مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی بود.مواد و روش ها: در این پژوهش، 96 پسر سالم از نظر سیستم عصبی و راست دست با دامنه سنی 18-6 سال، به صورت در دسترس انتخاب شدند. از تکلیف (SRT (Serial reaction time برای بررسی مقایسه ای عملکرد صریح و ضمنی آزمودنی ها در دو مولفه زمان و دقت پاسخ استفاده گردید. کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و تحکیم) بود که طی آن ها عملکرد گروه ها با یکدیگر مقایسه شد. مرحله اکتساب شامل انجام 8 بلوک و مرحله تحکیم شامل انجام 2 بلوک بود. داده ها با استفاده از آزمون Mixed ANOVA در یک طرح، (بلوک) 8 × (گروه سنی) 4 × (نوع یادگیری) 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین، جهت انجام مقایسات زوجی از آزمون Bonferroni استفاده گردید.یافته ها: در متغیر زمان پاسخ، بلوک (P=0.031) و سن (P=0.001) تاثیر معنی داری را نشان داد، اما شرایط یادگیری معنی دار نبود (P=0.431). در متغیر دقت پاسخ، علاوه بر معنی داری اثر بلوک (P=0.001) و سن (P=0.001)، معنی داری در شرایط یادگیری (P=0.003) نیز مشاهده شد. همچنین، عملکرد آزمودنی های گروه های سنی مختلف در دو بلوک ابتدایی روز دوم نسبت به انتهای روز اول، در دو مولفه زمان (P=0.001) و دقت پاسخ (P=0.001) بهتر بود که نشان دهنده تحکیم کلی یادگیری حرکتی می باشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین گروه های سنی مختلف، در اکتساب و تحکیم زمان و دقت پاسخ تکلیف توالی حرکتی، تغییرات عملکردی وابسته به سن وجود دارد. از طرف دیگر، اجزای مختلف حرکت (دقت و سرعت) به شیوه های متفاوتی اجرا، تثبیت و تحکیم می شوند. این موضوع باید هنگام آموزش و انجام مداخلات آموزشی و توان بخشی مرتبط با کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.