تبیین وحی و نبوت نزد حکمای مسلمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فارابی به عنوان نخستین فیلسوف مسلمانی که به مساله نبوت پرداخته و ابن سینا از حیث مفهوم سازی های دقیق و بدیع پیرامون نبوت و مبادی آن درخور تحقیق اند و همواره متعلق تفاسیر مختلف بوده اند. برخی به فارابی اشکال کرده اند که با وارد کردن خیال در فرآیند وحی جایگاه نبی را نسبت به فیلسوف تنزل داده و برخی به ابن سینا اعتراض نموده اند که با داخل کردن حدس در فرآیند وحی از تبیین معلومات جزیی وحی عاجز مانده و تنها معارف کلی وحی در نظریه وی تبیین پذیرند، در حالی که فارابی قوه ناطقه نبی را مدرک تمامی معقولات و مفارقات می داند و ابن سینا هم به نقش قوای خیالی در وحی و نبوت توجه کرده و از عهده تبیین جزییات بر آمده است.