زمینه و هدف: امروزه، به علت رقابت شدید بین مشاوران تغذیه و تغییرات سریع در تقاضای بیماران برای دریافت خدمات مشاوره تغذیه، بکارگیری مفاهیمی نظیر «شناسایی فرصتهای کارآفرینانه» در این عرصه، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. یکی از پر کاربردترین شیوه ها جهت شناسایی فرصتهای کارآفرینانه، «تحلیل استراتژیک محیط خارجی» می باشد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیرگذاری سطح تحصیلات مشاوران تغذیه بر تحلیل استراتژیک آنان درباره فرصتهای کارآفرینانه انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش تحلیلی بر مبنای داده هایی (سطوح تحصیلی مشاوران تغذیه و پاسخهای آنان در مورد عرضه و تقاضا برای خدمات مشاوره تغذیه) انجام گرفت که در جریان تحقیقی که در گذشته با عنوان «تحلیل روند عرضه و تقاضا در زمینه خدمات مشاوره تغذیه در دیابت: گامی اساسی در جهت شناسایی فرصتهای کارآفرینانه برای مشاوران تغذیه» صورت پذیرفته بود، گردآوری شده بودند. همچنین، «آزمون همبستگی Spearman» و «آزمون GLM multivariate» جهت تجزیه و تحلیل داده های مذکور، به کار گرفته شدند.یافته ها: هر دو آزمون آماری، نشان دادند که بین سطوح تحصیلی (مشتمل بر 1- کارشناسی و 2- کارشناسی ارشد و دکترا) مشاوران تغذیه با دو سوم از نظرات ارائه شده توسط آنان، ارتباط معنی دار وجود داشت.نتیجه گیری:. سطح تحصیلات مشاوران تغذیه، تاثیری نسبی بر تحلیل استراتژیک آنها درباره فرصتهای کارآفرینانه دارد.