Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خمسه عباس | آزادی آزاده

نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    3-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2038
  • دانلود: 

    1035
چکیده: 

یکی از مشکلات صنایع کشورهای در حال توسعه عدم اثربخشی فناوری انتقال یافته وارداتی است که مهمترین عامل این امر عدم طی کامل فازهای انتقال فناوری و یا عدم استفاده از روش انتقال فناوری مناسب می باشد. امروزه در شرکت ها و کشورهای در حال توسعه به جهت کمتر نمودن فاصله خود با کشورهای توسعه یافته در زمینه نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی، متوسل به روش های گوناگونی می شوند. یکی از مهمترین آنها انتقال فناوری های جدید است که از آن طریق توانسته اند تا حدی فاصله خود را با توجه به شتاب کشورهای صنعتی کمتر نمایند. انتقال فناوری با روش های مختلف امکان پذیر است که با توجه به موقعیت انتقال دهنده فناوری و انتقال گیرنده فناوری مشخص می شود. اما این روش علیرغم داشتن فرصت های بالقوه و آشکار دارای تهدیدات ضمنی است که اگر فناوری به درستی انتخاب نشود و از مسیر صحیح، انتقال نیابد منجر به خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد. فرآیند انتقال فناوری شامل 6 فاز عمده می باشد که در صورت طی موفقیت آمیز کلیه این فازها تجاری سازی فناوری انتقال یافته میسر می گردد. این 6 فاز اصلی عبارتند از: گزینش و اکتساب، انطباق فناوری وارداتی، جذب فناوری وارداتی، کاربرد فناوری انتقالی، توسعه و بهبود فناوری وارداتی، اشاعه (انتشار) فناوری. از آنجا که شرکت «آذرآب» از بزرگترین و مهمترین شرکت های درگیر در امر انتقال فناوری در کشور می باشد، در این پژوهش در پی آن هستیم که میزان موفقیت پروژه های انتقال فناوری صنایع آذرآب را مورد بررسی قرار داده و در نهایت روش های مناسب انتقال فناوری برای این شرکت را به ترتیب الویت بوسیله مدل AHP  مشخص نماییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1035 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    14-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    865
چکیده: 

نوآوری، توانایی شناسایی فرصت ها، مشاهده روابط و استفاده از مزایای آنهاست که این فرصت ها نه تنها در خصوص گشودن بازارهای جدید بلکه شامل روش هایی نوآورانه برای بازارهای موجود نیز هست. نوآوری ذاتا امری پرمخاطره و دارای ریسک است و حتی شرکت های رشد یافته و قوی نیز نمی توانند ریسک های نامحدود انجام دهند. در واقع سوال این نیست که آیا باید نوآوری صورت گیرد یا نه، بلکه باید دید چگونه این نوآوری به شکل موفقیت آمیزی انجام شود و چه درس هایی از موفقیت یا شکست آن می توان دریافت و اینکه آیا الگویی را می توان برای آن به وجود آورد که در فعالیت های آتی مورد بهره برداری قرار گیرد؟ از طرفی همواره این پرسش بزرگ مطرح بوده است که آیا می توان آنچه را که به عنوان نوآوری شناخته شده است، کنترل و مدیریت کرد یا خیر؟ در نگاه اول ممکن است مدیریت نوآوری، فرایندی بسیار پیچیده و غیرممکن به نظر برسد؛ اما ما بر این باوریم که علیرغم ماهیت غیرقابل پیش بینی و تصادفی نوآوری، امکان یافتن یک الگوی اساسی موفقیت وجود دارد. چرا که نوآوری، خود یک مساله مدیریتی است. از آن لحاظ که باید در خصوص منابع، جابجایی، ترکیب و هماهنگی میان آن ها تصمیماتی اتخاذ گردد. در این مقاله پس از شرح مطالبی پیرامون مفاهیم نوآوری و مدیریت آن، یک مدل مفهومی و چگونگی استفاده از آن برای تمرکز بر جنبه های کلیدی مدیریت نوآوری تشریح شده است. در ادامه، خلق و حفظ یک بافت سازمانی خلاق مورد بحث قرار گرفته و در نهایت به تحلیل مقایسه ای پیرامون مدیریت نوآوری در شرکت های ژاپنی و کره ای پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 865 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1818
  • دانلود: 

    867
چکیده: 

در این مقاله به ویژگی های رفتاری و فردی مدیران شرکت هایی پرداخته شده است که در شرکت های فناور نوپا بوده و در محیط های حمایتی به فعالیت مشغولند. در این تحقیق تلاش شده است شاخص های فردی موثر در موفقیت این گروه از مدیران شناسایی و ارایه گردد. همچنین این تحقیق تلاش می کند ویژگی ها و شاخص های موثر در انتخاب و انتصاب صحیح مدیران و در نتیجه پیشرفت و بهبود صنعت کشور را تعیین کند. برای مطالعه موردی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان در نظر گرفته شده اند. بر مبنای نتایج این تحقیق از میان ویژگی های متعدد شخصیتی افراد، 6 ویژگی و شاخص فردی برجسته انتخاب شد که عبارتند از: داشتن اعتماد به نفس، توانایی رهبری، خلاقیت و ابتکار، مشارکت و تفویض اختیار، مهارت های روابط انسانی و کنترل درونی. شاخص ها و ویژگی های پیش گفته بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات دیگر محققین شنایایی و تعیین شده اند. آنگاه از طریق بررسی نتایج به دست آمده از توزیع پرسشنامه بین مدیران، اطلاعات لازم به دست آمد و از این رهگذر، شاخص های فردی موثر در موفقیت مدیران مورد بحث شناسایی گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فرضیه های اول و ششم مطرح شده در تحقیق درست هستند. یعنی اعتماد به نفس و کنترل درونی به عنوان شاخص های موثر در موفقیت این مدیران مورد تایید قرار می گیرد. در این تحقیق به بحث رضایتمندی کارکنان پرداخته نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 867 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    33-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2189
  • دانلود: 

    944
چکیده: 

اطلاعات نیروی محرکه اقتصاد و دانش امروزی است و ابزار بکارگیری آن سیستم های اطلاعاتی می باشد. با وجود منافع زیاد بکارگیری سیستم های اطلاعاتی، هنوز ریسک بالای شکست بر پیاده سازی این پروژه ها سنگینی می کند. عوامل حیاتی موفقیت وجود دارند و باید آنها را شناسایی و کشف کرد. عدم توجه به این عوامل کل سیستم و فرآیند را با خطر اساسی و شکست پروژه در اجرا مواجه می سازد. در این تحقیق با شناسایی چارچوب های موجود برای انتقال فناوری سیستم های اطلاعاتی و شاخص های هر کدام از طبقات این چارچوب ها، سعی بر آن شده است که این عوامل در سازمان های ایرانی که تمایل به انتقال این فناوری دارند، ارزیابی و رتبه بندی گردد. طبقاتی که برای این شاخص ها می توان در نظر گرفت شامل سه طبقه عوامل سازمانی، عوامل تاکتیکی و عوامل فنی می باشد. بعضی از عوامل کلیدی موفقیت که شناسایی شدند عبارتند از: تعهد و حمایت مدیریت ارشد سازمان، درک واضح از اهداف کسب و کار و نیازمندی های سازمان، آمادگی سازمان و زیرساخت مناسب IT (عوامل سازمانی) - مدیر پروژه قوی، تیم مناسب و متخصص (عوامل تاکتیکی) - آموزش کافی، مشارکت کاربران در پروژه و حفظ نیروی متخصص و آموزش دیده (عوامل فنی). این تحقیق در میان کارشناسان حوزه IT و IS شرکت های مرتبط با صنعت خودروسازی نظیر شرکت های پارس خودرو، سایپا و سازه گستر سایپا صورت گرفته است. این شرکت ها تجربه انتقال فناوری سیستم های اطلاعاتی نظیر MES و ERP را در سازمان خود داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2189

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 944 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بندریان رضا

نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    40-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1870
  • دانلود: 

    876
چکیده: 

سازمان های پژوهش و فناوری مسوولیت پیشبرد توسعه فناوری و اجرای فرایند پیچیده تجاری سازی را برای آنها بر عهده دارند. فرایند تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی فناورانه در سازمان های پژوهش و فناوری فرایندی بسیار پرهزینه و سرمایه بر است و اغلب سازمان های پژوهش و فناوری به تنهایی از عهده اجرای آن برنمی آیند. از سوی دیگر صنایع به علت حضور در محیط رقابتی و برای بقا و رشد در این فضا نیازمند محصولات و فناوری های نوین و برتر می باشند که یاری گر آنها در عرصه رقابت باشد. مزیت صنایع در فرایند تجاری سازی است، چرا که آنها اغلب دارای منابع مالی و انسانی فراوانی می باشند و این دارایی ها امکان پذیرش ریسک های بزرگ را برای آنها فراهم می کند. در این میان حلقه مفقوده، پیوند میان سازمان های پژوهش و فناوری و صنایع بکارگیرنده فناوری است. یکی از راهکارهایی که برای برطرف کردن این مشکل و ایجاد حلقه مفقوده در برقراری پیوند سازمان های پژوهش و فناوری و صنایع وجود دارد بهره گیری از کارآفرینی شرکتی می باشد. کارآفرینی شرکتی یکی از انواع کارآفرینی است که در آن در درون شرکت های موجود کارآفرینی صورت می گیرد. کارآفرینی شرکتی به دنبال معرفی محصولات جدید و نظام های سازمانی نوین در چارچوب شرکت می باشد. کارآفرینی شرکتی پنج شیوه مختلف و متفاوت دارد و هر یک از شیوه های آن به گونه ای این فرایند را اجرا می کنند که از میان آنها کارآفرینی تحصیلی و کارآفرینی فرصتی بیشترین تناسب را برای تقویت رابطه همزیستی صنایع و سازمان های پژوهش و فناوری برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی فناورانه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 876 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    47-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7898
  • دانلود: 

    4899
چکیده: 

امروزه فرایندهای کسب و کار، کلید موفقیت هر سازمان هستند. بنابراین داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسب و کار قوی در سازمان ها حایز اهمیت است. سازمان ها به تجربه آموخته اند که مدیریت فرایند کسب و کار، سرمایه گذاری قوی در رویارویی سریع با تغییرات محیطی است. مدیریت فرایند کسب و کار با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمان ها، روشی یکپارچه و نظام مند را برای طراحی، اجرا و مدیریت فرایندهای کسب و کار سازمان ها ارایه می نماید. در هر یک از فرایندها، افراد و سامانه ها نقش دارند. با توجه به اینکه سیستم مدیریت فرایند کسب و کار بستری را فراهم می آورد تا انجام کلیه فرایندها در سازمان به صورت خودکار درآیند، همه راه ها در حال منتهی شدن به سیستم مدیریت فرایند کسب و کار به عنوان هسته اصلی سیستم های سازمانی جهت بهبود عملکرد سازمان ها می باشد. در این مقاله انواع داده های مربوط به یک فرایند عنوان شده و سپس یک مدل یکپارچه برای هماهنگی این داده ها با مدیریت فرایند کسب و کار بیان می گردد. پس از آن سیستم مدیریت فرایند کسب و کار معرفی می گردد. در نهایت به بررسی همسوسازی مدیریت فرایند کسب و کار و مدیریت راهبردی پرداخته می شود، زیرا تدوین اراهبرد مناسب و مهم تر از همه پیاده سازی مطلوب آن با استفاده از مدیریت فرایند باعث بهبود عملکرد و ارتقا اثربخشی سازمان شده و موجب رضایت ذینفعان می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7898

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4899 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    54-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1995
  • دانلود: 

    923
چکیده: 

امروزه فناوری های پیچیده، مثل سیستم های فناوری اطلاعات تقاضاهای جدیدی را برای درک ما از فناوری ها و تغییر آنها به وجود می آورند. با افزایش تمایل به استفاده از فناوری های مبتنی بر وب برای پیشتیبانی و افزایش عملکرد شغلی، سیستم های فناوری اطلاعات به یک بخش حیاتی از عملیات کسب و کار بدل شده اند. در این پژوهش، نتایج به دست آمده از لحاظ توسعه سازمانی درباره عوامل تعیین کننده در رابطه با دست یابی به انتقال اثربخش فناوری مدیریت دانش مبتنی بر وب مورد توجه واقع شده است. دو فرآیند، گسترش و انتشار از طریق پذیرفتن اثربخشی فناوری مدیریت دانش مبتنی بر وب در سیستم های سازمانی برای تغییر ارزیابی می شوند. انتقال و پذیرش آغازین یک ابزار فناوری اطلاعات در فرایندهای کسب و کار سیستم در حال پذیرش، لزوما تغییر را به شکل مقصود طراحان یا کاربرانش تضمین نمی کند. این مهم فقط هنگام گسترش آشکار می شود که سیستم های فناوری اطلاعات سبب تغییر شوند. با یک بار مستقر شدن این فناوری، نیاز برای به دست آوردن و سپس اندازه گیری یکپارچگی به وجود می آید. این موضوع نشان می دهد که نیاز برای اندازه گیری درجه گسترش به عنوان منبع تغییر در این سیستم وجود دارد. هر یک از این فرآیندها (انتشار و گسترش) توسط مجموعه های تعیین کننده تحت تاثیر واقع می شوند. در این پژوهش، از مدل های تجربی انتشار و گسترش در فناوری مدیریت دانش مبتنی بر وب استفاده می شود. منشا تغییر در انتقال این فناوری ها در این مطالعه بررسی می شود. این مطالعه همچنین برای انتقال اثربخش فناوری مدیریت دانش مبتنی بر وب در سازمان ها، توصیه هایی را ارایه می دهد. این پژوهش به دنبال این است که چه عواملی بر روی فرایند انتقال فناوری و پذیرش فناوری اطلاعات تاثیر می گذارد و به منظور تسهیل انتقال موفق این فناوری ها، چه کاری باید انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1995

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 923 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3308
  • دانلود: 

    1471
چکیده: 

عدم اطمینان موجود پیرامون زنجیره تامین و اجزای متعدد آن باعث تغییرپذیری تقاضا در طول زنجیره می شود، به طوری که با فاصله گرفتن از مشتری نهایی و تقاضای واقعی، نوسان بیشتری در مقدار سفارشات دیده می شود که این امر می تواند آثار سویی در پی داشته باشد. این پدیده موسوم به اثر شلاقی است. عوامل متعددی در بروز این مساله نقش دارند که راهکارهایی برای مقابله با آنها ذکر شده است. در این مقاله پس از تعریف اثر شلاقی و آنچه که موجب بروز آن در زنجیره تامین می شود، عوامل موثر در کاهش این اثر بررسی و نظر کارشناسان صنعت خودرو در این زمینه مورد مطالعه قرار می گیرد. در نهایت با عنایت به قابلیت های کسب و کار الکترونیک، نقش آن در مقابله با این پدیده بیان خواهد شد. این مقاله از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از ابزار پرسشنامه (با 26 سوال) برای تحلیل های خود استفاده کرده است. در این مقاله با استفاده از آزمون میانگین به بررسی هر یک از فرضیه ها پرداخته شده است و در نهایت برای بررسی یکسان بودن رتبه های عوامل کاهنده اثر شلاقی، از آزمون فریدمن استفاده شده است. جنبه نوآورانه تحقیق را می توان در بررسی و شناسایی عوامل موثر در ایجاد اثر منفی اثر شلاقی و تاثیر کسب و کار الکترونیک در کاهش این اثر منفی دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button