Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

محمدی کله سر علیرضا

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    7-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1487
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

فرضیه سازی یکی از مراحل مهم تحقیق خوانده شده است، ولی به نظر می رسد در مطالعات ادبی نقش چندانی در فرایند تحقیق ندارد. در مقاله حاضر، با بررسی جایگاه و مفهوم فرضیه، به این سوال ها پاسخ داده شده است: مشکل فرضیه پردازی در مطالعات ادبی چیست؟ چه رابطه ای میان نظریه ادبی و فرضیه برقرار است؟ در چه شرایطی می توان نوعی از فرضیه را برای این مطالعات تصور کرد؟ به نظر می رسد عینی نبودن مسائل ادبی از مهم ترین عوامل ناکارآمدی فرضیه در این مطالعات است؛ همچنین، تفاوتی روش شناختی میان مفهوم نظریه ادبی و نظریه در روش های تجربی موجب شده تا فرضیه های ادبی فاقد ویژگی هایی همچون آزمون پذیری باشند. به عبارت دیگر، ابتنای پژوهش و نظریه ادبی بر خوانش متن، فرضیه پردازی را کاری بی فایده و گاه ناممکن کرده است. تکیه بر خوانش موجب می شود تا مطالعات ادبی با دوری از عینیت در پی یافته هایی ذهنی باشند که رد و پذیرش فرضیه را ناممکن می سازند. کارآمدی فرضیه در مطالعات تجربی ادبیات می تواند موید این ویژگی مهم باشد. در پایان نیز برای معرفی فرضیه هایی منطبق بر ویژگی های روش شناختی مطالعات ادبی پیشنهادهایی داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1487

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آلبوغبیش عبداله

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    33-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

بینامتنیت نظریه تطوریافته چندآوایی میخائیل باختین است که بر اساس آن، متون ادبی گذشته و حال، با همدیگر در گفت وگو هستند و هیچ متنی خودبسنده و تهی از متنهای پیش از خود نیست. ویژگی میان متنی در آثار هنری و متون ادبی باعث می شود تا استقلال این آثار به چالش گرفته و در مراتب بعد، مرزهای استقلال یافتگی شان از میان برداشته شود. پژوهش حاضر با تکیه بر این اندیشه، داستان کوتاه «میرزا یونس» از مجموعه داستان آینه و سه داستان دیگر سیروس شمیسا را کاویده است. نگارنده بر آن است که تزلزل و تعلیق مرزها میان متون ادبی، افزون بر آنکه نمودی از ویژگی دوران پسامدرنیستی است، هدفمند هم هست و در ساحت داستانی می تواند عنصری تحکیم بخش برای سویه هستی شناسانه فضای تخیلی باشد و از رهگذر آن، متن وارگی تاریخ / واقعیت تحقق می پذیرد. براین اساس، بینامتن های متعدد در یک متن می توانند بستری فراهم آورند که تجربه های زیسته و نازیسته به گونه ای درهم تنیده شوند که اساسا تشخیص حدود و ثغور آنها امری دشوار شود. نگارنده همچنین بر آن است که متون ادبی صرفا با متون مکتوب در گفت وگو نیستند؛ بلکه قلمرو معنایی واژه «متن» گستردگی بیشتری می یابد و سویه های جدیدی را دربرمی گیرد. کما اینکه در سایه ورود دانش های گوناگون و ژانرهای مختلف به ساحت داستانی، اکنون باید از مفهوم «میان ژانر» سخن به گفت و داستان را زیرشاخه این مفهوم قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امن خانی عیسی

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    63-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    732
  • دانلود: 

    609
چکیده: 

مدتی است که کاربست نظریه های فلسفی/ادبی در ایران معمول شده و پژوهش های فراوانی بر اساس این نظریه ها انتشار یافته است، گسترش چنین پژوهش هایی دلایل متعددی مانند پیروزی نظری طرف داران کاربست نظریه ها بر سنت گرایان و... دارد. هرچند نمی توان نوآوری برخی از این پژوهش ها را انکار کرد، چشم پوشیدن بر ضعف ها وکاستی های چنین پژوهش هایی نیز پسندیده نیست. مقاله حاضر با نقد و بررسی پژوهش های شالوده شکنانه (یکی از نظریه هایی که با اقبال پژوهشگران مواجه شده است) به برخی از این کاستی ها اشاره کرده است. ضعف و کاستی های پژوهش های شالوده شکنانه را (حداقل) می توان ذیل سه عنوان قرار داد: 1. لغزش در درک مفاهیم شالوده شکنی (برای نمونه برخی از تقابل های این پژوهش ها، تقابل های دریدایی و شالوده شکنانه نیستند و یا اینکه در برخی از آن ها به عناصر برون متنی همچون طبقه، تحصیلات و... توجه شده است؛ حال آنکه از نظر دریدا و شالوده شکنان چیزی بیرون از متن وجود ندارد) 2. تقلیل و ساده سازی مفاهیم دریدایی مانند تقلیل مفهوم راز به عرفان، 3. خلط شالوده شکنی با هرمنوتیک.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 609 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بامشکی سمیرا

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    91-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4173
  • دانلود: 

    1703
چکیده: 

پیرنگ برخی از روایت ها به گونه ای خلاف عادت طرح ریزی شده است؛ به طوری که مجموع چند حالت متضاد و گاه متناقض همزمان ارائه می شود. فهم و معنادار کردن این نوع روایات بر اساس هستی شناسی کلاسیک که اکثر ما خوانندگان با آن خو گرفته ایم، ممکن نیست؛ بلکه نیازمند هستی شناسی دیگری همچون هستی شناسی کوانتومی است؛ زیرا در تفسیر «چندجهانی» مکانیک کوانتوم، به فعلیت رسیدن «همه احتمالات» و جمع شدن حالت های متضاد ممکن است. بنابراین، این مقاله یک پژوهش بینارشته ای است با هدف بررسی انواع روایات به اصطلاح «چندجهانی» بر اساس مبانی مطرح در مکانیک کوانتوم. در این جاستار، ارتباط میان مفهوم جهان های موازی در فیزیک و معنی شناسی روایت دارد؟ نتایج نشان می دهد روایات چندجهانی خواننده را به تفکر عمیق تر درباره ذات مکان، زمان، هویت، حافظه، به چالش کشیدن مرز میان امر واقعی و خیالی، و مسایلی از این دست فرا می خواند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1703 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    119-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3271
  • دانلود: 

    1300
چکیده: 

واژه مضمون از کلیدواژه های اصلی فن شعر فارسی در سبک هندی است. این واژه که از میانه قرن دهم به یک اصطلاح فنی در هنر شعر فارسی بدل شده است، مترادف «معنی، محتوا، مفهوم، منطوق، مقصود یا فحوا و لحن کلام» نیست. مساله این مقاله بازشناسی ماهیت مضمون به عنوان هنر سازه اصلی مکتب نازک خیالی (سبک هندی) است. مقاله می کوشد چیستی «مضمون» و سازوکار «مضمون بندی» را از دیدگاه شاعران و تذکره نویسان آن دوره بازشناسد. برای این منظور، نخستین کاربردهای مضمون در مقام اصطلاح فن شعر را از پایان قرن دهم تا پایان قرن دوازدهم رصد کرده و هشت ویژگی مضمون را از خلال سخن شاعران و منتقدان سبک هندی شناسایی و در نهایت تعریفی از مضمون بیان کرده است. همچنین، بر اساس سه فعل پر کاربرد مرتبط با مضمون (یافتن، بستن، رساندن)، سه فرایند مضمون آفرینی در سبک هندی را از هم متمایز ساخته است. و از روند رو به پیچیدگی صناعت مضمون از صائب تبریزی تا ناصر علی سرهندی در پایان قرن دوازدهم گفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3271

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1300 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

واعظ زاده عباس

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    157-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1610
  • دانلود: 

    840
چکیده: 

داستان عاشقانه یکی از انواع ادبی دیرینه و پرطرف دار ادب فارسی است. هدف این مقاله بازشناخت این نوع ادبی کهن و محبوب است. برای این منظور، از ریخت شناسی که یکی از ابزارهای دانش گونه شناسی در شناخت انواع ادبی روایی است، بهره گرفته شده است. در این مقاله با ریخت شناسی 22 منظومه عاشقانه، به عنوان شکل غالب و مقبول داستان عاشقانه در ادبیات فارسی، به شناسایی خویشکاری ها، شخصیت ها، الگوی روایی، و طبقه بندی داستان های عاشقانه پرداخته شده و در پایان داستان عاشقانه به مثابه گونه ادبی فارسی، روایتی دارای یک صحنه آغازین و 22 خویشکاری دانسته شده که پنج شخصیت اصلی در آن ایفای نقش می کنند و از یک الگوی- تقریبا- واحد روایی پیروی می کنند. این گونه ادبی با توجه به دو معیار حضور/ عدم حضور خویشکاری «رفع مانع» و شیوه پایان بندی (فرایند خویشکاری های پایانی)، دارای سه الگوی روایی فرعی یا سه زیرگونه داستان عاشقانه مادی، داستان عاشقانه معنوی و داستان عاشقانه مادی- معنوی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 840 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شه کلاهی فاطمه

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    191-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    447
  • دانلود: 

    278
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 278 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شریفی صحی محسن

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    201-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    231
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button