هدف ازاین پژوهش،مطالعه و بررسی موانع، مشکلات و کیفیت کار بازارهای موقت روز دراوقات تعطیل در شهر تهران می باشد. روش تحقیق در این پژوهش شامل روش های اسنادی، پیمایشی و میدانی می باشد و شیوه نمونه گیری با ترکیب شیوه نمونه گیری خوشه ای، سیستماتیک و طبقه ای بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مراجعه کنندگان (مشتریان و فروشندگان) به بازارهای موقت روز بوده است.مقاله ای که در پیش رو است، بدلیل وسعت و جامعیت تحقیق، تنها به ارایه بخشی از نتایج که با استفاده از روش پیمایشی و میدانی می باشد اکتفا نموده ایم.جهت تحلیل داده ها از نرم افزار Spss16, Amos5 و در خصوص تحلیل متغیرهای تحقیق، از تحلیل عاملی و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. با استفاده از تحلیل عاملی، عوامل موثر برکیفیت کار بازارهای موقت روزشناسایی شده و تاثیر این عوامل بر متغیر وابسته تحقیق (کیفیت کار بازارهای موقت)، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل عاملی نشان می دهد که شش عامل در روند کیفیت کار بازارهای موقت موثرند که به ترتیب اهمیت شامل: عملکرد شهرداری در خصوص چگونگی عرضه محصولات، چگونگی دسترسی شهروندان به کالا و خدمات، کارکرد مدیریتی بازار در خصوص نظارت بر کالا و خدمات، کارکرد مدیریت در چگونگی تبلیغات در خصوص کالا و خدمات ارایه شده در بازار، شرایط و کارکرد اقتصادی بازار و ساماندهی کارآمد دستفروشان بوده است.