مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وارونگی از منظر کاربردشناسی و مقایسه آن با مبتداسازی در متون و ادبیات کردی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 64

چکیده

 وجود یا عدم وجود وارونگی و مبتداسازی در کردی و چگونگی تبیین رابطه بین این فرآیندها بر اساس چگونگی آرایش جمله هدف اصلی این مقاله است. در این راستا نگارنده بر اساس شم زبانی خود داده ها را بررسی و در مورد پیشایندشدگی و پسایندشدگی آن ها تصمیم گیری نموده است. برای طبقه بندی داده ها اگر عنصر جابجا شده به پیش از جایگاه اولیه حرکت کند, آن را پیشایندسازی تلقی کرده ایم و اگر این عنصر به پس از جایگاه اولیه حرکت کند, پسایند سازی نام گذاری شده است, سپس از نظر ساخت اطلاع, داده ها بررسی شده اند. در این مقاله فرآیندهای وارونگی و مبتداسازی در بستر کلامی با نگاهی نقش گرایانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. همچنین در تبیین این حرکت ها می توان گفت که مبتداسازی فرایندی مشروط و مقید است و در مورد آن باید به وجود یک نوع قاعده مندی قایل شد, مبنی بر اینکه عنصری مبتدا می شود که به لحاظ اطلاعاتی برای شنونده- کهنه به شمار آید پس اگر عنصر پیشایند شده, شنونده - کهنه باشد می توان آن را مبتداسازی و اگر شنونده - نو باشد, در این صورت نمی توان آن را مبتداسازی تلقی کرد. اما در فرایند وارونگی عنصر وارونه شده می تواند دارای هر نوع محتوای اطلاعاتی اعم از کهنه و نو باشد ولی تمایل غالب در هردو به پیشایندسازی عنصری است که برای شنونده یا گفتمان کهنه باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهابی، آرش، منشی زاده، مجتبی، و گلفام، ارسلان. (1396). بررسی وارونگی از منظر کاربردشناسی و مقایسه آن با مبتداسازی در متون و ادبیات کردی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، 14(36 )، 41-64. SID. https://sid.ir/paper/168527/fa

    Vancouver: کپی

    شهابی آرش، منشی زاده مجتبی، گلفام ارسلان. بررسی وارونگی از منظر کاربردشناسی و مقایسه آن با مبتداسازی در متون و ادبیات کردی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛14(36 ):41-64. Available from: https://sid.ir/paper/168527/fa

    IEEE: کپی

    آرش شهابی، مجتبی منشی زاده، و ارسلان گلفام، “بررسی وارونگی از منظر کاربردشناسی و مقایسه آن با مبتداسازی در متون و ادبیات کردی،” بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، vol. 14، no. 36 ، pp. 41–64، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168527/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button