مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر, بررسی تاثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی بود.مواد و روش ها: در این پژوهش, 96 پسر سالم از نظر سیستم عصبی و راست دست با دامنه سنی 18-6 سال, به صورت در دسترس انتخاب شدند. از تکلیف (SRT (Serial reaction time برای بررسی مقایسه ای عملکرد صریح و ضمنی آزمودنی ها در دو مولفه زمان و دقت پاسخ استفاده گردید. کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و تحکیم) بود که طی آن ها عملکرد گروه ها با یکدیگر مقایسه شد. مرحله اکتساب شامل انجام 8 بلوک و مرحله تحکیم شامل انجام 2 بلوک بود. داده ها با استفاده از آزمون Mixed ANOVA در یک طرح, (بلوک) 8 × (گروه سنی) 4 × (نوع یادگیری) 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین, جهت انجام مقایسات زوجی از آزمون Bonferroni استفاده گردید.یافته ها: در متغیر زمان پاسخ, بلوک (P=0.031) و سن (P=0.001) تاثیر معنی داری را نشان داد, اما شرایط یادگیری معنی دار نبود (P=0.431). در متغیر دقت پاسخ, علاوه بر معنی داری اثر بلوک (P=0.001) و سن (P=0.001), معنی داری در شرایط یادگیری (P=0.003) نیز مشاهده شد. همچنین, عملکرد آزمودنی های گروه های سنی مختلف در دو بلوک ابتدایی روز دوم نسبت به انتهای روز اول, در دو مولفه زمان (P=0.001) و دقت پاسخ (P=0.001) بهتر بود که نشان دهنده تحکیم کلی یادگیری حرکتی می باشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین گروه های سنی مختلف, در اکتساب و تحکیم زمان و دقت پاسخ تکلیف توالی حرکتی, تغییرات عملکردی وابسته به سن وجود دارد. از طرف دیگر, اجزای مختلف حرکت (دقت و سرعت) به شیوه های متفاوتی اجرا, تثبیت و تحکیم می شوند. این موضوع باید هنگام آموزش و انجام مداخلات آموزشی و توان بخشی مرتبط با کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، سیدکاووس، شیخ، محمود، حمایت طلب، رسول، و حومنیان، داوود. (1395). تاثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی. پژوهش در علوم توانبخشی، 12(1)، 3-11. SID. https://sid.ir/paper/143994/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی سیدکاووس، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، حومنیان داوود. تاثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1395؛12(1):3-11. Available from: https://sid.ir/paper/143994/fa

    IEEE: کپی

    سیدکاووس صالحی، محمود شیخ، رسول حمایت طلب، و داوود حومنیان، “تاثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 12، no. 1، pp. 3–11، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button