Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کاکویی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1284
  • دانلود: 

    806
چکیده: 

وجود مشکلات فراوان بهداشت شغلی و مواجهه با آلاینده های شیمیایی شناخته شده در رابطه با کار در کلان شهرهایی همچون تهران با اقلیم و شرایط جوی منحصر به فرد خود بر کسی پوشیده نیست. در راستای شناسایی یکی از آن مواجهات شغلی، در این تحقیق برای اولین بار غلظت الیاف آزبست (پنبه نسوز) در هوای تنفسی پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در میادین شهر تهران اندازه گیری شده است. نمونه برداری های فردی از منطقه تنفسی 42 پلیس مستقر در میادین و خیابان ها با استفاده از فیلتر غشایی و شمارش الیاف به وسیله میکروسکپ نوری با کنتراست فازی بر اساس ملاک طول به قطر کوچکتر از 3:1 انجام گرفتند. ضمنا برای شناسایی نوع الیاف نمونه برداری شده از میکروسکپ الکترونی روبشی نیز استفاده گردید. نتایج به دست آمده برحسب شمار لیف در میلی لیتر هوای نمونه برداری شده در محل های استقرار پلیس، نشان می دهد که غلظت الیاف آزبست در محل های مختلف پراکنده بوده و بیشترین و کمترین غلظت آزبست به ترتیب متعلق به بلوار کشاورز (027/0 فیبر در میلی لیتر) و میدان توحید (002/0 فیبر در میلی لیتر) بوده است. مقایسه پراکنندگی غلظت الیاف آزبست در مناطق مختلف تهران نیز نشان می دهد که مواجهه شغلی پلیس به آزبست در مرکز تهران (019/0 فیبر در میلی لیتر) از بیشترین و در شرق تهران (011/0 فیبر در میلی لیتر) از کمترین مقدار برخوردار بوده اند. مقایسه غلظت الیاف آزبست در دو فصل سرد سال درتهران هم نشان داد که مواجهه شغلی پلیس به آزبست در فصل زمستان (018/0 فیبر در میلی لیتر) بیشتر از فصل پاییز است. در نتیجه گیری کلی می توان چنین بیان نمود که نوع آلودگی لیفی هوای تنفسی پلیس به ترتیب 60 درصد متعلق به آزبست نوع کریزوتایل و 20 درصد مربوط به آکتینولیت است. ضمنا شواهد نشان از این واقعیت دارد که مواجهه شغلی پلیس چیزی در حدود 4 برابر غلظت اندازه گیری شده در هوای عمومی تهران است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 806 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    11-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1563
  • دانلود: 

    742
چکیده: 

منزلت اجتماعی قضاوتی است که به موجب آن، جامعه، حیثیت و محبوبیت بیشتری به فلان موقعیت یا به فلان پایگاه اجتماعی می دهد و به طور کلی آنها را به هر دلیلی به موقعیت ها و به پایگاه های اجتماعی دیگر ترجیح می دهد.این پژوهش تحت عنوان «بررسی عوامل موثر بر منزلت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی از دیدگاه کارکنان راهنمایی و رانندگی استان اردبیل» در سال 1386 با هدف شناسایی و تبیین علمی برخی از عوامل موثر بر ارتقای منزلت اجتماعی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شده است. این عوامل شامل: رفتار و عملکرد کارکنان، وضعیت معیشتی، وضعیت ظاهری کارکنان، تجهیزات و امکانات پلیس، وضعیت خانوادگی کارکنان و نوع وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی می باشد.برای انجام این پژوهش، تمامی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل به عنوان نمونه انتخاب شدند و از طریق 100 پرسشنامه، داده های لازم جمع آوری گردید و سپس با استفاده از آزمون های آماری T و فریدمن هر یک از فرضیه ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که 6 متغیر رفتار و عملکرد، وضعیت معیشتی، تجهیزات و امکانات پلیس، وضعیت ظاهری، وضعیت خانوادگی و نوع وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی بر منزلت اجتماعی تاثیر دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1563

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 742 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    35-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    686
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

در کنار افزایش تعداد وسایط نقلیه در چرخهه ترافیک کشور، تولید انواع خودرو توسط کارخانه های داخلی، واردات انواع خوردوهای خارجی، خودروهای فاقد کارآیی و فرسوده سازمان ها و ارگان های دولتی، نظامی و انتظامی نیز از طریق مزایده به افراد جامعه واگذار و مجددا وارد چرخه ترافیک کشور می گردند. یکی از دلایل افزایش جرایم و تخلفات رانندگی خودروهای مزایده ای عدم اجرای قانون اوراق و مزایده توسط مسوولین واگذار کننده این نوع خودروها می باشد.تحقیق حاضر با یک هدف اساسی در پی «بررسی نقش خودروهای مزایده ای با افزایش جرایم و تخلفات رانندگی در استان آذربایجان غربی است.» روش تحقیق میدانی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از ابزارهای مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک است. جامعه آماری شامل تعداد 428 دستگاه خودرو مزایده ای است که در پارکینگ های جنوب استان آذربایجان غربی (مهاباد، سردشت، بوکان) قرار داشتند و با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.نتایج تحقیق نشان داد که خودروهای اوراقی و مزایده ای که فاقد اصالت خودرویی به لحاظ ارکان موتور، شاسی و نقص فنی به ویژه از ناحیه چراغ های عقب و جلو می باشند، بیشترین جرایم و تخلفات را به خود اختصاص دادند و همچنین به دلیل این که این گونه خودروها فاقد کارآیی لازم هستند، امنیت ترافیکی استان را پایین آورده و حجم تصادفات را تا حد زیادی افزایش داده اند.در انتها به سازمان هایی که واگذار کننده خودروهای مزایده ای هستند و نقش موثری در کاهش تخلفات و جرایم رانندگی می توانند داشته باشند. پیشنهادهایی ارایه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 686

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    6456
  • دانلود: 

    1719
چکیده: 

تصادفات یکی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است. این امر بسیار مهم است، زیرا بیشتر قربانیان جوانانی هستند که قبل از تصادف دارای سلامتی کامل بوده اند. این مساله در کشور ایران با روند صعودی تعداد کشته شدگان و افزایش تعداد کاربران از راه های کشور و همچنین افزایش تعداد سفرها مهم تر شده است. این مقاله به بررسی نقش عامل انسانی در بین عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده ای می پردازد. جمعیت آماری مورد نظر تصادفات جاده ای رخ داده در کشور ایران است و نمونه آماری، تصادفات جاده ای است که در سال 1385 رخ داده اند که بر اساس روش نمونه ‏گیری خود انتخابی به دست آمده است، و اندازه آن 343 هزار و 82 فقره است. برای گردآوری اطلاعات از منابع داده های کام 114 که دادگان تصادفات جاده ای محسوب می شود استفاده شده است.یافته های تحقیق نشان دادند که در 97.5 درصد تصادفات، تاثیر عامل انسانی وجود داشته است. لیکن نقش یا میزان نسبی تاثیرگذاری این عامل نسبت به عوامل دیگر 49 درصد است. اطلاعات به دست آمده حاکی است 38 درصد کسانی که کشته می شوند راننده نیستند. بیش از 22 درصد کشته شدگان تصادفات جاده ای را افراد غیرسرنشین در خودرو اعم از عابران پیاده و دوچرخه سواران تشکیل می دهند. در 48 درصد از سوانح رانندگی، شدت صدمه راننده شدید بوده است. بیشترین درصد درباره تاثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای، مربوط به بی توجهی به مقررات می باشد (64.5 درصد) و پس از آن مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر (24.3 درصد) بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده است. خستگی و خواب آلودگی تنها 3.9 درصد علل انسانی در وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است. 19 درصد کسانی که تصادف نموده اند دارای گواهینامه مشروط یا ب 1 بوده اند. این در حالی است که 67.9 درصد از کسانی که در تصادفات رانندگی فوت کرده اند و 8 درصد از کسانی که مجروح شده اند گواهینامه مشروط یا ب 1 داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آقایی اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    67-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1147
  • دانلود: 

    385
چکیده: 

بررسی های به عمل آمده در مجموعه نگهداری و تعمیرات، حاکی از آن است که علی رغم انجام نگهداشت مناسب از خودروهای راهور ناجا، فعالیت های آن معطوف به هدف نمی باشد. این امر، محقق را بر آن داشت تا تحقیق حاضر را با عنوان "بررسی وضعیت نگهداری و تعمیرات خودرویی راهور ناجا با مدل اسکاپ" و با هدف اساسی، تعیین فاصله سیستم فعلی نگهداری و تعمیرات با وضعیت مطلوب را به انجام رساند.روش انجام تحقیق میدانی است و جمع آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه از جامعه آماری که کارکنان کارشناسان نت و مسوولین آماد و پشتیبانی راهور ناجا هستند، انجام گردیده است و حجم نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. پس از شناسایی متغیرهای تحقیق، مولفه های اصلی و عوامل متغیرها شناسایی و مدل مفهومی ترسیم گردید. آنگاه پرسشنامه تحقیق بر آن اساس تهیه و پس از سنجش روایی و پایایی، توزیع و جمع آوری شد. یافته های تحقیق نشان داد که سیستم فعلی نگهداری و تعمیرات خودرویی راهور ناجا با توجه به مولفه و عوامل متغیرهای مورد بررسی تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی دارد، و پیشنهاد گردید برای دستیابی به شرایط مطلوب لازم است سطح دانش، مهارت و اطلاعات فنی کارکنان نگهداری و تعمیرات با آموزش های تخصصی و حین خدمت ارتقا یابد. همچنین بهره گیری از مدیران متخصص و دانش محور جهت هدایت و رهبری سیستم نگهداری و تعمیرات خودرویی راهور ناجا موثر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 385 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی ایرج

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    85-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3165
  • دانلود: 

    1046
چکیده: 

بی تردید یکی از ویژگی ها و قابلیت های پلیس جامعه محور، برقراری تعامل سازنده از جمله ارتباط کلامی صحیح و موثر با مردم است. ارتباطی که هم آمرانه و مقتدرانه و با اجرای قانون همراه باشد و هم مردم آن را بپذیرند و بی ادبانه و غیرمحترمانه تلقی نکنند.حصول این مقصود متعالی، به ویژه در جامعه ایرانی، با دشواری ها و پیچیدگی های خاصی رو به رو است. این مقاله برآنست تا برخی از ظرافت ها و مهارت های ارتباط کلامی پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی) و چالش های پیش روی آن را مطرح و در صورت امکان راهکارهایی برای آن ارایه کند. هر چند این نوشتار به طور خاص پلیس راهور را موضوع بحث قرار می دهد ، اما آن چه که درباره مبانی نظری و ارتباط کلامی و تعاملات اجتماعی و موانع ساختاری آن گفته شد، تنها اختصاص به پلیس راهور ندارد و مخاطب آن سازمان پلیس به طور عام می تواند باشد. بدیهی است این مطالعه، آغاز راه است و باب مطالعات بیشتر و عمیق تر با استفاده از داده های میدانی همچنان باز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1046 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    109-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3197
  • دانلود: 

    2146
چکیده: 

در این پژوهش، سیستم های کنترل ایمنی فعال معرفی و عملکرد هر یک در کنترل رفتار دینامیکی خودرو بررسی می شوند. در میان آنها سیستم هایی که مستقیما حرکت چرخشی و جانبی خودرو را تحت کنترل قرار می دهند (برنامه پایداری الکترونیکی، کنترل فعال چرخ های جلو و کنترل فعال چرخ های عقب) شناسایی می شوند. در ادامه نقش کنترل هر یک از متغیرهای حرکتی سرعت چرخشی و لغزش جانبی در کنترل حرکت چرخشی - جانبی خودرو مورد مطالعه قرار می گیرند. سپس مدلی از خودرو که بتواند حرکت چرخشی و جانبی خودرو را در جاده به خوبی توصیف کند، انتخاب و در نرم افزار MATLAB/Simulink مدل سازی می شود. همچنین با طراحی یک کنترلر از نوع تناسبی - مشتقی در واحد کنترل الکترونیکی جهت جلوگیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری، خودرو مدل سازی شده به سیستم ترمز ضد قفل مجهز می شود. مدل فوق که فاقد سیستم های کنترلی ESP، ARS، AFS می باشد به عنوان خودرو کنترل نشده درنظر گرفته می شود. در مرحله بعد با بهره گیری از سیستم های کنترلی فوق (از مراجع معرفی شده) و اضافه شدن آنها به واحد کنترل الکترونیکی خودرو مدل سازی شده از مرحله قبل، مدل خودرو کنترل شده به دست می آید. از مدل فوق جهت نشان دادن توانایی سیستم های کنترلی اخیر در کنترل حرکت چرخشی - جانبی خودرو و همچنین تاثیر آنها بر رفتار راننده استفاده می شود. در جهت تحقق این امر، هر دو خودرو کنترل شده و کنترل نشده در یک مانور بحرانی تعویض خط دوگانه با حضور مدل راننده در نرم افزارMATLAB/Simulink  تست می شوند. مانور در سرعتی بالا در جاده ای کاملا لغزنده (برفی) و تحت ترمزگیری شدید از جانب راننده شبیه سازی، و نتایج به صورت مقایسه ای ارایه می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2146 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0