Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1604
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    218-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

مقدمه: سردرد یکی ازعلل اصلی شکایت بیماران است. 47% سردردها از نوع تنشی می باشند. سردردهای تنشی مرتبط با وضعیت عضلات اسکلتی می باشند و سفتی عضلات اطراف سر و گردن می تواند باعث بروز آنها شود. هدف از این مطالعه، مقایسه دامنه حرکتی فعال و استقامت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن در افراد مبتلا به سردرد تنشی و افراد سالم می باشد.مواد و روش ها: جامعه مورد پژوهش شامل 52 دختر سالم و 52 دختر مبتلا به سردرد تنشی با محدوده سنی 20 تا 25 سال است. میزان دامنه حرکتی اکتیو در دو جهت فلکسیون و اکستانسیون و استقامت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن در این نمونه ها، تعیین گردید.یافته ها: هیچ اختلاف معناداری بین دامنه حرکتی اکتیو و استقامت عضلانی ناحیه گردن در دو گروه مبتلا به سردرد تنشی و گروه سالم مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: افراد مبتلا به سردرد تنشی در دامنه سنی 20 تا 25 سال از نظر استقامت عضلات اطراف گردن و دامنه حرکتی گردن تفاوت چندانی با افراد سالم ندارند و احتمالا در افراد مبتلا به سردرد تنشی با گذشت زمان تغییرات اسکلتی-عضلانی در ستون فقرات و عضلات گردنی ایجاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    228-238
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1098
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

انواع مختلفی از شکاف کام اولیه و ثانویه با گستره های گوناگون وجود دارد. برخلاف تاریخچه نسبتا طولانی جراحی کام، اتفاق نظر کمی در خصوص بهترین تکنیک های جراحی و حتی توافق نظر کم تری در خصوص بهترین زمان جراحی وجود دارد. در حال حاضر هیچ پروتکل استانداردی وجود ندارد تا معضل زمان برای ترمیم شکاف کام را برای دستیابی به گفتار بهینه برطرف نماید. این مطالعه جهت اندازه گیری تعداد کودکان پیش دبستانی که هایپرنیزالیتی نشان می دادند، انجام شد. تاثیر جراحی اولیه کام و نوع شکاف روی هایپرنیزالیتی متوسط و شدید هم بررسی شد.مواد و روش ها: یک گروه از 46 کودک پیش دبستانی 3 تا 6 ساله که جراحی شکاف کام را انجام داده بودند، به وسیله سیستم پارامترهای جهانی برای گزارش برون دادهای گفتاری در کودکان با شکاف کام- نسخه فارسی، ارزیابی شدند. در انواع شکاف ها، شکاف دوطرفه لب و کام (BCLP; n=5, 1.9%) شکاف یک طرفه لب و کام (UCLP; n=20, 43.6%)، شکاف سخت کام و نرم کام (CP; n= 10, 21.71%) ، شکاف نرم کام تنها (SPO; n=6, 13%) و شکاف کام زیر مخاطی (SUB.M.C; n=5, 10.9%)، قضاوت هایپرنیزالیتی توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان باتجربه بر اساس مقیاسی 4 درجه ای انجام شد. 32 نفر جراحی کام را قبل از 12 ماهگی داشتند، 8 نفر بین 18-12 ماهگی جراحی کام را دریافت کرده بودند و 6 نفر بعد از 18 ماهگی جراحی شده بودند.یافته ها: %78.3 از کودکان هایپرنیزالیتی متوسط تا شدید نشان دادند، که هیچ رابطه معناداری بین 5 گروه شکاف وجود نداشت. تجزیه و تحلیل ها، همچنین نشان دادند که هیچ رابطه معناداری بین جراحی اولیه کام و تعداد کودکانی که هایپرنیزالیتی قابل توجهی داشتند، وجود نداشت.نتیجه گیری: از آن جا که، شدت هایپرنیزالیتی در تمام کودکان بالا است، نیاز به تحقیقات مستند در زمینه میزان اثربخشی جراحی صورت گرفته روی این کودکان ضروری است. در این مطالعه گستره سنی وسیع بود و تعداد کودکان در هر گروه شکاف محدود بود. مطالعات بیش تری نیاز است تا تعیین کنند که آیا متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تاثیر جراحی اولیه و نوع شکاف را مخفی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1098

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    239-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3980
  • دانلود: 

    2163
چکیده: 

مقدمه: حافظه کاری یکی از اصلی ترین فرایندهای شناختی و اساس تفکر و یادگیری است. حافظه کاری شنیداری و دیداری دارای زیرساخت های مغزی مشترک و متفاوت هستند که هر یک در سنین متفاوت تحول می یابند. این پژوهش به منظور بررسی سیر تحولی حافظه کاری دیداری و شنیداری در کودکان مقطع ابتدایی انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه مقطعی-مقایسه ای حاضر بر روی 180 دانش آموز از شش پایه تحصیلی ابتدایی که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند انجام شد و عملکرد حافظه کاری دیداری و شنیداری آنها توسط آزمون N-back مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه استفاده گردید.یافته ها: بین امتیازات حافظه کاری شنیداری و دیداری و افزایش سن رابطه معنادار وجود داشت (p<0.001). همچنین با افزایش سن سرعت عملکرد شنیداری افزایش می یافت (p<0.001) ولی بین سرعت عملکرد دیداری در گروه های سنی مختلف ارتباط معناداری وجود نداشت. بین امتیازات حافظه و جنسیت نیز هیچگونه رابطه معناداری یافت نشد.نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که عملکرد حافظه کاری شنیداری و دیداری در کودکان دبستانی با افزایش سن بهبود می یابد که بلوغ عملکردی فرایندهای شناختی و ساختارهای مغزی مرتبط را نشان می دهد اما جنسیت عامل موثری بر عملکرد حافظه نمی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2163 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    250-268
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2716
  • دانلود: 

    952
چکیده: 

مقدمه: از ویژگی های سیستم های ارتعاشی، فرکانس های بحرانی آن است که نقش بسزایی در میزان ارتعاشات انتقال یافته به آن دارد. وقتی فرکانس تحریک وسیله ای، در محدوده فرکانسی اندام های بدن راننده باشد، مقدار ارتعاشات وارد بر بدن راننده افزایش یافته و باعث بروز آسیب هایی به بدن او می گردد. این در حالیست که بکارگیری ارتعاشات در دامنه و فرکانس های مناسب، باعث افزایش قدرت دینامیکی عضلات، بهبود دردهای آن ها و کمردردهای مزمن، درمان پوکی استخوان و انعطاف پذیری عضلات شود. لذا هدف از این پژوهش تعیین فرکانس های بحرانی اندام های بدن راننده است.مواد و روش ها: جهت تعیین فرکانس های بحرانی راننده تراکتور در راستاهای مختلف طولی، جانبی و عمودی، سه راننده با جرم های 55، 70، 85 کیلوگرم در این آزمایش ها شرکت نمودند. آزمایش ها در چهار شتاب تحریک 0.5، 1، 1.5 و 2 متر بر مجذور ثانیه و فرکانس های مختلف انجام شد و مقادیر شتاب های انتقال یافته به اندام های بدن راننده ها اندازه گیری شد. سپس فرکانس های بحرانی اندام های بدن راننده در راستای های مختلف تعیین گردید. همچنین توسط آنالیز رگرسیون چند متغیره، مقادیر فرکانس های بحرانی اندام ها برآورد و محاسبه شدند.نتایج: نتایج بیانگر افزایش مقدار ارتعاش طولی در فرکانس های 3-4 هرتز برای اندام های بدن بودند. در راستای عمودی دو مد فرکانسی ظاهر شد که فرکانس مد اول برابر 17-13 هرتز و فرکانس مد دوم 11-9 هرتز بدست آمد. در راستای جانبی نیز دو مد فرکانسی 17-14 هرتز و 2.5-4.5 هرتز بدست آمد.نتیجه گیری: با توجه به فرکانس های بحرانی بدست آمده در این پژوهش، اعمال ارتعاشات به منظور افزایش پارامترهای عملکردی عضلات اندام های مختلف بایستی در فرکانس های بیش از 20 هرتز صورت پذیرد تا به بافت های بدن آسیب نرساند. همچنین روش محاسبه فرکانس های طبیعی اندام های بدن راننده از طریق جرم راننده و فرکانس تحریک، بیشترین تطابق را با نتایج حاصل از آزمایش های ایستگاهی داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2716

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 952 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    269-280
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1475
  • دانلود: 

    763
چکیده: 

مقدمه: تعادل یکی از مفاهیم مهم در دوران سالمندی است. بهبود تعادل در دوران میانسالی میتواند از سقوط سالمندان که هزینه های روانی و مالی بسیاری را به جامعه تحمیل می کند، پیشگیری کند. عدم توازن بین تعادل پای غالب و غیرغالب بدن نیز می توانند منجر به بروز برخی مشکلات شود. بنابراین بررسی میزان تاثیر تمرینات مشابه بر عضو غالب و غیرغالب بدن می تواند از بروز هر گونه مشکل ناشی از عدم توازن بین اعضای بدن جلوگیری کند.مواد و روش ها: 22 زن میانسال (میانگین سنی 4.89±54.18)، بدون هیچگونه سابقه بیماری در این تحقیق شرکت کردند. در جلسه اول تعادل پویا با استفاده از آزمون ستاره و تعادل ایستا توسط ایستادن بر روی یک پا در پای غالب و غیرغالب اندازه گیری شد. شرکت کنندگان 24 جلسه به اجرای تمرینات منتخب یوگا پرداختند. در جلسه آخر تعادل پویا و ایستا مجددا اندازه گیری شد.یافته ها: نتایج آزمون تی نشان داد که تعادل ایستا و پویا در پای غالب و غیر غالب به طور معناداری پس از 8 هفته تمرین یوگا افزایش یافت (p<0.05). همچنین بین میزان بهبود پای غالب و غیرغالب در تعادل پویا تفاوت معناداری یافت شد (p<0.05). اما تعادل ایستای هر دو پا به یک اندازه بهبود یافته بود.نتیجه گیری: می توان به این نتیجه رسید که تمرینات یوگا منجر به افزایش تعادل ایستا و پویا در هر دو پا می شود. تعادل پویای پای غیرغالب به طور معناداری بیشتر از پای غالب بهبود یافته بود اما تعادل ایستای پای برتر و غیربرتر به یک میزان افزایش یافت. بنابراین به نظر می رسد که در درمان های کلینیکی و تمرینات ورزشی تفاوت های موجود در تاثیرپذیری پای غالب و غیرغالب از تمرین باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 763 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    281-291
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1832
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

مقدمه: بیشتر آزمون ها در گفتاردرمانی مبتنی بر ساختار زبان هستند و بنابراین برای ارزیابی کاربرد زبان نیاز به تهیه ابزارهایی روا و معتبر می باشد. پرسشنامه برقراری ارتباط (1998) و نسخه تجدیدنظر شده آن (2003) به ارزیابی کاربرد زبان اختصاص دارد. این مطالعه، با هدف ترجمه انطباق و بومی سازی پرسشنامه تجدیدنظرشده برقراری ارتباط به زبان فارسی از طریق تعیین روایی محتوایی و بررسی اعتبار آن (اعتبار درونی، اعتبار آزمون باز آزمون) انجام شده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه غیرتجربی از نوع ابزارسازی بود. ترجمه پرسشنامه و برگردان ترجمه، توسط سه آسیب شناس گفتار و زبان و زبان شناس صورت گرفت. همین طور از نظرات 28 والد کودک 7تا 9 ساله دارای رشد طبیعی زبان در خصوص قابل درک بودن و ساده بودن گویه ها استفاده شد. فرم ترجمه شده پرسشنامه جهت تعیین روایی محتوایی برا 10 آسیب شناس گفتار و زبان و زبان شناس فرستاده شد. سپس شاخص روایی محتوا (Content validity index) محاسبه گردید. ثبات درونی ابزار و اعتبار آزمون باز آزمون از طریق تکمیل پرسشنامه توسط 98 والد کودک 7 تا 9 ساله طبیعی صورت گرفت.یافته ها: در بخش ترجمه و انطباق به جز 4 گویه، سایر گویه ها CVR بالاتر از 0.85 احراز کردند که پس از اصلاح مجدد، این گویه ها نیز امتیاز مناسب کسب کردند. شاخص روایی محتوایی گویه ها (CVI) بالاتر از 0.75 بود. ضریب آلفای کرونباخ زیرمجموعه ها بین 0.66 تا 0.74 محاسبه شد و نتایج بازآزمایی بعد از دو هفته بالاتر از 0.90 بدست آمد.نتیجه گیری: برطبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر به نظر می رسدکه پرسشنامه مطابقت داده شده برقراری ارتباط کودکان به زبان فارسی از روایی محتوا و پایایی قابل قبولی برای کودکان 7 تا 9 ساله برخوردار است. با این وجود نیاز به مطالعات دیگری به منظور سنجش بهتر ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه در نمونه هایی با حجم بالاتر و در گروه های سنی دیگر به چشم می خورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    292-305
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1624
  • دانلود: 

    969
چکیده: 

مقدمه: در بعضی افراد به دلیل عدم کارکرد مناسب عضلات پا، قوس کف پایی دچار افت شده و به نظر می رسد که نیروی عکس العمل زمین این افراد نیز نسبت به افراد دارای پای نرمال، به علت کاهش جذب نیرو توسط این قوس دچار تغییر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات اصلاحی بر مولفه عمودی نیروی عکس العمل زمین در حین راه رفتن کودکان مبتلا به صافی کف پا بود.مواد و روش ها: در این تحقیق 30 نفر دارای ناهنجاری کف پای صاف به شکل تصادفی و همگن در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. افراد گروه مداخله 24 جلسه به مدت دو ماه هر هفته سه جلسه در تمربنات اصلاحی شرکت کردند. برای اندازه گیری نیروی عکس العمل زمین از دستگاه صفحه نیروی سنج (force plate) دقیقا قبل و بعد از تمرینات اصلاحی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های پارامتری t همبسته و t مستقل (independent t-test و paired sample t-test) استفاده شد (0.05≥p).نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد که مولفه عمودی نیروی عکس العمل زمین در زمان انتقال وزن بر روی پاشنه (0.01=p) و پنجه (0.03=p) در مرحله Stance در گروه مداخله بعد از 8 هفته تمرین اصلاحی به طور معنی داری کاهش پیدا کرده است. ولی درزمان تماس کف پا با زمین، اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (0.05<p).بحث: بر اساس یافت های این تحقیق می توان نتیجه گرفت، حرکات اصلاحی می تواند کارایی قوس های کف پایی را جهت جذب نیروهای وارده افزایش و نیروی عکس العمل زمین افراد دارای کف پای صاف را در دو مرحله انتقال وزن بر روی پاشنه و انتقال وزن بر روی پنجه کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 969 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    306-314
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1289
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

مقدمه: کودکان با ناتوانی هوشی و رشدی در عملکردهای حرکتی محدودیت ها و نقص هایی دارند. بنابراین شناخت و ارزیابی مشکلات حرکتی این کودکان در سنین پیش از دبستان جهت ارائه خدمات درمانی مناسب ضروری می باشد. هدف این پژوهش، تعیین همبستگی بین آزمونهای مهارت حرکتی بروینینکز ازرتسکی و مقیاس رشد حرکتی پی بادی -2 در کودکان با ناتوانی هوشی و رشدی آموزش پذیر بود.مواد و روش ها: در این مطالعه مهارتهای حرکتی (درشت، ظریف) 60 کودک باناتوانی هوشی و رشدی 83-54 ماهه به وسیله تست های BOTMP و PDMS2 مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: نتیج نشان داد که بین دو تست حرکتی در نمرات کل (0.62-0.91=r)، نمرات حرکات درشت (r=0.58-0.88) و نمرات حرکات ظریف (r=0.60-0.88) همبستگی متوسط تا بالایی وجود داشته است.نتیجه گیری: با توجه به همبستگی متوسط تا بالای بین دو تست BOTMP و PDMS2 درمانگر می تواند جهت ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان با ناتوانی هوشی و رشدی از یکی از این آزمون ها استفاده کند و با توجه به آیتم های مورد ارزیابی و زمان آزمون ها به نظر می رسد در این گروه از کودکان آزمون PDMS2 بهتر از آزمون BOTMP بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    315-327
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1489
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

مقدمه: جریان تداخلی یکی از محبوب ترین جریان های مورد استفاده در الکتروتراپی است. علی رغم این محبوبیت، مطالعات اندکی به بررسی نحوه متاثر شدن فیبرهای عصبی از این نوع تحریک پرداخته اند. هدف این مطالعه توسعه مدلی نزدیک به واقع برای شبیه سازی اثر جریان تداخلی بر فیبرهای عصبی و استفاده از آن جهت بررسی الگوی مکانی و زمانی فعالیت آن ها در پاسخ به این جریان بوده است. اثر فرکانس مدولاسیون بر فعالیت عصبی حاصل نیز بررسی شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه مدلی از بافت بدن شامل لایه های پوست، چربی و ماهیچه در نرم افزار COMSOL پیاده سازی شد تا توزیع پتانسیل حاصل از اعمال جریان بدست آید. سپس از مدل دقیق MRG برای فیبرهای حسی و حرکتی استفاده شد و پاسخ آن ها در محل های مختلفی از مدل برای فرکانس حامل 4 کیلوهرتز، مدولاسیون 50 تا 250 هرتز و دامنه 1 تا 99 میلی آمپر بررسی شد.یافته ها: در پاسخ به تحریک، فیبرهای حسی که از زیر الکترودها گذر می کنند، مسدود می شوند ولی فیبرهای حسی و حرکتی در محل های دیگر از بافت فعال می شوند. الگوی زمانی فعالیت فیبرها وابسته به دامنه تحریک و فرکانس مدولاسیون یا به صورت یک الگوی متناوب شامل دوره های آتش- سکوت و یا به صورت آتش پیوسته با فرکانسی برابر با فرکانس مدولاسیون یا دو برابر آن است. هرچند در یک عمق مشخص آستانه تحریک در مکان های مختلف نسبت به الکترودها متفاوت است، اما فیبرها حتی در خارج از ناحیه محصور بین الکترودها نیز فعال می شوند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه توجیه کننده کاهش آزردگی ناشی از اعمال جریان تداخلی در محل الکترودها است و احتمال اثرگذاری جریان بر بافت های غیر هدف را به هنگام تحریک تداخلی نشان می دهد. همچنین تایید کننده ادعاهای سنتی مبنی بر نقش فرکانس مدولاسیون در تعیین فرکانس آتش شدن فیبر عصبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1489

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    328-334
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1411
  • دانلود: 

    676
چکیده: 

مقدمه: مشکلات عملکردی اندام فوقانی از رایج ترین اختلالاتی است که به دنبال فلج مغزی بوجود می آیند. کودکانی که بعلت مشکلات عصبی ـ عضلانی مانند فلج مغزی در عملکرد دست دچار مشکل هستند، فرصت کمتری برای دریافت اطلاعات از محیط و درک تاثیر عملکردشان بر محیط دارند و در نتیجه تجربه آنها در انجام فعالیتها کاهش می یابد. با توجه به میزان اختلال عملکرد دست و اهمیت آن در کودکان فلج مغزی بر آن شدیم که پایایی تست جبسون تیلور را در کودکان فلج مغزی مورد بررسی قرار دهیم.مواد و روش ها: پژوهش از نوع غیر تجربی و روش شناختی و به صورت تحلیلی و توصیفی است. در این مطالعه 33 کودک فلج مغزی دایپلژی 12-8 ساله به صورت نمونه گیری غیراحتمالی ساده بررسی شد که این کودکان از هردو جنس بودند و از تمام مدارس استثنایی جسمی حرکتی سطح تهران انتخاب شدند. در این مطالعه عملکرد دست با حضور همزمان دو کارشناس بوسیله تست جبسون تیلور ارزیابی شد (پایایی بین آزمونگر). سپس یک هفته بعد، یک آزمونگر ارزیابی را دوباره انجام داد (پایایی درون آزمونگر) و با استفاده از ضریب همبستگی درونی، پایایی بررسی شد.یافته ها: نتایج نشان دهنده همبستگی بالا در توافق دو آزمونگر (P=0.001 و ICC=0.998) و توافق در یک آزمونگر (P=0.001 و ICC=0.95) بوده است.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که در کودکان دایپلژی 12-8 ساله پایایی آزمون ـ بازآزمون و بین آزمونگران تست جبسون تیلور بالا بوده است. بنابراین به عنوان یک ابزار کلینیکی پایا برای ارزیابی عملکرد دست این کودکان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 676 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    335-345
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1782
  • دانلود: 

    909
چکیده: 

زمینه و هدف: مقیاس های فردی ابزارهایی هستند که اختلال را از دیدگاه فرد مبتلا بررسی می کنند. پرسشنامه مقیاس فردی لکنت (sss) به غربالگری سه حیطه شدت لکنت، اجتناب و جایگاه کنترل در یک مجموعه واحد می پردازد که می تواند ضرورت نیاز به ارزیابی بیشتر جنبه های مختلف لکنت را نشان دهد. هدف این تحقیق، ترجمه و تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه مقیاس فردی لکنت بود.روش بررسی: با اجرای یک مطالعه آزمایشی بر روی 17 فرد دارای لکنت و انجام یک مصاحبه نیمه ساختمند با آنها روایی صوری و ثبات درونی پرسشنامه مقیاس فردی لکنت (Subjective stuttering scale: SSS) بررسی شد. در مرحله بعد 20 فرد بزرگسال دارای لکنت پرسشنامه تعدیل یافته را به همراه آزمون فهرست ادراکی لکنت PSI) perception of stuttering inventory)، مقیاس جایگاه کنترل رفتار LCB) locus of control behavior scale) و محاسبه درصد لکنت از نمونه گفتاری ضبط شده آنها به منظور بررسی روایی همزمان، تکمیل نمودند.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به میزان Cronbach's alpha محاسبه شده (a=0.92) مقیاس از پایایی بالایی برخوردار است. در بررسی روایی همزمان، بین مقیاس درصد هجاهای لکنت شده (SS%) و سوال 1 پرسشنامه SSS»» (a=0.01 r=0.67) همبستگی معنی داری وجود دارد و همچنین بین زیر آزمون اجتناب در پرسشنامه «SSS» و زیرآزمون اجتناب در پرسشنامه «PSI» همبستگی معنی داری وجود دارد (r=0.75 و a=0.05)، اما بین زیرآزمون حوزه کنترل پرسشنامه «SSS» و پرسشنامه «LCB» همبستگی معناداری وجود ندارد r=0.15)). هم چنین مقیاس از روایی سازه مناسبی برخوردار می باشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان اظهار داشت که نسخه فارسی مقیاس فردی لکنت از روایی و پایایی مناسب برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 909 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    346-357
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1111
  • دانلود: 

    695
چکیده: 

مقدمه: شنوایی فضایی بخشی از قابلیت های دستگاه شنیداری مرکزی است که امکان جهت یابی و درک گفتار در نویز را به شنونده می دهد. شنوایی فضایی، توانایی توجه انتخابی به اصوات رسیده از یک جهت و سرکوب همزمان صداهای رسیده از جهات دیگر را میسر می سازد. هدف این بررسی، مرور بر مطالعاتی است که به مبانی، الگوسازی و کارکردهای شنوایی فضایی پرداخته اند.مواد و روش ها: در این مطالعه مقالات مختلف پیرامون شنوایی فضایی بررسی شدند. از بانک های اطلاعاتیpubmed ،Scopus ، ProQuest، Google Scholar و واژه های کلیدی spatial hearing و spatial advantage و کلمات مرتبط با شنوایی فضایی در ترکیبات مختلف برای انجام جستجو استفاده گردید. یافته ها: شنوایی فضایی به عنوان بک پدیده نوین پردازشی مطرح است و دارای کارکردهای مختلفی استو طی سالهای اخیر حجم انبوهی از اطلاعات در این زمینه فراهم شده است. این پدیده فراورده پردازش دو گوشی است و کارکردهای آن در حیطه های مختلفی چون «درک گفتار در محیط شلوغ»، پردازش مرکزی شنوایی، جهت یابی و درک فاصله به تدریج مورد تاکید قرار گرفته است.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت و کارکردهای شنوایی فضایی در پردازش شنوایی به خصوص در محیط های پیچیده ارزیابی، درمان و توانبخشی اختلالات شنوایی فضایی می تواند بخش مهمی از مشکلات افراد دارای اختلال پردازش شنوایی مرکزی را برطرف کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 695 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button