطح متوسط ضعیف قرار داشتند. بین وضعیت اقتصادی و رضایت از تصویر ذهنی از جسم رابطه معنادار وجود دارد. همچنین در بین رشته های مختلف، دانشجویان رشته تربیت بدنی کمترین توجه و دانشجویان رشته هنر بیشترین توجه را به ظاهر خود داشته اند.نتیجه گیری: از آنجایی که اکثر دانشجویان این تحقیق از وضعیت ظاهری خود ناراضی بوده و با توجه به این که مساله توجه به ظاهر می تواند بسیاری از جنبه های زندگی افراد از جمله وضعیت تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و با عنایت به این که دانشگاه ها از جمله مکان هایی است که در فرآیند شکل گیری افراد و اصلاح مسایل منفی جوانان نقش اساسی دارد، لذا به نظر می رسد که بایستی آموزش های لازم جهت افزایش رضایت از تصویر ذهنی از جسم در برنامه های آموزش دانشگاهی در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 611 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0