Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    801
چکیده: 

آیرونی، شگردی است که نویسنده یا گوینده با آن، با توجه به بافت متن به کلام یا واقعه ظاهرا صریح، معنایی بسیار متفاوت می بخشد. مهم ترین گونه های آیرونی عبارتند از: کلامی، نمایشی، موقعیت، سقراطی، رمانتیک و تقدیر. آیرونی موقعیت، زمانی به کار می رود که تضادی بین موقعیت های واقعی و آنچه که متناسب است یا بین وضعیتی که اتفاق افتاده و وضعیتی که انتظار می رود، رخ می دهد، یعنی آنچه انتظار می رود، پیش آید و آنچه که اتفاق می افتد، با هم تفاوت دارد. نظامی، شاعر قرن ششم، از جنبه های آیرونیک در آثار داستانی خود بهره های فراوانی برده است. وقایع و اتفاقاتی که در داستان می افتد، وقتی رنگ و بوی آیرونی به خود می گیرد، خواننده را بر آن می دارد تا با اشتیاق بیشتری به ادامه داستان توجه کند و هر از گاهی هم خنده هایی هر چند تلخ بر لبش می نشاند. هدف از این پژوهش، بررسی آیرونی موقعیت در داستان های مثنوی خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجوی است. نتیجه حاصل از این تحقیق آن است که در بین مثنوی های حکیم نظامی، داستان های مثنوی خسرو و شیرین بعد از مثنوی هفت پیکر بیش از بقیه مثنوی ها دارای آیرونی موقعیت و به تعبیر دیگر چرخش های غیرمنتظره می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 801 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    17-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    819
  • دانلود: 

    653
چکیده: 

مقاله حاضر با رویکرد سبک شناسی رایانشی- پیکره ای به بررسی توزیع فراوانی و درصدی انواع وجه در دیوان حافظ می پردازد و بر این فرضیه استوار است که می توان با استفاده از این متغیر بهجبنه هایی از صدای دستوری و شیوه تعامل حافظ با زندگی و مردم دست یافت. مبانی نظری و کاربری این نوشتار تلفیقی از دستور نظام مند هلیدی و دستور سنتی است. پیکره زبانی آن شامل 5561 فعل است که بر اساس روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شده و 19 متغیر وجه درآن تحلیل شده است. یافته های این بررسی نشان می دهد که در دیوان حافظ وجه خبری با 57.3 بیشتر بسامد را دارا است که نشانگر سبک بیانگرایانه، روایت گرایانه و قطعی نگری حافظ است. از طرفی دیگر وجه امری با 15% کل دومین بسامد را دارا است که نشان دهنده صدای آمرانه دستوری است اگر چه 5% افعال آن به وجه توصیه ای، درخواستی و پیشنهادی مربوط است. وجه احتمالی و تردیدی که نشانه نسبی نگری است کمتر از 1% کل را به خود اختصاص داده است و وجه های پرسشی 6%و شرطی 4% را تشکیل می دهد که نشان می دهد دیدگاه نسبی نگری و پرسش گری حافظ به نسبت قطعی نگری و بیانگری وی چندان بارز نیست اگرچه دیدگاه اگزیستا نسیالیستی وی به دنیا بیشتر مورد توجه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 819

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 653 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    41-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    740
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

وجود یا عدم وجود وارونگی و مبتداسازی در کردی و چگونگی تبیین رابطه بین این فرآیندها بر اساس چگونگی آرایش جمله هدف اصلی این مقاله است. در این راستا نگارنده بر اساس شم زبانی خود داده ها را بررسی و در مورد پیشایندشدگی و پسایندشدگی آن ها تصمیم گیری نموده است. برای طبقه بندی داده ها اگر عنصر جابجا شده به پیش از جایگاه اولیه حرکت کند، آن را پیشایندسازی تلقی کرده ایم و اگر این عنصر به پس از جایگاه اولیه حرکت کند، پسایند سازی نام گذاری شده است، سپس از نظر ساخت اطلاع، داده ها بررسی شده اند. در این مقاله فرآیندهای وارونگی و مبتداسازی در بستر کلامی با نگاهی نقش گرایانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. همچنین در تبیین این حرکت ها می توان گفت که مبتداسازی فرایندی مشروط و مقید است و در مورد آن باید به وجود یک نوع قاعده مندی قایل شد، مبنی بر اینکه عنصری مبتدا می شود که به لحاظ اطلاعاتی برای شنونده- کهنه به شمار آید پس اگر عنصر پیشایند شده، شنونده - کهنه باشد می توان آن را مبتداسازی و اگر شنونده - نو باشد، در این صورت نمی توان آن را مبتداسازی تلقی کرد. اما در فرایند وارونگی عنصر وارونه شده می تواند دارای هر نوع محتوای اطلاعاتی اعم از کهنه و نو باشد ولی تمایل غالب در هردو به پیشایندسازی عنصری است که برای شنونده یا گفتمان کهنه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 740

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فلاحت خواه فرهاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    65-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    767
  • دانلود: 

    364
چکیده: 

ناصر خسرو قبادیانی یکی ازشاعران مکتبی ایران است که روش تثبیت آرا و دیدگاه های او در همه آثارش مبتنی بر تاویل آیات قرآنی، مشرب آن هم با مطابق فکری و عقیدتی خاص وی و فرقه مذهبی اسماعیلیه است. ناصر خسرو چنانکه رسم متکلمان و اندیشمندان زمانه اش بود، تلاش می کرد تا زیربنای افکار و عقاید خود را در قرآن بجوید و در این راه، اگر متکلمان سایر فرق اسلامی با تمسک به ظاهر برخی آیات متشابه، عقاید خود را مستدل و قرآنی نشان می دادند، او به تبع اندیشه های تاویل گرایانه فرقه اسماعیلیه، همان کار را بی محاباتر، هم در آیات متشابه و هم در آیات محکم، دنبال می کرد. یکی از وی‍ژگی های منحصر به فرد ناصر خسرو در این قرآن مداری، توسعی است که او به قابلیت بهره گیری از آیات قرآنی در موضوعات و زمینه های مختلف فکری بخشیده است، از جمله در کتاب زادالمسافرین که مشتمل بر افکار و اعتقادات خاص دینی - فلسفی اوست، گذشته از مسایل شرعی، مباحث مختلف فلسفی از قبیل اقسام جسم، انواع حرکت طبایع، نفس، هیولی، حدوث عالم و غیره با توسل به آیات قرآنی مورد بحث قرار می گیرد. به دنبال چنین رویکرد و استشهادات خاصی است که ناصر خسرو در تشریح دیدگاه های فلسفه عقلانی خود، برداشت های بدیع و بی سابقه ای از آیات قرآنی ارایه می دهد که در نوع خود بی نظیر هستند. براین اساس مقاله حاضر قصد دارد با رویکردی تطبیقی، ضمن تحلیل آرای فلسفی است. ناصرخسرو درآیات مورد نظر، بداعت فکر فلسفی وکیفیت بهره گیری او را ازآیات قرآن نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 364 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    91-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2028
  • دانلود: 

    824
چکیده: 

ادبیات غنایی ژانری ادبی است که در آن شعرهای عاشقانه، عارفانه، مذهبی، فلسفی، مدح و هجو، وصف طبیعت و... وجود دارد. شعر غنایی دارای زبانی نرم و لطیف با معانی باریک و عمیق و سرشار از عواطف، احساسات و آرزوهاست. موضوع این مقاله، بررسی روایی و محتوایی حکایت گدازاده و پادشاه زاده از باب سوم بوستان سعدی است و هدف آن این است که تحلیل روایی در عنصر پیرنگ پردازی و مضمون پردازی مورد توجه قرار می گیرد، پرسش پژوهش این است که سعدی چگونه و چه مقدار توانسته است از عناصر دو مقوله مذکور در این حکایت استفاده کند. یافته های تحقیق نشان می دهد که وی با استفاده از تمثیل، پیرنگ پردازی و مضمون پردازی توانسته است حکایتی را با عناصر روایی و مضمونی غنی بیافریند. همچنین عناصر هرم فرایتاگ و مضامین اجتماعی که از مولفه های شعر غنایی است در این حکایت به خوبی استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2028

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 824 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    115-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1022
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

یکی از ویژگی های شعر سنایی بهره برداری از عناصر اسطوره ای و رمزی است که به واسطه آن در یافته های شهودی را بیان می کند و از آن ها به عنوان ابزار انتقال معانی عرفانی بهره می گیرد.این عناصر بی شمارند و دارای ویژگی های خاص هستند، از میان آن عناصر اسطوره ای و رمزی در این مقاله به آب اشاره می شود. ایماژهای آن مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه به حکمت ها و ظرایف عرفانی آن اشاره می رود و در نهایت ویژگی های اسطوره ای و نکته های رمزین وارسی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1022

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    135-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1237
  • دانلود: 

    734
چکیده: 

بررسی ساختاری داستان با ولادیمیر پراپ آغاز شد. اساس کار پراپ بر پایه اعمال شخصیت های داستان است، به این شکل که در نظام نوینی به بررسی ساختار صد داستان از داستان های پریان روسی پرداخت. پیش از او، عموم محققان به طبقه بندی موضوع می پرداختند که نتیجه ای جز آشفتگی در برنداشت. پراپ پس از بررسی و تجزیه و تحلیل صد داستان به این نتیجه رسید که هرچند شخصیت های قصه ها متنوع هستند، اما عملشان از شمار معینی تجاوز نمی کند و در سی و یک عملکرد محدود می شود. به اعتقاد وی قصه های پریان روسی علی رغم ظاهر متنوع و متکثری که دارند، دارای ساختاری مشخص و عناصر ثابت و متغیری هستند. پراپ "ریخت شناسی" را توصیف داستان ها بر پایه اجزای سازنده آن ها و ارتباط این سازه ها با یکدیگر و یا کل قصه تعریف کرد. می توان گفت گرشاسب نامه اسدی طوسی دومین اثر بزرگ حماسی در ایران است. گرشاسب نامه داستان منظومی است که نسخ مختلف آن 7 تا 10 و 11 هزار بیت است. این نوشتار، تحلیل ساختارگرایانه دو داستان از گرشاسب نامه بر اساس نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ است تا انطباق نظریه وی بر این داستان ها مشخص شود و ارزش والای کار پراپ بیش از پیش نمایان گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 734 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    161-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1022
  • دانلود: 

    678
چکیده: 

دشواژه ها (Taboo words) واژگانی هستند که بیانگر مفاهیم تابو (taboo) بوده، و یا بار معنایی آن ها در جامعه منفی شده است. بسیاری از دشواژه ها و نیک واژه ها (euphemism) در گذر زمان بار معنایی منفی یا مثبت خود را از دست می دهند. یکی از مصادیق تاثیر فرهنگ، ارزش ها و باورهای جامعه بر زبان، دشواژه ها هستند. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط میان زبان و جامعه به منظور مطالعه برخی تحولات زبانی است. این نوشتار به شیوه استقرایی به بررسی چگونگی و چرایی تغییرات برخی دشواژه ها در چند حوزه معنایی می پردازد. دستاوردهای پژوهش گویای این است که نگرش اجتماعی، تابوهای فرهنگی و اعتبار (prestige) اجتماعی از مهم ترین دلایل این دگرگونی ها هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1022

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 678 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    175-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1808
  • دانلود: 

    1019
چکیده: 

در هستی شناسی حروفیه همه چیز از آن نیروی نخستین و قوه بی چون که معادل نفس کل نوافلاطونیان یا مبدا نخستین فلوطین می باشد، به وجود آمده است. نخستین ظهور و والاترین مظهر اولوهیت، کلمه یا کلمه اله است که بدان کلام نفسی گویند. کلمه مجرد در تعینات خویش اشکال 28 گانه حروف الفبای عرب را تجسم می بخشد و این آن چیزی است که حروفیه آن را «کلام ملفوظ» می نامند. الحاق این حروف به یکدیگر، شکل و ماده جهان محسوس را به ذهن القا می کند. در نظر حروفیه 32 حرف الفبا در برابر حقایق ملموس و غیرمجرد همان نقش اعیان ثابته را ایفا می کنند. موجودات غیرمجرد جهان عینی و ذهنی و همچنین ماده و روح از ترکیبات حروف 28 گانه و32  گانه منبعث گشته اند. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی با آوردن نمونه هایی از آثار حروفیه بویژه سید عمادالدین نسیمی (821- 772 ه‍ ق) به عنوان موفق ترین شاعر این فرقه به ظهورات حروف 28 و 32 گانه عربی و فارسی پرداخته شده است. وی در سروده های خویش توانسته است اندیشه های حروفیه را به خوبی در قالب شعر بیان کند و همین امر سبب شده است برخی همچون بکتاشیه و کاکائیه که عقایدی شبیه حروفیه دارند دیوان نسیمی را از کتاب های مقدس خود بدانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1808

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1019 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    193-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4079
  • دانلود: 

    976
چکیده: 

انسان به لحاظ قدرت، شعور، فضیلت و جایگاهی که در عالم هستی دارد، از سایر موجودات و مخلوقات ممتاز و متفاوت است. خداوند نیز در قران کریم در موقعیت های متفاوت به این حقیقت اشاره فرموده است، مانند: «لقد کرمنا بنی آدم...»یا «انا خلقنا الانسان فی احسن تقویم...» و... پس می توان گفت که انسان می تواند به قابلیت های فرا طبیعی دست یابد. چنانکه در عرصه دین و شریعت نیز اشاره ها و نمونه هایی، از جمله معجزات انبیاء و کرامات اولیاء مشهود است. در این مقاله یکی از شطحیات مشهور حلاج (انا الحق)، که ریشه در عقیده وحدت وجودی حلاج دارد، مورد بررسی قرار گرفته و مبانی مدعا، دلایل مخالفان و موافقان، همچنین معانی مقبول و مشروع و معارف و تعلیمات مستتر در آن طرح گردیده است. همین بررسی جامع ضمن روشن نمودن مساله، و معلوم ساختن معنا و مفهوم آن، می تواند به نوبه خود سدی در مقابل مدعیان دروغین عرصه دین باشد، که به صور مختلف، مدعی ارتباط با عوالم دیگر بوده و در مواردی موجب اختلال و فریب در زندگی مردم عادی می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4079

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 976 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    217-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1353
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

قبولی و شهرتی که بهره پنج گنج نظامی گشته، در دوره های پسین به ویژه از قرن نهم به بعد سبب رواج نظیره گویی در زمینه خلق منظومه های داستانی شد. یکی از نظیره هایی که در قرن نهم به پیروی از نظامی به وجود آمد، منظومه ای تحت عنوان «لیلی و مجنون» از شاعری به نام «مثالی کاشانی»است. در این نوشتار ضمن معرفی مثالی کاشانی، به مقایسه اجمالی منظومه لیلی و مجنون وی با لیلی و مجنون نظامی به لحاظ ویژگی های زبانی، دستوری، ساختاری و همچنین بیان وجوه اشتراک و افتراق دو داستان، پرداخته می شود. مثالی در خلق داستان به نظامی توجه داشته و فضای تقلیدی اثر- چه در لفظ و ساختار و چه در بافت داستان- در جای جای منظومه به چشم می خورد. او علاوه بر نظامی، در بخش هایی از داستان، به روایت جامی از لیلی و مجنون نظر داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صحابی شهربانو

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    243-258
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1279
  • دانلود: 

    738
چکیده: 

بررسی باورهای فرهنگی ملت ها، بخصوص فرهنگ های بومی که به علت های گوناگون از باورهای اقوام دیگر تاثیرپذیری متقابل دارد، پیوسته مورد توجه پژوهشگران بوده است. تحقیق در باره این قبیل تاثیر گذاری ها، می تواند خاستگاه اصلی عقایدی را روشن کند که به سبب گذشت سال ها، رنگ و بوی اصلی خود را از دست داده و جزو باورهای فرهنگی ملت های تاثیرپذیر درآمده است. در متون عرفانی ادب فارسی، به عقایدی برمی خوریم که خاستگاه کاملا بیگانه ای دارند و تا منشاء اصلی این قبیل باورها را نشناسیم، در تبیین آن ها به مشکل برخواهیم خورد. از این گونه است مضمون های: قلب تیرخورده، عشق زمینی و آسمانی، صور فلکی و تاثیر ستارگان بر زندگی انسان ها، جرعه ریزی شراب بر زمین، رویین تنی قهرمانان، تقدس اعداد و ده ها مورد دیگر که امروزه جزو باورهای کهن ایرانی شمرده می شوند و این درحالی است که ریشه بسیار کهن تری در فرهنگ اقوام دیگر دارند. یکی از این موارد جالب، درباره خاستگاه اجرام آسمانی و بخصوص ماه و ستارگان است که در بیت هفتم مقدمه «منطق الطیر» به آن اشاره شده است و با هیچ معیار علمی دوران گذشته و زمان حال، قابل توجیه نیست. نگارنده در این مقاله بر آن است که به یاری اساطیر کهن، به روشنگری نکاتی اقدام کند که اگر نتواند مشکل این بیت را کاملا حل کند، لااقل چراغی فرا راه پژوهشگران کوشای دیگر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 738 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0