چکیده فارسی:برخی با توجه به آیاتی از قرآن آزدی عقیده را از جمله آزادی های اساسی انسان در اسلام می دانند، در همین راستا، مجازات بسیار سنگینی که اسلام برای شخص مرتد، در نظر گرفته است را با این آزادی منافات می بینند. در این مقاله به نقد و بررسی آن پرداخته شده است. روش تحقیق در این بحث مرکب از توصیفی و تحلیلی بوده و در جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و از ابزار فیش برداری سود جسته شده است، و در آخر نتیجه گرفته شده که مجازات مرتد از جهت تحقق موضوع و اجرای آن بسیار محدود و تحت شرایط خاص از جمله: عناد داشتن و درصدد تضعیف باورهای دینی بودن انجام می گیرد و نیز فلسفه قتل مرتد به جهت تغییر عقیده او نیست تا منافاتی با آزادی عقیده داشته باشد، بلکه به جهت جلوگیری از پیامدهای مخرب ارتداد از جمله تزلزل عقاید مسلمانان، تضعیف نظام اسلامی، تجاوز به حقوق دیگران و... می باشد.
چکیده عربی:البعض یعتقد أن الحریة الدینیة هی احدی الحریات الاساسیه للانسان فی الاسلام وفقا لرأی بعض الآیات القرآنیة، و علی هذا النحو یرون ان العقاب الشدید الذی وضعه الاسلام للمرتد ینافی هذه الحریة، و فی هذا المقال نقد و بحث فی هذا الموضوع. و طریقة البحث فی هذا النقاش مختلط من البحث التوصیفی و التجزیئی و طرق جمع المعلومات قد استفید من المکتبات و کتابة الملاحظات من الکتب المختلفه. و اخیرا قد استنتج بأن معاقبة المرتد من جهة وقوعها و اجرائها محدودة جدا و تخضع لاستیفاء شروط معینة منها: المعاندة و هدفها هو تقویض و تضعیف المعتقدات الدینیة و کذلک الهدف من قتل المرتد هو لیس بهدف تغییر عقیدته لکی لاینافی الحریة الدینیة و انما لتجنب الآثار المرمرة للارتداد منها تزلزل عقائد المسلمین و تضعیف الحکومة الاسلامیة و الاعتداء علی حقوق الآخرین و... الی آخره.