Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    67-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    978
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

شخصیت به سازمان پیچیده ای از تمایلات و ویژگی هایی اشاره دارد که با برآیندهای مهم زندگی از جمله تندرستی و بیماری ها مرتبط اند و می توانند با میانجی های مختلف در رفتارهای پرخطر افراد موثر باشد. هدف این پژوهش، تعیین نقش میانجی معنویت در رابطه ویژگی های شخصیتی با گرایش به خودکشی و سومصرف مواد بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی472 دانش آموزان پسر دوره ی دوم متوسطه پایه های دوم و سوم دبیرستان های شهرستان کرج به صورت نمونه در دسترس انتخاب و از نظر ویژگی های مهم شخصیت، معنویت، گرایش به خودکشی و گرایش به اعتیاد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری با میانجی معنویت و گرایش به افکار خودکشی و سومصرف مواد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، در حالی که بین ویژگی های شخصیتی برون گرایی، تجربه پذیری، توافق پذیری و باوجدان بودن با میانجی معنویت و گرایش به افکار خودکشی و سومصرف مواد رابطه منفی و معنادار وجود دارد. می توان گفت بین ویژگی های شخصیتی و گرایش به افکار خودکشی و سومصرف مواد در دانش آموزان رابطه وجود دارد و این رابطه می تواند با نقش میانجی معنویت تعدیل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3492
  • دانلود: 

    1404
چکیده: 

واژه تنظیم هیجان به اعمالی اطلاق می گردد که به منظور تغییر یا تعدیل یک حالت هیجانی به کار گرفته می شود. در متون روان شناسی، این مفهوم اغلب برای توصیف فرآیند تعدیل عاطفه منفی به کار گرفته شده است و مستلزم مجموعه ای از مهارت های ضروری و مهم است که همه افراد برای گذراندن زندگی روزمره خود باید تا حدی آن ها را یاد بگیرند. هدف این پژوهش، بررسی نقش دلبستگی به پدر، مادر، همسال و کارکرد خانواده و خرده مقیاس های آن در پیش بینی مهارت های تنظیم هیجان در نوجوانان بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 350 دختر دانش آموزان 14 تا 17 ساله به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر کارکرد کلی خانواده، دلبستگی به مادر، پدر، همسال و تنظیم هیجانی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که کارکرد کلی خانواده در پیش بینی ثبات هیجانی، خودآگاهی در ابراز هیجانات، تناسب موقعیتی ابراز هیجان، انعطاف پذیری هیجانی، کنترل و مدیریت هیجانات سهم معناداری دارد. کنترل رفتار و ارتباطات نیز علاوه بر کارکرد خانواده در پیش بینی خرده مقیاس سهم معناداری داشتند. به نظر می رسد که کارکرد سالم خانواده در شکل گیری مهارت تنظیم هیجان در دوران نوجوانی نقش بزرگی دارد و توجه به سلامت آن می تواند از بروز بسیاری از مشکلات دوران نوجوانی پیشگیری کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2361
  • دانلود: 

    1121
چکیده: 

زنان قربانی خشونت خانگی به لحاظ مولفه های روان شناختی، هیجانی، زناشویی و به طور کلی کیفیت زندگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در اضطراب اجتماعی، تاب آوری و تنظیم هیجان زنان قربانی خشونت خانگی انجام گرفت. برای این منظور طی یک پژوهش آزمایشی با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 32 زن قربانی خشونت خانگی دارای اضطراب اجتماعی انتخاب گردیده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. مداخله درمانی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارایه نشد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان و مقیاس تاب آوری استفاده شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد و ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت منجر به کاهش اضطراب اجتماعی، افزایش تاب آوری و تنظیم هیجان در زنان قربانی خشونت خانگی شده است. به نظر می رسد که ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت تاثیر مطلوبی در کاهش مشکلات روانی و هیجانی زنان خشونت دیده دارد و توجه به این روش درمانی برای زنان درگیر خشونت خانگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1121 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2056
  • دانلود: 

    1187
چکیده: 

مدل طرحواره ای هیجان بیانگر این است که همزمان با فعال شدن هیجان ها، ما نیز تفاسیر خاصی از آنها داریم، و این تفاسیر با راهبردهایی که برای کنارآمدن با هیجان ها (سبک های مقابله ای) استفاده می کنیم مرتبط است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی طرحواره درمانی هیجانی گروهی بر کاهش پریشانی روان شناختی و دشواری تنظیم هیجان زنان مطلقه بود. برای این منظور، طی یک پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، 24 نفر از زنان مطلقه شهر مشهد به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروهها قبل و بعد از مداخله، از نظر میزان پریشانی روان شناختی و دشواری تنظیم هیجان مورد سنجش واقع شدند. اعضای گروه آزمایش طی 8 جلسه در معرض طرحواره درمانی هیجانی گروهی قرار گرفتند و اعضای گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. تحلیل کوواریانس داده ها نتایج نشان داد که طرحواره درمانی هیجانی گروهی باعث کاهش معنادار پریشانی روان شناختی و دشواری تنظیم هیجان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که طرحواره درمانی هیجانی می تواند روش مناسب و موثری در بهبود پریشانی روان شناختی و دشواری تنظیم هیجان زنان مطلقه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2056

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1520
  • دانلود: 

    1390
چکیده: 

در آغاز کودکان هیجانهای دیگران را از طریق فرایند نسبتا خودکار سرایت حالات هیجانی تشخیص می دهند. شادی، غم، ترس و خشم ازجمله (اصلی ترین) حالات هیجانی هستند که با توجه به درونی بودنشان می توان آنها را مستقیما از جلوه های صورت استنباط کرد. پاسخ دادن به حالات هیجانی دیگران نشان دهنده ی این است که این حالات توسط کودک درک و معنادار شده اند. نتایج متناقضی در خصوص نقص در بازشناسی هیجان در کودکان طیف اوتیسم گزارش شده است. هدف این پژوهش، مقایسه ی کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان بهنجار در بازشناسی هیجان-های شش گانه از چهره و زمان واکنش به آن بود. برای این منظور، طی یک پژوهش مقایسه ای، 20 کودک مبتلا به اوتیسم به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و با 20 نمونه ی بهنجار از نظر سنی با این کودکان همتا شدند. گروه ها از نظر بازشناسی هیجان چهره و زمان واکنش به این هیجان ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دو گروه در بازشناسی هیجان و زمان واکنش تفاوت دارند و عملکرد گروه اوتیستیک در مقایسه با کودکان عادی، در بازشناسی هیجان و زمان واکنش به آن ضعیف تر بود. این پژوهش از وجود نقص در بازشناسی اظهارات هیجانی چهره در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1390 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

ماهیت بیماری اسکلرودرمی سیستماتیک بسیار تهدیدکننده و ناتوان کننده است و بهداشت روانی را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله منجر به تخریب عزت نفس در بیمار می شود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر روان درمانی یکپارچه نگر با جهت گیری چهار عامل مشترک بر افزایش عزت نفس و چهار مولفه آن (عمومی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی یا تحصیلی) در زنان مبتلا به اسکلرودمی بود. بدین منظور، پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بعد گذشت 3 ماه از مداخله بود. جامعه آماری، شامل زنان مبتلا به اسکلرودرمی است که در سال 2016 به بیمارستان شریعتی و مرکز رماوتیسم ایران مراجعه داشتند. از این میان، 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (1967) بود. نتایج تحلیل واریانس با اندازگیری مکرر نشان داد کهروان درمانی یکپارچه نگر با جهت گیری چهار عامل مشترک، عزت نفس و کلیه مولفه ی آن را در زنان مبتلا به اسکلرودمی را افزایش داده و این اثر بخشی بعد از سه ماه نیز ماندگار بوده است. ﺑ ﻨ ﺎ ﺑ ﺮ اﯾ ﻦ ، درﻣ ﺎ ن یکپارچه نگر با جهت گیری چهار عامل مشترک (رابطه درمانی، امید و انتظار درمان، آگاهی افزایی و نظم بخشی رفتار) ﺑ ﻪ ﻋ ﻨ ﻮ ان ﯾ ﮏ ﻣ ﺪ اﺧ ﻠ ﻪ ﻣ ﻮ ﺛ ﺮ در ﺑ ﯿ ﻤ ﺎ ران ﻣ ﺒ ﺘ ﻼ ﺑ ﻪ اسکلرودرمی ﺗ ﻠ ﻘ ﯽ ﻣ ﯽ ﮔ ﺮ دد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    57-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    968
  • دانلود: 

    968
چکیده: 

جدیدا مفهوم فراحافظه و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی و روان شناختی افراد مورد توجه قرار گرفته است. یکی از علاقمندی های این حوزه این است که آیا ویژگی های شخصیتی افراد با توانایی های فراحافظه آنان ارتباط دارد و یا اینکه آیا می توان بین میزان وجود اختلالات روان شناختی با وضعیت فراحافظه در افراد ارتباطی پیدا کرد. هدف پژوهش حاضر مقایسه فراحافظه در افراد دارای علایم اختلال های اضطرابی، افسردگی و وسواسی تصریح شده در DSM-5بود. برای این منظور طی یک پژوهش علی مقایسه ای 180 نفر (60 نفر اضطرابی، 60 نفر افسرده، 60 نفر وسواسی) از بیماران کلینیک روانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و با 60 نفر غیر بیمار از نظر حافظه مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد، افراد دارای علایم اضطرابی، افسرده، وسواسی و افراد عادی در میزان رضایت از حافظه فردی، توانایی ادراک شده، کاربرد استراتژی حافظه و فراحافظه تقاوت معنادار دارند. یافته ها نشان داد که میانگین کاربرد استراتژی حافظه افراد عادی بالاتر از افراد دارای علایم وسواسی، اضطرابی و افسرده است. توجه به نقش و اهمیّت فراحافظه در افراد دارای اختلال های روان شناختی می تواند در شناسایی بسیاری از مشکلات آن ها تاثیر بگذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 968

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 968 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Davari Rahim | Ahmadi Heshmatullah

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    67-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    260
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Personality refers to a complex organization of tendencies and characteristics that are associated with important life outcomes such as health and disease and can be effective in mediating high-risk behaviors. The aim of this study was to determine the mediating role of spirituality in relation to personality traits with suicidal tendencies and drug abuse. Descriptive correlational research method was used for research purposes. The sample was selected by convenience sampling method. It consisted of 472 second and third grade high school male students in Karaj, Iran. Students’ main personality traits, spirituality, suicidal tendency and addiction tendency were assessed. The results of correlation analysis showed that there is a positive and significant relationship between the neurotic personality traits and mediating role of spirituality and tendency toward suicidal thoughts and drug abuse, while there is a negative and significant relationship between personality traits of extroversion, openness, agreeableness and conscientiousness and the mediating role of spirituality and tendency towards suicidal thoughts and drug abuse. And this relationship can be moderated by spirituality as mediator.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    77-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    6943
  • دانلود: 

    4197
چکیده: 

اختلال شخصیت وسواسی که برای اولین بار تقریبا بیش از 100 سال پیش توسط فروید توصیف شد، به عنوان رایج ترین اختلال شخصیت در بین جمعیت عمومی شناخته شدهاست. این اختلال، با تخریب حداقل عملکرد روانی اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی رابطه دارد و بار اقتصادی قابل توجهی را تحمیل می کند. اختلال شخصیت وسواسی در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان الگوی نافذی از اشتغال ذهنی با نظم و ترتیب، کمال گرایی و کنترل ذهنی، دست دادن انعطاف پذیری، سعه صدر و کارایی تعریف شده است که از اوایل بزرگسالی شروع و در حوزه های گوناگون دیده می شود. کمال گرایی به عنوان تمایلی برای تنظیم و پیگیری معیارهای بالای غیرواقع بینانه و خودارزیابی های کاملا انتقادی، یکی از ویژگی های مهم اختلال شخصیت وسواسی است. در مطالعه ی حاضر، اختلال شخصیت وسواسی با تاکید بر کمال گرایی به عنوان یکی از ویژگی های مهم آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی از این نقطه نظر حمایت می کند که در مشکلاتی که شک داشتن در مورد کارها و نگرانی در مورد اشتباه کردن وجود داشته باشد، تمرکز بر درمان برای کمال گرایی، می تواند به پاسخ های درمانی بهتر منجر شود. درک سایر متغیرهای مداخله کننده به نتایج پژوهش ها و کارهای بالینی کمک خواهد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4197 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button