چکیده فارسی:تبیین آگاهی از نظر ابن سینا با آگاهی مرتبه بالاتر میسر است. از نظر ابن سینا انسان به بخشی از دانسته های خودآگاهی هوشیارانه ندارد. ناهوشیاری هم در آگاهی های طبعی یعنی آگاهی به ذات و بدیهیات و هم در ادراکات حسی، خیالی و عقلی وجود دارد. آنچه باعث تمایز آگاهی هوشیارانه از آگاهی ناهوشیارانه می شود، حضور نفس به مثابه ناظر ادراکات در اولی و عدم حضور آن در دومی است، بنابراین، کسب آگاهی تنها با تنبه و توجه و التفات نفس ممکن است، یعنی تا زمانی که انسان نداند که می داند، آگاهی حاصل نشده است، از این رو، آگاهی مستلزم آگاهی مرتبه بالاتر است.
چکیده عربی:یتیسر تبیین العلم من منظور ابن سینا من خلال العلم الأعلی. إذ یعتقد ابن سینا أنّ الإنسان لا یعلم بطرف من معلوماته علماً واعیاً. وهذا اللاوعی لا نجده فی أنواع العلم بالطبع أو العلم بالذات والبدیهیات فحسب، بل فی الإدراکات الحسّیة والخیالیة والعقلیة أیضاً. وما یمیز العلم الواعی عن العلم اللاواعی حضور النفس بصفتها مراقبة الإدراکات فی الأولی، وغیابها فی الثانیة. وعلی هذا الأساس، فلا یمکن تحقیق العلم إلا بالتنبّه وحضور القلب وعنایة النفس؛ وبالأحری فإنّ العلم غیر حاصل مادام الإنسان جاهلاً بعلمه، وبذلک فإنّ العلم یستلزم العلم الأعلی.