در این تحقیق محدوده اطراف تالاب انزلی درحد فاصل جاده رشت-کپورچال و دریای خزر به دو زون زراعی و شهری تقسیم شد. پیچیدگی شبکه راه از طریق تشکیل ماتریس اتصالات و ارتباط بین شاخص های پیچیدگی شبکه با تخریب سیمای سرزمین مورد ارزیابی قرار گرفت. به وسیله ماتریس اتصالات و تحلیل شبکه در هر زون پارامتر های γ،β ، α%، μ مربوط به شبکه راهها که نماینگر دسترسی و شدت ارتباطات هستند محاسبه شدند. مقدار γ،β ، α%، μ در زون زراعی 0.4، 1.11، 2 درصد، 60 و در زون شهری به ترتیب 0.37،1.10 ،1.1 درصد، 66 به دست آمد. بیشترین نفوذ انسانی مربوط به زون شهری است و تعداد نقطه های تقاطع و اتصال ها در این زون بیشتر از زون زراعی است و امکان برقراری ارتباط در زون شهری از زون زراعی بیشتر است که منجر به پهروشدگی و تخریب بیشتر سیمای سرزمین می شود. شاخص γ و β در زون زراعی بالاتر از زون شهری محاسبه شده که با توجه به پایین تر بودن شاخص دسترسی می تواند نشانه اتصالات کوتاه و پر تراکم مسیرهای منتهی به باغات و زمین های کشاورزی که نوعی دسترسی محلی محسوب می گردد باشد. این مسیرها هر چند کوتاه هستند اما تراکم بالای آن ها منجر به تخریب سیمای سرزمین در زون زراعی می گردد.