مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی کلامی لایه مندی معرفتی و داشتن ظهر و بطن قرآن (عنوان عربی: التحلیل الکلامی حول بطون القرآن و ان للقرآن ظهر وبطن)

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 156

کلیدواژه

لایه مندی معرفتی (کلیدواژه عربی: تفسیرالقرآنQ2
معرفة بواطن القرآن)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:فهم و برداشت از قرآن, در طول تاریخ تفسیر گرفتار دو رویکرد نادرست بوده است: نخست تاویل گرایی بی ضابطه و بر داشت های باطنی که هیچ ارتباطی با ظاهر قرآن نداشته و دیگر جمود بر ظواهر کتاب وسطحی نگری و عدم تعمق در آیات الهی که به تعطیل شدن عقل در مقام فهم قرآن انجامید. رویکرد سوم در بر داشت از قرآن, شیوه اهل بیت علیهم السلام می باشد که در فهم و برداشت از قرآن هم باید به ظواهر الفاظ قرآن و معانی ظاهری آن توجه داشت و هم تلاش کرد تا به معانی باطنی آن رسید.در این مقاله پس از طرح هر یک از سه دیدگاه کلامی فوق, ادله ای که بدان استدلال شده است به تفصیل بیان شده و سپس ضمن نقد دو دیدگاه نخست, دیدگاه سوم که دیدگاهی جامع و شیوه عملی و قولی پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام می باشد با ادله متقن اثبات و مورد تاکید قرار گرفته است. چکیده عربی:تأثر فهم القرآن فی طول التاریخ بطرقتین غیر صحیحین؛ الاول الاعتماد علی التأویل الصرف من غیر معیار و ظابطة, و الاخذ بالبواطن التبی لاصلة لها بظواهر القرآن الکریم و تأثر فهم القرآن ایضا بالجمود علی ظواهر القرآن والسطحیة و عدم التعمق فی الآیات الالهیة, حتی انجر الی تعطیل العقل فی مقام فهم القرآن الکریم.اما الطریقة الحیحة فی فهم القرآن هی طریقة مدرسة اهل البیت علیهم السلام التی اعتمد فی فهم والاخذ بالقرآن, علی التوجه الی ظواهر الفاظ القرآن والمعانی الظاهریة والامعان الی الوصول الی المعانی الباطنیة حسب الضوابط و المناهج الدینیة والروائیة.یطرح فی هذا البحث العلمی کل من الآراء الثلاثة المذکورة, والتوجه الی الادلة التی یتمسک بها اصحاب هذه الآراء, ثم یفند ادلة الرأیین الاولین و یختار الرأی الثالث المطابق لمدرسة اهل البیت علیهم السلام التی هی مطابقه لسیرة النبی (ص) و اهل البیت علیهم اسلام قولا و عملا, و یؤتی لهذا الرأی الثالث الادلة القطعیة بالاسلوب العلمی الجامع للنظریة المختارة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادری، کمال. (1392). عنوان فارسی: بررسی کلامی لایه مندی معرفتی و داشتن ظهر و بطن قرآن (عنوان عربی: التحلیل الکلامی حول بطون القرآن و ان للقرآن ظهر وبطن). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 3(12)، 137-156. SID. https://sid.ir/paper/167585/fa

    Vancouver: کپی

    نادری کمال. عنوان فارسی: بررسی کلامی لایه مندی معرفتی و داشتن ظهر و بطن قرآن (عنوان عربی: التحلیل الکلامی حول بطون القرآن و ان للقرآن ظهر وبطن). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1392؛3(12):137-156. Available from: https://sid.ir/paper/167585/fa

    IEEE: کپی

    کمال نادری، “عنوان فارسی: بررسی کلامی لایه مندی معرفتی و داشتن ظهر و بطن قرآن (عنوان عربی: التحلیل الکلامی حول بطون القرآن و ان للقرآن ظهر وبطن)،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 3، no. 12، pp. 137–156، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/167585/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button