مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,924
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 53

چکیده

 مقدمه: خطاهای بالینی تهدید جدی در امنیت بیمار هستند. مراکز آموزشی درمانی به دلیل برخورداری از دانشجویانی که در حال یادگیری اند, به شدت در معرض بروز طیفی از خطاهای پزشکی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن بوده است.روش: در این مطالعه که با رویکرد کیفی در سال 1389 انجام شده است ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار, متعامل و عمیق بوده است. بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف با 30 دانشجوی دختر و پسر پرستاری از ترم های مختلف تحصیلی مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه ضبط, دست نویس و داده ها مطابق روش تحلیل محتوای «مورس» آنالیز شد.یافته ها: دانشجویان مفهوم خطا در بالین را مترادف با به خطر افتادن جان بیمار و صدمه به بیمار می دانستند. عمده خطاهای رخ داده «دارویی و رویه های مراقبتی درمانی» و تجربه مقابله ای کارآموزان در برابر خطاهای مراقبتی «پنهان کردن» بوده است. آشکار شدن خطای مراقبتی با عصبانیت کادر درمانی مراقبتی, همراهان بیمار و مربی, ترس و عذاب وجدان فراگیران می شده است. شرکت کنندگان در مطالعه «عدم درخواست برای راهنمایی, آگاه نبودن, نظارت نداشتن مربی» را از عوامل مرتبط با بروز خطاهای بالینی به هنگام کارآموزی و یا کارورزی می دانستند. بیشترین خطا در زمانی بوده است که به کارآموز دستورات شفاهی داده می شد.نتیجه گیری: تجربیات دانشجویان نشان داد که خطا در بالین اجتناب ناپذیر است و شیوه مقابله ای آنها پنهان کردن می باشد. ضروری است دانشجویان شیوه های اخلاقی و قانونی مدیریت خطای بالینی را بیاموزند. ضرورت وجود برنامه های گزارش دهی خطاهای بالینی جهت برنامه ریزی به حداقل رساندن آنها بسیار مهم می نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ثناگو، اکرم، مجنونی، محمدزمان، جویباری، لیلا (مهستی)، غنا، سامیه، و کلانتری، سهیلا. (1391). بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن. پژوهش پرستاری، 7(25)، 45-53. SID. https://sid.ir/paper/138104/fa

    Vancouver: کپی

    ثناگو اکرم، مجنونی محمدزمان، جویباری لیلا (مهستی)، غنا سامیه، کلانتری سهیلا. بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن. پژوهش پرستاری[Internet]. 1391؛7(25):45-53. Available from: https://sid.ir/paper/138104/fa

    IEEE: کپی

    اکرم ثناگو، محمدزمان مجنونی، لیلا (مهستی) جویباری، سامیه غنا، و سهیلا کلانتری، “بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن،” پژوهش پرستاری، vol. 7، no. 25، pp. 45–53، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138104/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button