Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,272
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارادی بودن تعقل در پرتو نظریه عقل فعال نزد فارابی و ابن سینا

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 117

چکیده

 کنش و و اکنش روان آدمی در ادراک و تعقل که بی شک یکی از اساسی ترین و کهن ترین مسایل فلسفه است در فلسفه ارسطو عنوان عقل فعال را به خود اختصاص می دهد. این عنوان در جریان فلسفه بعد از ارسطو در دو دیدگاه طبیعی و اشراقی تفسیر می شود؛ دیدگاه اول هر دو بعد فعال منفعل تعقل را در نفس انسان منطبع می داند و همانند تمامی موجودات جهان طبیعت, جریان تکامل روان آدمی را عبارت از خروج از حیثیت انفعال و وصول به بعد فعالیت می داند. در مقابل, دیدگاه دوم وجه انفعالی تعقل را به انسان اختصاص داده و وجه فعالیت را به مقام الوهیت ارجاع می دهد و فعلیت عقل را عبارت از افاضه و اشراق الهی می داند. علیرغم فاصله این دو دیدگاه در مورد مرجع فعالیت عقل, هر دو دیدگاه به ناچار بر این امر اتفاق نظر دارند که جریان تعقل خارج از اراده و قصد انسان بوده و در نتیجه, تکامل نظری نفس انسان امری غیرارادی و جبری است. بر خلاف این دو تفسیر مرسوم, فلسفه مشائی اسلامی- فارابی و ابن سینا- با ارجاع وجه فعالیت عقل به دو اصل استعداد پدید آمده توسط جوهر مفارقی به نام عقل فعال و همچنین قصد و اراده انسان موفق می شوند دیدگاه سومی را در نظریه عقل فعال ارایه کنند که علی رغم قول به تاثیر عامل مفارق در روند تعقل, ارادی بودن تعقل و قصدی بودن تکامل نظری نفس انسان را تبیین نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علم الهدی، جلیله. (1388). ارادی بودن تعقل در پرتو نظریه عقل فعال نزد فارابی و ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)، 13(41)، 99-117. SID. https://sid.ir/paper/145620/fa

    Vancouver: کپی

    علم الهدی جلیله. ارادی بودن تعقل در پرتو نظریه عقل فعال نزد فارابی و ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)[Internet]. 1388؛13(41):99-117. Available from: https://sid.ir/paper/145620/fa

    IEEE: کپی

    جلیله علم الهدی، “ارادی بودن تعقل در پرتو نظریه عقل فعال نزد فارابی و ابن سینا،” حکمت سینوی (مشکوه النور)، vol. 13، no. 41، pp. 99–117، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/145620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا