چهارچوب نظری این مقاله برگرفته از نظریات والرشتاین (نظام فرهنگ جهانی)، کاستلز (عصر اطلاعات و مباحث هویت) و توسعه ناموزون (ساختار و کارکرد توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور) تدوین یافته است و سپس به آزمون فرضیه های برآمده از چهارچوب نظری در سه گام اسنادی، پیمایشی، میدانی پرداخته شده است. در این تحقیق با مطالعه موردی دانش آموزان دختر دبیرستان های عادی - دولتی غیر بزرگسال روزانه شهر تهران به انجام رسیده است.نتایج این پژوهش نشان می دهد که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم ساختار و کارکرد عناصر ناموزون نظام اجتماعی بر ساختار اقتصادی و نظام آموزشی کشور، جملگی در پرخاشگری جوانان موثر بوده اند. هم چنین، رواج ریا و تزویر در جامعه، از جمله عوامل موثر بر پرخاشگری جوانان شناخته شد.