مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران (عنوان عربی: المقارنه بین الآراء و الأدله لشیخ المفید و العلامه الطباطبائی فی «عصمه الأنبیاء»)

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 81

کلیدواژه

نسیان (کلیدواژه عربی: الشیخ المفیدQ2
الأنبیاء)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:عصمت پیامبران صرف نظر از اختلافات اندکی که درباره حد و گستره آن وجود دارد, اعتقاد مشترک اکثر قریب به اتفاق فرق کلامی مسلمان و بسیاری از معتقدین به دیگر ادیان الهی است و به همین جهت اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مباحث کلامی دارد. در میان اندیشمندان شیعه نیز متکلمین بزرگ اعم از متقدم نظیر شیخ مفید و یا متاخر نظیر علامه طباطبایی به ابعاد گوناگون این مبحث پرداخته اند. علامه طباطبایی با التزام به براهین عقلی, عصمت از سهو و نسیان و خطا در دریافت و ابلاغ و تبلیغ و تبیین وحی را از لوازم نبوت می شمارد و عصمت از گناه را به پرهیز از ترک واجب و انجام حرام, یعنی فعلی که مخالف مقام بندگی و مولویت حضرت حق باشد, معنا می کند. ایشان نفی خطا و اشتباه در ادراکات حسی و علوم اعتباری و تشخیص صلاح و فساد امور تکوینی را خارج از حوزه عصمت پیامبران می داند و لذا برهانی هم بر آن اقامه نمی کند. و اما شیخ مفید با برتر دانستن عصمت پیامبر اکرم (ص) از سائر پیامبران, به عصمت آن حضرت از مطلق سهو و نسیان و کبیره و صغیره عمدی و سهوی, از اول تولد تا هنگام مرگ قائل است و برای سایر پیامبران به جز رسول اکرم (ص) صغیره غیرعمد که موجب سبکی فاعل نشود را تا قبل از رسالت ایشان جایز می داند.این مقاله قصد دارد با روش کتابخانه ای و بر اساس تحلیل محتوا به تبیین و مقایسه دیدگاه و براهین این دو اندیشمند در باب عصمت پیامبران بپردازد و مهمترین دستاورد مقاله نشان دادن اتفاق نظر دو متکلم گرانقدر در عصمت مطلق جمیع انبیا در حوزه مربوط به وحی و رسالت و در دوران نبوت ایشان و اختلاف نظر آنها در امور خارج از حوزه رسالت و دوران قبل از نبوت است. چکیده عربی:(بما أن) عصمه الأنبیاء - بغض النظر عن الخلافات الیسیره فی حدودها و شمولها - من المشترکات الإعتقادیه بین أصحاب النحل الکلامیة الإسلامیة - أکثرهم بل الأغلبیه الساحقه - من جانب و بینهم و بین کثیر من تابعی الأدیان الإلهیة الأخری فلذلک یعتبر هذا المبحث من أهم المباحث الکلامیه ویتبوؤ مکانا بارزا فیها. فمن بین محققی الشیعه قام کبارمتکلمیهم - من المتقدمین کان کالشیخ المفید أو المتأخرین کالعلامه الطباطبائی - بالبحث حول الموضوع و عنوا بجوانبها المختلفه.فالعلامه الطباطبائی معتمدا علی البراهین العقلیه یری أن العصمه عن السهو و النسیان و الخطأ فی مجال تلقی الوحی و التحفظ علیه و المصونیه فی مقام الإبلاغ و التبیین ممایستلزمها النبوه فهویفسرالصیانه عن المعصیه بالتجنب عن ترک الواجب أو إرتکاب الحرام (بمعنی التجنب عماینافر عبودیه العبد و مولویه الرب) و حیث إنه یری الخطأ و الغلط فی الإدراکات الحسیه و العلوم الإعتباریه و التمییز بین الصلاح و الفساد فی الامورالتکوینیه خارجا عن نطاق عصمه الانبیاء (و بالأحری عن موضوع البحث) فلایقیم علیه برهانا.و أما الشیخ المفیدإضافه الی إعتقاده بأن عصمه الرسول الأعظم (ص) أعلی درجه و أفضل ممن سواه من الأنبیاءالعظام یظهر منه مصونیته (ص) مطلقا عن السهو و النسیان و الإمتناع علیه إرتکاب المعصیه کبیره کانت أو صغیره, عمدا کانت أو سهوا من لدن ولادته حتی وفاته و لکنه یجوز بعض المعاصی الصغیره علی غیر عمد - ممالایستخف فاعله - علی الأنبیاء سوی الرسول الأعظم قبل بعثتهم (ع).فهذه المقاله بناء علی الأسلوب المکتبتی و تأسیسا علی تحلیل المحتوی بصددالتبیین و المقارنه بین وجهات النظرلهذین العالمین و البراهین لکل واحد منهما علی عصمه الأنبیاء (ع) و من أهم النتایج التی وصلت إلیهاالمقاله هی الإبانه عن إتفاق المتکلمین کلیهما فی الرأی فی عصمه الأنبیاءأجمعین فی مجالات المعنیه بالوحی و الرساله فی زمن نبوتهم (ع) من جانب و إختلاف وجهه نظرهما فی الامورالخارج عن إطارالرساله و فی ما قبل النبوه من جانب الآخر.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیم پور، فروغ السادات، و همتی، عصمت. (1392). عنوان فارسی: مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران (عنوان عربی: المقارنه بین الآراء و الأدله لشیخ المفید و العلامه الطباطبائی فی «عصمه الأنبیاء»). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 3(12)، 55-81. SID. https://sid.ir/paper/167586/fa

    Vancouver: کپی

    رحیم پور فروغ السادات، همتی عصمت. عنوان فارسی: مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران (عنوان عربی: المقارنه بین الآراء و الأدله لشیخ المفید و العلامه الطباطبائی فی «عصمه الأنبیاء»). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1392؛3(12):55-81. Available from: https://sid.ir/paper/167586/fa

    IEEE: کپی

    فروغ السادات رحیم پور، و عصمت همتی، “عنوان فارسی: مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران (عنوان عربی: المقارنه بین الآراء و الأدله لشیخ المفید و العلامه الطباطبائی فی «عصمه الأنبیاء»)،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 3، no. 12، pp. 55–81، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/167586/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button