Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    5-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4395
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بروز خلاقیت در جهت شکوفایی استعدادهای فردی امری است که هدف بسیاری از جوامع انسانی قرار گرفته است. عصر کنونی بشریت را به خود شکوفایی، کشف استعدادها و قرار گرفتن در مسیر خلاقیت تشویق می کند. به نظر اندیشمندان فرایند خلق با قسمتی از درون ناب هر انسانی در ارتباط است. که برخی از جمله آریک برن آن را کودک درون می نامند، بدینسان در پس هر فرایند خلاقانه ای کودکی نهفته با رشد جسمی کودک به واسطه دریافت های فراحسی و تخیل پربار خود به عنوان سرمنشا خلق و شناخته می شود. اما خلاقیت همگام با رشد جسمی کودک از کاهش محسوسی برخوردار می گردد. حال اگر هنرمند بزرگسال بتواند از خلاقیت و تخیل پرشور کودک بهره مند شده و با توانمندی های اجرایی بالغ درون و مصلحت اندیشی های والد درون بیامیزد می تواند در جریان خلق و آفرینش به شکوفایی برسد. و این ارتباط برای یک بزرگسال مقدور نخواهد شد مگر با ارتباط با کودک درون. بسیاری از نظریه پردازان معتقدند که خلاقیت، امری است باطنی و معنوی و رسیدن به آن در گروه بازگشت به نفس تاب آدمی است. و بنا به آیات الهی همان نفحه روحانی که در کالبد جسمانی دمیده می شود که حاوی ذره ای از ذات خلاق خداوند و سرمنشا آفرینش در انسان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4395

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

پاشازانوس محرمعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    15-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1113
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در اواخر دوره قاجار و اوایل سده حاضر عوامل بسیاری باعث توجه ویژه به نگارگری سنتی شد که دلایل رواج این هنر در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده است. نتایج مطالعه انجام شده نشان می دهد که چهار مرکز در توسعه نگارگری سهم بسزایی داشته اند. نخستین مرکز برای توسعه نگارگری البته در کنار هنرهای صناعی دیگر، تاسیس مجمع الصنایع توسط امیرکبیر بود. در این مرکز هنرمندانی چون میرزا آقا امامی، حسین بهزاد و بسیاری دیگر، بر روی کتاب و انواع صنایع دستی نگارگری می کردند. از سویی توجه خارجیان به نسخ قدیمی انگیزه ای برای خلق نسخ تقلبی شد که در نتیجه آن آثار زیادی از بدل سازی نگاره های سنتی بوجود آمد. با تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه توسط کمال الملک و بعد از آن مدرسه صنایع قدیمه رونق جدی تری در این هنر پدید آمد. نونگارگران تعلیم گرفته از این مراکز با تغییرات جذاب در نگاره ها توانستند گامی به جلو برداشته و افراد زیادتری را به این سمت سوق دهند. در اصفهان هنرستان هنرهای زیبا دریچه دیگری برای توجه به نگارگری شد. با فعالیت این مراکز نگارگری ایران فصل جدیدی را آغاز نمود که با عنوان "نونگارگری" از آن یاد می کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

ترکاشوند نازبانو

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5968
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله کوشش خواهد شد ابتدا توضیح بسیاری مختصری در مورد شیوه ی بررسی ارتباط متقابل جامعه و هنر در جامعه شناسی هنر با دو عنوان رویکرد بازتاب و رویکرد شکل دهی ارایه گردد و سپس با نظر به رویکرد بازتاب به بررسی یکی از نگاره های ایرانی دوره تیموری در چگونگی بازتاباندن دو جریان مهم رایج در آن زمان پرداخته شود. نظریه ی بازتاب به بررسی تاثیرات مختلف جامعه بر چگونگی شکل گیری آثار هنری می پردازد و بر این عقیده استوار است که آثار هنری بازتاباننده ی جریان های موجود در جامعه ی همعصر خویش است. در این مقاله با توجه به نظریه ی بازتاب به بررسی "نگاره بهرام گور در قصر هفت گنبد 813 ه.ق" پرداخته می شود و تاثیر دو جریان مهم که شامل علم نجوم و فرم معماری رایج در زمان به تصویر کشیدن نگاره و سپس چگونگی بازتاب آنها از طریق نگاره ی مورد نظر بررسی می شود. در این مقاله هر گاه کلمه "هنر" به کار رفته است؛ هر دو سویه ی هنر یعنی "هنر" و "اثر هنری" مدنظر بوده است. همچنین برای سهولت در بیان تام نگاره، در مقاله با نام "هفت گنبد" از آن یاد خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5968

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5256
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مکتب روان شناسی گشتالت، بر زمینه های متنوعی از فلسفه و علم و هنر تاثیر کرده است و هدف این پژوهش، چگونگی تاثیرگذاری اصول ادراک دیداری گشتالت بر طراحی و صفحه آرایی کتاب های درسی می باشد. این تحقیق کاربردی، به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانه ای صورت پذیرفته است و موضوع آن در حیطه تحصیلات و تجربیات تخصصی و حرفه ای نویسنده مقاله می باشد. اصول ادراک دیداری گشتالت، شامل مناسبات نقش و زمینه، مشابهت، مجاورت، یکپارچگی، پیوستگی، می باشد که این پنج اصل، تحت نفوذ قانون کلی پرگنانز هستند که مفهوم کمال پذیری و ثبات ادراکی را می رساند و در مقاله حاضر، عملکرد هر یک از این اصول در صفحه آرایی کتاب درسی بیان می شود. لوهر، سه اصل شکل و زمینه، مرتبه بندی و گشتالت را برای طراحی کتاب های درسی پیشنهاد می کند و سه نوع گروه بندی در متن کتاب های درسی بر اساس اصل مشابهت و اصل مجاورت از اصول پنجگانه گشتالت، توضیح داده می شود که هر یک در صفحه آرایی کتاب های درسی چه تاثیراتی می توانند داشته باشند. بر مبنای اصل مشابهت و اصل مجاورت، سه نوع گروه بندی: مرتبه ای، موازی، مادون، شرح داده می شوند که در صفحه آرایی کتاب های درسی کاربرد دارند. سپس اصول طراحی ویلیامز، بر اساس قوانین ادراک دیداری گشتالت، توضیح داده می شود که شامل اصول مجاورت، هم ترازی، تکرار، تضاد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلیمی نمین هاجر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    41-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2141
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

برخی منابع حضرت علی (ع) را واضع خط کوفی و اولین کاتب قرآن دانسته و ابداع نقوش اسلیمی و آغاز هنر تذهیب را به حضرت محمد صلی الله علیه و حضرت علی (ع) نسبت داده اند. با پذیرفتن این ادعا راز ارتباط کامل بصری میان کنابت و تذهیب در اولین نسخ قرآنی بر ما روشن می شود: کامل ترین بشر و معصومی که برخوردار از عالی ترین روابط وحیانی و روحانی با حضرت احدیت است، کتاب مکنون و کلام الهی را از مقام خفی به مقام جلی آورده است؛ بنابراین کتابت و تذهیب هر دو از منبع جوشان حقیقت الهی سرچشمه گرفته اند. از سویی اولین اسباب دنیوی تجلی ساحت الهی، طبیعت است که خود قرآن در برخی آیات، توجه هنرمندان را به آن جلب کرده است. لذا ترنج، اسلیمی، شمسه و ... که از اصیل ترین نقشه های تذهیب قرآن هستند، همگی از طبیعت الهام گرفته اند. زمانی که این نقوش در کنار آیات قرآن گرفته اند به لحاظ بصری، از خطی که در آن عرصه ظهور خود را تجربه کرده اند، تاثیر پذیرفته اند. چون خطوط سبک حجازی و سبک عباسی بسیار به ترسیم نزدیک بوده اند، تذهیب در فرم هایی بسیار نزدیک به اشکال هندسی خود را نشان داده است و کادر بندی نیز عامل قوت این هماهنگی بصری شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    53-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2713
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اولین روزنامه دولتی ایران "وقایع اتفاقیه" نام داشت. در سال 1277 ه.ق ناصرالدین شاه قاجار فرمان مصور کردن روزنامه مزبور را صادر کرد. بنابراین وقایع اتفاقیه از شماره 472 در سال 1277 ه.ق به صورت مصور همراه با نقاشی های "میرزا ابوالحسن خان غفاری" به نام "روزنامه دولت علیه ایران" منتشر شد. ادامه روند انتشار روزنامه های مصور از سال 1300 ه.ق با انتشار دو روزنامه "شرف" و "شرافت" مجددا از سرگرفته شد. تصاویر این دو روزنامه مشتمل بر تصویرهای رجال ایرانی و غیرایرانی، اماکن و سایر مواردی است که توسط نقاشانی چون "میرزا ابوتراب غفاری"، "میرزا موسی نقاش" و "مصورالملک" ترسیم شده اند. شرف و شرافت در مجموع دارای 250 نقاشی با سبک واقع گرایانه هستند. سال های انتشار این دو روزنامه همزمان با دوران رشد و اعتلای عکاسی در ایران بود و از آثار عکاسان مشهوری چون آقارضا اقبال السلطنه، میرزا احمد خان صنیع السلطنه، عبداله میرزای قاجار، محمدحسن خان قاجار، میرزا سید عی خان اعتماد حضور و منوچهر خان عکاس باشی به نحوی در این دو روزنامه استفاده شده است. در این مقاله سعی شده تا اصل عکس هایی که نقاشان روزنامه های شرف و شرافت از روی آنها به کشیدن تصاویر چاپ شده در این دو روزنامه پرداخته اند یافت شده در صورت امکان، عکاسان آن عکس ها نیز شناسایی شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

طالبی یعقوب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    63-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1300
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پیشروی مغولان فاتح در اولین قرن هفتم هجری نتایج مهمی به بار آورد. این هجوم گسترده مغولان که در ادامه با تشکیل دولتی واحد همراه بود به دلیل انقراض حکومت مذهبی عباسی، عدم تعصب مذهبی و همچنین علاقه مغولان به زنده نگهداشتن آداب مغولی با وجود قبول اسلام و اقامت در ایران و آنچه را که به مغول و آداب و مراسم اجداد آنان متعلق بود، موجب گردید که هنرمندان دوره ایلخانی، بر خلاف گذشته با در نظر گرفتن علاقه مندی مغولان به تصویربرداری بی سابقه ای از زن بر روی سفالینه های ایلخانی بپردازند. آنچه که امروزه از سفالینه های منقوش ایلخانی به جا مانده است از نگرش متفاوت و خاص جامعه و یا حداقل حکام آن عصر به زن حکایت دارد. با توجه به اینکه در ایران دوره اسلامی کمتر دیده شده است زنان در امور اجتماعی فعالیت نمایند و یا در امور سیاسی کشور به طور رسمی دخالت کنند نگارنده در این مقاله در نظر دارد با پرداختن به جایگاه و نقش زن در این دوره، با تاکید بر شان و منزلت زن در باورها و اجتماع مغولی و دستمایه قرار دادن چند سفالینه از دوره ایلخانی، نقوش سفالینه های ایلخانی را بازتاب جایگاه زن در عصر مغول نتیجه گیری نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1300

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    71-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2187
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

 سفالینه های کتیبه دار سامانی، عرصه ی نمایش پیوند دو هنر بزرگ دوره ی صدر اسلامی است. هنر نوظهور خوشنویسی با تمام ظرایف و امکانات خود در تزیین سفالینه های ایرانی حضور یافته و سفال که خود در این دوره جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، بستر مناسبی را برای تجلی هنر خوشنویسی فراهم می آورد. این همنشینی، میراث سفالین ارزشمندی را از هماهنگی نقش و شکل ظروف به ارمغان آورده که نمایانگر بخشی از پیشینه ی اصول و مبانی بصری هنر ایران است. با توجه به ارزش و اهمیت این میراث، ضرورت حضور مطالعات بصری در زمینه ی کتیبه های سفال سامانی در میان پژوهش های صورت گرفته مشخص می شود. در این مقاله ضمن پرداختن به ترکیب بندی کتیبه های ظروف سفالین دوره ی سامانی، برای نخستین بار، طبقه بندی بصری از الگوهای رایج در این کتیبه ها ارایه می گردد. ابتدا با بیان اهمیت هنر سفال، به خصوص سفال سامانی، شیوه های رایج در طبقه بندی این سفال مطرح شده و در ادامه با بررسی بیش از 500 نمونه تصویری از سفالینه های کتیبه دار سامانی، به سه شیوه ی کلی در ترکیب بندی این کتیبه ها معین می شود. سپس یازده گونه ی مختلف ترکیب بندی در قالب این سه شیوه، با توجه به قابلیت های به کار گرفته شده استخراج می گردد. سرانجام با بررسی دقیق و نگاهی عمیق به ظرایف کتیبه ها، انواع مختلف ترکیب بندی در هر یک از این یازده گونه معرفی می شود. این طبقه بندی شیوه ها، گونه ها و انواع مختلف ترکیب بندی در جدولی به صورت شماتیک ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    81-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2377
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کتیبه ها را از ابعاد مختلف هنری، تاریخی، فنی، محتوایی و ... می توان بررسی کرد. سیر تحول این آثار نشان می دهد در هر دوره ای، تغییراتی در آنها صورت گرفته است. این تغییرات بیشتر در جنس مصالح، نوع و کیفیت خط و در پاره ای موارد در محتوا رخ نموده است. در دوره ایلخانی اغلب کتیبه ها با گچ اجرا شده و با انواع مختلف خطوط کوفی نوشته شده اند. شکل پذیری و انعطاف گچ، همراه با قابلیت های منحصر به فرد خط کوفی با تنوع و ترکیب های مختلفش، کتیبه های این دوره را در زمره زیباترین و نقیس ترین کتیبه ها در معماری ایران درآورده است. از دوره ایلخانی حدود 42 محراب باقی مانده است که هر یک، دارای ویژگی های خاص خود می باشند. یکی از زیباترین این کتیبه ها، کتیبه محراب مسجد جامع تبریز است. تناسب و ترکیب از خصوصیات مهم هر اثر هنری و همچنین دو اصل پایدار در خوشنویسی و کتیبه نگاری است، اهمیت این دو اصل به حدی است که زیبایی هر کتیبه بستگی تام به رعایت این دو صل اساسی دارد، در این مقاله تناسب و ترکیب در کتیبه محراب مسجد جامع تبریز به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    89-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2350
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

معماری اسلامی به ویژه مساجد مولود الهام درونی هنرمند است که از حکمت و معنویت حاکم بر تعالیم انسانی نشات می گیرد. در دیدگاه توحیدی سنت، با نگاه معناگرایانه به شکل های معاری که از طریق اعداد و هندسه تحقق می یابند، نگریسته می شود. از این دیدگاه معماری مساجد، ارایه دهنده اشکال و تزیینات گوناگون در جهت نشان دادن مفهوم وحدت می باشد. علیرغم نگاه عرفانی در بسیاری از کتب به معماری مساجد، تاکنون تحقیق و پژوهش جامعی در زمینه شناسایی و علل بکارگیری اعداد مقدس در ساختار و تزیینات مساجد صورت نگرفته، لذا ضروری است با بهره گیری از منابع عرفانی به بررسی معانی باطنی اعداد به کار رفته در ظرف مفهومی سنت با هدف فهم معانی از نگاه یک عارف یا صوفی، پرداخته شود. در این نوشتار سعی می شود با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی، مفاهیم اعداد به کار رفته در تزیینات مسجد جامع ورامین- که از نمونه های کامل و باشکوه مساجد چهار ایوانی در دوران ایلخانی می باشد و به لحاظ فنون معماری و خصوصیات تزیینی بسیار مورد توجه واقع شده است- ارایه گردد. باشد تا این نیم گام علمی راهگشای تحقیقات کامل تر و تخصصی تر در این زمینه بوده تا با دست یافتن به معانی ضمنی آن به غنای فرهنگ ایرانی دست یابیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    101-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1166
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

با رشد فناوری، تفاوت عملکرد، کیفیت و قیمت نسبت به گذشته بسیار ناچیز است. امروزه شرکت ها به دنبال عاملی هستند که محصولاتشان را از محصولات رقیب متمایز نماید. توجه تواما به نیازهای احساسی و فیزیکی کاربران می تواند منجر به موفقیت محصول در بازار شود. در این راستا شناخت احساسات کاربران و استفاده از آن در طراحی محصول نقش قابل توجهی را ایفا می کند. هم چنین خلق رابطه احساسی با محصول می تواند یکی از عوامل تمایز در محصولات محسوب شود. استفاده از روش های نظام مند در طراحی می تواند منجر به موفقیت محصول شود، از جمله این روش ها می توان به روش مهندسی کانسی و روش گسترش عملکرد کیفیت (QFD) اشاره نمود. در این مطالعه با استفاده از مهندسی کانسی ویژگی های احساسی کاربران با استفاده از واژگان احساسی کانسی سنجیده و به کمک روش QFD، ویژگی های احساسی به مشخصات فنی محصول ترجمه شدند. به این منظور پس از بررسی نمونه های موجود 4 مانیتور LCD انتخاب شدند. سپس 4 مانیتور مذکور مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعه روی 68 نفر در بازه سنی 20 تا 30 سال انجام شد. سپس نتایج حاصل مورد تحلیل قرار گرفت و بر مبنای اطلاعات بدست آمده طراحی صورت پذیرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    109-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1116
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مطالعه به فرهنگ به عنوان عامل تاثیرگذار بر تمایل یا عدم تمایل در استفاده از یک محصول پرداخته شده است. دستگاه دست خشک کن برای مطالعه موردی جهت بررسی دلایل بی توجهی کاربران ایرانی نسبت به این محصول در سرویس های بهداشتی عمومی انتخاب شد و ایده هایی جدید برای تشویق کاربران به استفاده از این محصول ارایه گردیدند. به این منظور دو مطالعه انجام شد. ابتدا 38 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر اساس نظرات گردآوری شده، دستگاه های دست خشک کن موجود به اندازه کافی قابل اطمینان، ایمن، بهداشتی و زیبا نیستند و صدای آزار دهنده ای دارند. در نتیجه دو ایده متفاوت در فرم و نحوه استفاده برای دستگاه دست خشک کن طراحی و ساخته شد و در مطالعه ای مجزا مورد ارزشیابی قرار گرفت. 50 نفر، 25 زن و 25 مرد در سنین بین 20 تا 40 سال تحت مصاحبه قرار گرفتند. رفتار کاربران از نزدیک و به دقت مشاهده شد. نتایج حاصل از مطالعه نشان می داد که حدود %90 از کاربران اعلام کردند که فرم و رنگ طرح های پیشنهادی را جذاب تر از نمونه های موجود دانستند و اعلام کردند که این طرح ها کاربران ایرانی را به استفاده از دستگاه دست خشک کن تشویق می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button