اصلاح الگوی مصرف در همه بخش های دفاعی و غیر دفاعی جمهوری اسلامی ایران از الزام های حرکت به سمت پیشرفت و عدالت است. در بخش دفاع این الزام چشمگیرتر بوده و به دلایل راهبردی، ضرورت بیشتری دارد. با این حال، ممکن است انجام چنین اقدام های اصلاحی در بخش دفاع دشوارتر از بخش های غیرنظامی کشور تصور شود. از این رو، ساده کردن مساله، قدم خوبی برای حل آن خواهد بود. این مقاله، ضمن تعریف الگوی مصرف به طرح زمینه های کلی اصلاح الگوی مصرف در بخش دفاع جمهوری اسلامی ایران با ملاحظه های کارآیی و نیز اثربخشی پرداخته و برای این امر مهم سه رویکرد کلان پیشنهاد نموده است. در پایان، شواهدی از اصلاح الگوی مصرف در وزارت دفاع آمریکا ارایه گردیده که مبتنی بر یکی از رویکردهای پیشنهادی است.