Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    5-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1170
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پذیرش قاعده فلسفی الواحد و اعتقاد به مبدا واحد برای همه موجودات کثیر، فیلسوف را به مساله چگونگی صدور کثرت از خداوندی که از جمیع جهان واحد است، رهنمون می سازد. فیلسوفان مشائی مانند ابن سینا، در پاسخ به این مساله نظریه ای معروف درباره نظام عالم ارایه کرده اند. در مقابل، متکلمان مسلمان (به ویژه فخر رازی) با انگیزه های دینی، هم با این قاعده و هم با نظریات فلسفی درباره نظام هستی مخالفت می نمایند. خواجه نصیرالدین طوسی در آثار خود، با تثبیت قاعده الواحد و پاسخ گویی به اشکالات مخالفان، نظریه فیلسوفانی چون ابن سینا را تقویت می نمایند. با این حال، محقق طوسی در برخی از آثار خود تقریر خاصی از قاعده الواحد، ارایه می دهد. وی بر آن است که از واحد، از آن جهت که واحد است جز واحد صادر نمی شود ولی صدور موجودات متعدد، از مبدا واحد با حیثیت های مختلف امکان پذیر است. محقق طوسی در آثار خود مراتب علی موجودات را به دقت تنظیم می کند. در مرتبه نخست از مبدا تعالی موجودی صادر می شود و در مرتبه دوم دو موجود قرار دارند که یکی از آنها از سوی مبدا اول صادر شده است. در مراتب بعدی هم علاوه بر آنکه موجوداتی که خود از مبدا صادر شده اند، مصدر اشیا مختلفی می شوند از مبدا تعالی نیز موجودات خاصی صدور می یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

سلیمانی فاطمه

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    27-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4278
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ابن سینا در عرض مطالعات فلسفی خود، به شناخت طبیعت و کشف قوانین علمی حاکم بر آن پرداخته است. نگاه ابن سینا به طبیعت، به عنوان مرتبه ای از مراتب هستی که در یک نظام طولی و علی و معلوی به واجب الوجود بالذات می رسد، موجب شده است که طبیعت شناسی او صبغه دینی داشته باشد. هر چند که او به عنوان یک پژوهشگر تجربی از روش استقراء و مشاهده عینی استفاده نموده است، ولی اصول ما بعد الطبیعی موجود در فلسفه مشاء، بر ذهن او حاکم بوده و در مراحل مختلف روش تجربی نقش خود را ایفا نموده است. از این رو طبیعت شناسی ابن سینا صرفا مولود بروش استقراء و مشاهده عینی نیست، بلکه او با تکمیل روش استقراء توسط برهان عقلی به تولید قضایای کلی یقینی و کشف قوانین علمی پرداخته است.ابن سینا در آثار خود بر ضعف ادراک حسی و استقراء ناقص در شناخت جهان طبیعت اشاره دارد و لزوم بهره جستن از عقل جهت تکمیل این شناخت و رسیدن به یقین را مورد تاکید قرار می دهد. هدف از این مقاله بررسی روش ابن سینا در شناخت طبیعت است؛ برای این منظور از آنچه او در مباحث منطقی و فلسفی (معرفت شناسی) در خصوص علم تجربی یا روش تجربی به عنوان یکی از راه های حصول علم یقینی نسبت به طبیعت مطرح نموده است، بهره جسته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدزاده رضا

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    48-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    948
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

عادت به کاربرد اصطلاحات جاافتاده در مباحث سنتی یک دانش موجب این تلقی می گردد که در مباحث روز و معاصر آن دانش نیز همواره اصطلاحات به معنایی یکسان به کار برده می شود. این گمان در موارد متعددی موجبات خطا و انحراف های ذهنی را پدید می آورد. از جمله دانش هایی که امکان وجود چنین مشکلی در آن به جد وجود دارد دانش منطق است. توصیف و تحلیل گزاره های شرطی در منطق ابن سینا و پیروان او نشان می دهد که: اولا گرچه گزاره های غیرحملی، با عنوان «گزاره های شرطی» نامگذاری شده اند اما مفهوم معهود و لغوی شرط در تحقق این نوع گزاره ها لزوم و قطعیت ندارد و ثانیا ملاک مشترک شرطیت میان گزاره های اتصالی و انفصالی و نیز استقرایی بودن تقسیم گزاره های شرطی به اتصالی و انفصالی، حاکی از اعتقاد به امکان افزایش اقسام این تقسیم در منطق سینوی می باشد. با این دو مبنا، وسعت دامنه گزاره های شرطی در منطق سینوی می تواند تمام انواع گزاره های مرکب در منطق جدید را پوشش دهد. چنین وسعتی را می توان مبنای خوبی برای این پیشنهاد دانست که: اصطلاح «شرطی» در مبحث قضایای منطق سینوی را معادل اصطلاح «مرکب» در بحث گزاره های مرکب در منطق جدید تلقی نماییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 948

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

مفتونی نادیا

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    73-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1226
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

سهروردی احاطه به تعالیم مشایی را شرط لازم برای ورود به حکمت اشراقی می داند و در همه آثار خود غیر از حکمه الاشراق به نحو عمده معطوف به آموزه های سینوی است. وی در نفس شناسی نیز از همین روی آورد برخوردار است. به عنوان نمونه، او در مساله ادراکات باطنی، پنج قوه ای را که ابن سینا مفهوم سازی نموده است. در حکمه الاشراق مورد نقادی قرار می دهد، اما در داستان های رمزی خود که همگی تلاش و جهاد سالک برای رهایی از زندان درون را حکایت می کند، در همه مواردی که از ادراک باطنی سخن می گوید، نمادهایی برای پنج حس سینوی به کار برده است. از آنجا که حواس ظاهری هم پیش یا پس از حواس باطنی مطرح می شوند، همه این رمزها ده گانه اند: ده پرنده، ده موکل، ده گور، ده برج، پنج حجره و پنج دروازه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علم الهدی جلیله

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    99-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1274
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کنش و و اکنش روان آدمی در ادراک و تعقل که بی شک یکی از اساسی ترین و کهن ترین مسایل فلسفه است در فلسفه ارسطو عنوان عقل فعال را به خود اختصاص می دهد. این عنوان در جریان فلسفه بعد از ارسطو در دو دیدگاه طبیعی و اشراقی تفسیر می شود؛ دیدگاه اول هر دو بعد فعال منفعل تعقل را در نفس انسان منطبع می داند و همانند تمامی موجودات جهان طبیعت، جریان تکامل روان آدمی را عبارت از خروج از حیثیت انفعال و وصول به بعد فعالیت می داند. در مقابل، دیدگاه دوم وجه انفعالی تعقل را به انسان اختصاص داده و وجه فعالیت را به مقام الوهیت ارجاع می دهد و فعلیت عقل را عبارت از افاضه و اشراق الهی می داند. علیرغم فاصله این دو دیدگاه در مورد مرجع فعالیت عقل، هر دو دیدگاه به ناچار بر این امر اتفاق نظر دارند که جریان تعقل خارج از اراده و قصد انسان بوده و در نتیجه، تکامل نظری نفس انسان امری غیرارادی و جبری است. بر خلاف این دو تفسیر مرسوم، فلسفه مشائی اسلامی- فارابی و ابن سینا- با ارجاع وجه فعالیت عقل به دو اصل استعداد پدید آمده توسط جوهر مفارقی به نام عقل فعال و همچنین قصد و اراده انسان موفق می شوند دیدگاه سومی را در نظریه عقل فعال ارایه کنند که علی رغم قول به تاثیر عامل مفارق در روند تعقل، ارادی بودن تعقل و قصدی بودن تکامل نظری نفس انسان را تبیین نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

صادقی مرضیه

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    118-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2061
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کمال نهایی انسان در سیر صعودی، رسیدن به حق تعالی است که همین امر، کمال و خیر او به شمار می رود؛ زیرا انسان که خداوند او را مثال خودش قرار داده است دارای چنان شانی است که بتواند به عنوان اشرف ممکنات، متصف به صفات حق و متخلق به اخلاق حق شود. از نظر ابن سینا، عارف کسی است که فکر خود را معطوف به عالم قدس نموده تا نور حق پیوسته بر باطنش بتابد. ابن سینا زهد و عبادت را به عنوان مقدمات سیر و سلوک عرفانی می داند او نخستین مرحله را «اراده» می داند که از آن به میل و رغبت تعبیر می کند و منشا آن را یقیین برهانی و ایمان قلبی می داند. به نظر وی دومین مرحله «ریاضت» است که به معنای پرهیزگاری و انجام کارهای سخت یا تحمل رنج در راه تربیت خود می باشد. از نظر ابن سینا سالک پس از طی مراحل بعدی یعنی وقت، توغل، سکینه، خوف و تلبیس، طمانینه، مشیت و عروج، به جایی می رسد که نظری به حق و نظری به خود به عنوان آیینه حق دارد. سرانجام عارف و اصل در پایان این سلوک به مقامی دست می یابد که در آن تنها حق را مشاهده می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2061

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    138-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    966
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از مهم ترین بخش های فلسفه ارسطو اختصاص به الهیات یا مباحث خداشناسی دارد. ارسطو خدا را علت نخستین تمام حرکت های عالم دانسته ولی خود او را از هر حرکتی مبری می داند. نکته مهم این است که خدای ارسطو علت غائی حرکت های عالم بوده و هیچ جانبه خالقیتی ندارد. ارسطو در کتاب لامیدا (کتاب دهم متافیزیک) محرک نامتحرک را اثبات کرده و به تبیین صفات او می پردازد. این بخش از کتاب متافیزیک توسط فیلوسفان بزرگ مشائی مورد شرح و بررسی قرار گرفته است.ارسطو بر اساس یک برهان پسینی و با مشاهده حرکات تجربی عالم وجود محرک، متحرک را اثبات کرده و او را واجد صفاتی چون عالم، حی، خیر و و... می داند. ثامسطیوس، ابن سینا، ابن رشد و آکوئینی براساس تفاوت هایی که در مبانی و اعتقادات دینی و فلسفی خود دارند به تفسیر این بخش از کتاب متافیزیک پرداخته اند. این تفاسیر در برخی موارد با یکدیگر اشتراک دارند و در پاره ای موارد متمایزند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button