Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

جویباری لیلا (مهستی) | غنا سامیه | صرافی خیرآباد سمیه | ثناگو اکرم

نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    1-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2630
  • دانلود: 

    1324
چکیده: 

مقدمه: کادر پزشکی، بیماران و همراهان بیماران همیشه در معرض مواجهه با اخبار، شرایط و اوضاعی هستند که آن ها را «خبر بد» و «شرایط ناخوشایند» ارزیابی می کنند. هدف از این پژوهش، تبیین تجربیات پرستاران از رساندن خبر بد به بیماران و همراهان آنان بوده است.روش: در این پژوهش کیفی با 30 پرستار مصاحبه نیمه ساختار به عمل آمد. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر از تنوع انتخاب شدند. حداقل یک سوال باز در تمامی مصاحبه ها مطرح شد، بقیه سوالات کاوشی بود. مصاحبه ها خط به خط، دست نویس و مطابق رویکرد «تحلیل محتوا» آنالیز شدند. برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا رضایتنامه شفاهی اخذ گردید.یافته ها: از آنالیز داده ها مضامین «به پزشک واگذارکردن، توسل به اقوام دورتر، مهیاکردن زمینه، کوچک جلوه دادن موضوع» استخراج شد. مشارکت کنندگان ابلاغ «اخبار تشخیصی» را جزء مسوولیت و وظایف خود نمی دانستند، لذا تلاش می کردند تا هر آنچه که در این حیطه باشد را به پزشک واگذار نمایند. یکی از رایج ترین استراتژی های پرستاران در رساندن خبر بد «روحیه دادن به بیمار و همراه وی» بوده است. نتیجه گیری: داده ها نشان داد پرستاران در ابلاغ خبر بد به بیماران و همراهان وی از روش های غیر مستقیم استفاده می کنند، پزشکان را مسوول این کار می دانند، دستورالعمل خاصی در خصوص ابلاغ اخبار بد به بیمار و خانواده ندارند و هر پرستاری به سبک خاص خود مبتنی بر ذهنیات، ولی مطابق فرهنگ رفتار می نماید. با توجه به تنوع اجتماعی و فرهنگی بیماران، ضروری است تا پرستاران با شیوه های علمی ابلاغ خبر بد که به کرات در زندگی کاری خود با آن مواجهه می شوند، آشنا شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1324 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    33-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1284
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

پرستاران با معضلات عملکردی در محیط کار روبرو هستندکه موجبات دیسترس را در آن ها فراهم می کند دیسترس اخلاقی به عنوان نگرانی عملکردی شناخته شده است. تعلق کاری رویکردی جهت فهم بهتر تجربه کاری پرستاران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین دیسترس اخلاقی و تعلق کاری پرستاران انجام گرفت. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که پرسشنامه ها در بین 184 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های شهرستان سیرجان پخش شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه دیسترس اخلاقی و تعلق کاری جمع آوری شد. بر اساس یافته های این پژوهش پرستاران مورد مطالعه شدت متوسطی از دیسترس اخلاقی را تجربه می کردند و رابطه مثبت معنی دار بین فراوانی و شدت دیسترس اخلاقی وجود داشت. همین طور بین شدت دیسترس اخلاقی و تعلق کاری پرستاران ارتباط معنی دار مثبت وجود داشت (p=0.011 و R=0.188). پیشنهاد می گردد مدیران پرستاری راهکارهایی برای از عهده برآیی دیسترس اخلاقی توسط پرستاران در نظر بگیرند تا پرستاران ضمن برخورداری از تعلق کاری بالا، دیسترس اخلاقی کمتری را تجربه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    55-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4246
  • دانلود: 

    1507
چکیده: 

هدف: رضایت شغلی نیروی انسانی از مهم ترین عوامل موثر در کارایی و بهره وری سازمان است. تعهد حرفه ای نیز یکی از ویژگی های انسانی است که می توان آن را رضایت قلبی و التزام عملی نسبت به وظایف تعیین شده برای انسان تعریف کرد، با این شرط که بدون هرگونه سیستم نظارتی، شخص وظایف خود را به بهترین نحو ممکن به انجام رساند. با توجه به اهمیت این دو مولفه در شغل خطیر پرستاری که در ارتباط مستقیم با روح و جان انسان ها می باشد، این مطالعه با هدف بررسی رابطه تعهد حرفه ای و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی - آموزشی قزوین در سال 1390 صورت گرفت.روش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی و به روش مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر قزوین می باشند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته است که جهت تعیین رضایت شغلی و تعهد حرفه ای پرستاران طراحی گردیده است. روش نمونه گیری در این مطالعه سرشماری می باشد. با توجه به خصوصیات افراد مورد پژوهش 547 پرسشنامه در بین پرستار واردشده به این پژوهش توزیع گردید و از آن تعداد 361 پرسشنامه عودت داده شد که تعداد 355 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بود. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. در آنالیز داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی از آزمون t، ANOVA، رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد.یافته ها: رضایت شغلی پرستاران 24.9 درصد در حد کم، 72.4 درصد در حد متوسط و 2.7 درصد در حد زیاد بود. از سوی دیگر تعهد حرفه ای پرستاران 4.9 درصد در حد کم، 70.8 درصد در حد متوسط و 24.3 درصد در حد زیاد بود. بین متغیرهای سن، جنس، سمت و بخش کاری با رضایت شغلی رابطه آماری معنی دار وجود داشت (P<0.05) و با افزایش سن، دارابودن سمت های مدیریتی و نیز جنسیت مذکر میزان رضایت شغلی پرستاران افزایش می یافت. همچنین تنها بین متغیرهای سن و جنس با تعهد حرفه ای رابطه آماری معنی دار دیده شد (P<0.05)، یعنی با افزایش سن و نیز جنسیت مونث میزان تعهد حرفه ای کارکنان پرستاری افزایش می یافت. رابطه آماری معنی داری بین رضایت شغلی و تعهد حرفه ای پرستاران یافت شد (r=0.324 و P<0.001)، به طوری که با افزایش تعهد حرفه ای میزان رضایت شغلی نیز افزایش می یافت.نتیجه گیری:با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه مبنی بر وجود ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد حرفه ای و با توجه به این که رضایت شغلی و تعهد حرفه ای دو مولفه مهم تاثیرگذار بر یکدیگر و در نتیجه تاثیرگذار بر کیفیت ارائه خدمات پرستاری می باشند، ضروری است که با شناسایی عوامل موثر بر این دو مولفه به دنبال برنامه ریزی جامع جهت ارتقای سطح رضایت شغلی و تعهد حرفه ای پرستاران شاغل در بیمارستان ها بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طاهری فاطمه

نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    79-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3224
  • دانلود: 

    1325
چکیده: 

مساله شبیه سازی انسان و «کلونینگ»در قرن اخیر به یک بحث جهانی و همگانی تبدیل شده است. «کلونینگ» در علم زیست شناسی عبارت است از «تکثیر موجود زنده بدون آمیزش جنسی» و فعلا به عمل کاشت جنینی در رحم اطلاق می شود که ابتدا در آزمایشگاه تولید شده باشد. به عبارتی کلونینگ تهیه یک کپی از انسان یا حیوان است که با جایگزین کردن هسته سلول های فرد مرجع و تکثیر آن سبب تولید یک فرد که دقیقا کپی فرد اول است می گردد. فرآیند آن به این ترتیب است که محققان ابتدا هسته های یک تخمک را با DNA سلول های دیگر جایگزین نموده، سپس تخمک بازسازی شده را در آزمایشگاه مورد مراقبت قرار می دهند تا تقسیم شده، به جنین تبدیل شود. چنانچه جنین مزبور در رحم کاشته شود و از آن انسانی به وجود آید، شبیه سازی مولد انسان صورت گرفته است.از دیدگاه فقهای اسلامی شبیه سازی انسان حرام است و دلایل متعددی را علیه آن اقامه کرده اند. از این دیدگاه آن ها شبیه سازی انسان را به دلایل فقهی، اخلاقی، اجتماعی، روانشناختی و دلایل دیگر علمی حرام اعلام کرده اند. آن ها شبیه سازی انسان را به عنوان ابزاری برای تضعیف اعتقادات مذهبی، دخالت در آفرینش خداوند، هتک حرمت انسان، آشفتگی زندگی خانوادگی و گسست در نسب انسانی قلمداد کرده اند. بنابراین مسیحیت کاتولیک و مسلمانان شبیه سازی را به مثابه تولد انسان نامشروع می دانند. اگرچه هنوز جزئیات این مساله برای جهانیان و آینده آن روشن نیست، در عین حال، افراد و گروه های بسیاری در سراسر دنیا با مطالعات پیگیر تبیین این پدیده نوین را از ابعاد گوناگون دنبال می کنند و در داخل کشور نیز این مساله از نظر فقهی با عکس العمل های متفاوت رو به رو شده است.آنچه پیش رو دارید، نگاهی به وضعیت شبیه سازی، پیامدهای مثبت و منفی آن و عکس العمل هایی که در جهان مسیحیت و غرب و جهان اسلام نسبت به آن نشان داده شده است می باشد و با بیان رویکرد قانونگذار ایران مقاله را با ارائه پیشنهاداتی به پایان می بریم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1325 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرزازاده افسانه

نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    113-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1552
  • دانلود: 

    1136
چکیده: 

یکی از موضوعات چالش برانگیز در دنیای امروز، مساله سقط جنین می باشد. تفاوت دیدگاه فردگرایان و جامعه گرایان موجب اتخاذ مواضعی متفاوت در نقد و تحلیل این مساله می گردد. هدف از این نوشتار ارائه پاسخی روشن به جواز یا عدم جواز سقط جنین نمی باشد، بلکه با رویکردی توصیفی تحلیلی قصد بر آن است تا دیدگاه توماس ناگل و جان راولز و فمنیست های فردگرا تشریح شود و با ارائه دیدگاه های مایکل سندل و مکین تایر و فمنیست های جامعه گرا به قیاس و ارزیابی این دو حوزه فکری فردگرایی و جامعه گرایی در مورد موضوع سقط جنین پرداخته شود.فردگرایان بر حقوق و آزادی های فردی تاکید دارند و حقوق زن را به عنوان شهروند برابر، مقدم بر حیات جنین می دانند. آنان خواستار تقدم بخشی آزادی زنان بر سایر ارزش های سیاسی می باشند. از دیدگاه جامعه گرایان بدون در نظرگفتن اخلاق، مذهب و ملاحظات عمومی جامعه نمی توان به مساله سقط جنین پرداخت. با این حال عده ای از جامعه گرایان فمنیست خواستار جواز سقط جنین به نفع حقوق زنان بوده اند، اما از آنجا که دیدگاه جامعه گرایانه آن ها با ارزش های فمینیستی قابل جمع نبود تصمیم گرفتند که در موضوع سقط جنین بار دیگر به الگوهای فردگرایانه پناه ببرند و با تکیه بر حقوق و آزادی های فردی از طرفداران سقط جنین حمایت نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1136 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    139-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1473
  • دانلود: 

    1188
چکیده: 

پیشرفت های علمی در سال های اخیر باعث تغییرات فراوانی در جوامع انسانی شده است. از جمله این پیشرفت ها، تحول علوم پزشکی است که در نتیجه آزمایشات حیوانی به دست آمده است. این تحول علمی، باعث ایجاد یک واکنش اخلاقی گردیده که منشا طرح یک پرسش حقوقی مهم شده است: به چه حقی، انسان به منظور آرام نمودن رنج های خود، حیوانات را آزار می دهد؟ این مقاله با توجه به اهمیت آزمایش های حیوانی در مباحث زیست سازگاری مواد دندانی، به مطالعه موردی قوانین موجود در فرانسه پیرامون حیوانات و آزمایش های حیوانی در این خصوص پرداخته است. بر اساس نتایج این مطالعه، اولین قانون فرانسه در حمایت از حیوانات در سال 1850 پایه گذاری شد، اما از آن زمان، قوانین دقیق تری در مورد آزمایشات حیوانی به تصویب رسیده است. از مجموع مطالعات اینگونه بر می آید که آزمایشات حیوانی به عنوان بخشی از روند ارزیابی زیست سازگاری مواد دندانی گریزناپذیر است، اما قانونی طبیعی و گریزناپذیر دیگری هم هست و آن این که در جریان تحقیقات، محقق باید آسایش حیوان را فراهم ساخته و به شیوه ای اخلاقی با وی برخورد نماید. بدون شک اعمال قانون در این زمینه به پایبندی بیشتر محققین به مباحث اخلاقی کمک خواهد نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1473

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1188 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    163-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1496
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

حفظ حریم افراد و رعایت حقوق آنان، مفهومی مهم و نیازی اساسی در زندگی انسان شناخته شده است. برای حفظ حریم اطلاعاتی بیمار و پیشگیری از افشای اطلاعات، مدیران و مسوولان بیمارستان ها بایستی راهکارهای جدیدی را به کار برده تا حریم بیماران کمتر به خطر افتد.مدیریت بهداشت و درمان موجب تامین و حفظ سلامت انسان ها، رعایت حقوق و حریم بیمار و پاسخگوی یک نیاز اساسی و مستمر انسان ها می باشد. همچنین از مسائل بسیار مهمی است که برکت و ثمربخشی حقیقی آن وابسته به آمیختگی آن خدمات با موازین اخلاقی و فضائل انسانی می باشد. این آمیختگی موجب رضای پروردگار و تامین نیاز مردم به صورتی مناسب و در جهت کمال انسان می باشد، بدین لحاظ پرداختن به بحث کاربرد اخلاق حرفه ای در بخش بهداشت و درمان علی الخصوص در سیستم مدیریتی آن و در جهت رعایت حقوق بیمار، بی گمان اقدامی ضروری و شایسته است. حقیقت این است که ویژگی های اخلاقی باید در رفتار آدمی به ظهور برسند تا موجب افزایش ارزش های اخلاقی شوند. در این مسیر، روح خدمت گذاری و خداجویی جایگزین خودبینی ها و خودخواهی های برخاسته از نفس و خودمحوری می گردد.این مقاله بر اساس مروری بر متون علمی مرتبط، نظری اجمالی بر مفهوم اخلاق و حفظ حریم و خلوت بیمار داشته و نقش مدیریت بهداشت و درمان در بیمارستان ها بر این مقوله را مورد بررسی قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    177-191
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    776
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

وضعیت آموزش اخلاق پزشکی و شیوه ارزیابی آن در دانشجویان نشان می دهدکه در برنامه درسی رشته پزشکی، درس اخلاق به عنوان یک درس دو واحدی در مقطع مشخص به دانشجویان ارائه می شود و با انجام یک ارزیابی کتبی به پایان می رسد. در حالی که ارزشیابی رسمی بایستی با استفاده از شیوه های کارامد که شامل ارزیابی دانش، نگرش و توانمندی های اخلاقی و حرفه ای در کل دوره هفت ساله پزشکی و بعد از فارغ التحصیلی می شود، باشد و نبایستی به ارزیابی همان درس به صورت مقطعی و صرفا در حوزه تئوری های اخلاق پزشکی محدود گردد. هدف این بررسی پیشنهاد الگوی جامعی برای ارزیابی درس اخلاق پزشکی می باشد. در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه اعضای هیات علمی درگیر در مباحث اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت سرشماری و هدفمند وارد مطالعه گردیدند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 79.1 درصد از اعضای هیات علمی با لزوم بازنگری ارزیابی این درس کاملا موافق بوده و اعتقاد به استفاده از ابزارهای متعدد ارزیابی در اخلاق و رفتار حرفه ای داشته به طوری که اولا همه حیطه های یادگیری را شامل شود و ثانیا محدود به یک مقطع و دوره خاصی از برنامه آموزشی نبوده، بلکه مستمرا قابل بررسی و ارزیابی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 776

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button