Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خدایار دادخدا

نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    11-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5971
  • دانلود: 

    1235
چکیده: 

بر اساس آموزه های اسلامی انسان از سه بعد و ساحت وجودی برخوردار است که عبارتند از: 1 بعد فکری؛ 2 بعد باورها و ارزش ها؛ 3 بعد رفتاری. هریک از این ساحت های وجودی انسان با ابعاد دیگر ارتباط متقابل دارند، اما ساحت اعتقادی و اندیشه ای، ریشه و منشا صفات اخلاقی و رفتاری است. از منظر قرآن مجموعه اعتقادات حقانی، به عنوان منشا و اخلاقیات نیکو و فعلیات صالح، به عنوان ثمره اجزا و بخش های جزیی و کلی و ظاهر و باطن زندگی طاهر، سالم، طیب و معنوی انسان را تشکیل می دهند که باعث رشد و صعود او به مقام انسان مقرب و حیات جمعی و فردی را قداست و معنویت و صفا می بخشد.در این مقاله سعی بر آن است تا به این سوال پاسخ داده شود که از منظر قرآن کدام رفتارها و اعمال صالح محسوب می شوند و تاثیر جدی بر طهارت و معنویت زندگی دارد و باعث سلامت و صلاحیت فرد و جامعه اسلامی می گردد و در اصلاح و تقویت اخلاقی و ایمانی او نیز موثر است؟ شاید بتوان گفت که از دیدگاه قرآن، پاسخ کوتاه ولی جامع به این سوال، انجام «عمل صالح» می باشد که دارای مصادیق متنوع ایجابی و سلبی است.یعنی مجموعه افعال و رفتارهای فردی و اجتماعی مفید و معنویت ساز است که در قرآن به آن توصیه و تاکید شده است، لذا هدف از این نوشتار بررسی نمونه هایی از اهم مصادیق این رفتارهای قلبی و قالبی (اعمال صالح) و ارتباط با آن با سلامت و معنویت از منظر قرآن است که با مراجعه به آیات قرآن و برخی منابع دسته اول و دوم و ابزار فیش برداری و روش توصیف و تحلیل یافته ها به سوالات مطرح شده پاسخ مناسب داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5971

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1235 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    53-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1495
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

یکی از مهم ترین اصول اخلاق پزشکی محترم شمردن استقلال و خودآیینی است. که بر اساس شان انسانی و رعایت حریم و تکریم افراد بنا شده است. بنابراین یک زن باردار حق دارد شیوه زایمانش را به دلخواه خود انتخاب کند. برخی از مادران به دلیل نداشتن آگاهی و برخی دیگر علیرغم توصیه برای زایمان طبیعی به سزارین تمایل دارند. با توجه به میزان نسبتا بالای سزارین و نیز با عنایت به اهمیت تصمیم گیری مبتنی بر آگاهی، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان آگاهانه بودن تصمیم این گروه از زنان درباره شیوع زایمانشان انجام گرفت.مطالعه به صورت توصیفی با نمونه گیری خوشه ای بر روی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر تهران انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، نوع روش انتخابی زایمان و آگاهی در مورد آن بود. از 154 زن باردار، 31% (48 نفر) قصد زایمان سزارین داشتند، ولی این آمار هنگام زایمان به 54.5 درصد (84 نفر) رسید. 58.3 درصد زنانی که قصد زایمان سزارین داشتند اذعان داشتند که به علت بیشتر بودن درد زایمان طبیعی و ترس از درد، این روش را انتخاب نموده اند، یافته ها نشان می دهند که در بسیاری از موارد اطلاع درستی در مورد عوارض سزارین وجود ندارد. زنان باردار اگرچه در مورد نوع زایمان حق انتخاب دارند، اما این انتخاب باید آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات باشد.به نظر می رسد ارائه آموزش های مستمر به ویژه در سنین پائین تر جهت دختران نوجوان می تواند در افزایش آگاهی و عملکرد آن ها در زمان بارداری موثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1495

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    71-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3502
  • دانلود: 

    1690
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام یافت. تعداد 359 نفر از دانشجویان پزشکی در چهار مقطع علوم پایه، فیزیوپات، استاژری و انترنی از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، بقیه ا... و شاهد به طور غیر تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. تحقیق توصیفی پیمایشی بوده که به صورت مقطعی در سال های 91-92 انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 40 عبارتی مقیاس هوش اخلاقی لنیک و کیل با دربرگیرنده چهار بعد و ده شاخصه بود. با بکارگیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل داده ها صورت گرفت و از آزمون های توصیفی و آزمون همبستگی استفاده گردید. یافته ها نشان داد شاخصه های هوش اخلاقی ثبات عملکرد، راستگویی و بیان حقیقت، استقامت برای حق و حقیقت، پایبندی به عهد، مسوولیت پذیری برای انتخاب های شخصی، اعتراف به اشتباهات و قصورها، قبول مسوولیت برای خدمت به انسان ها، فعالانه علاقمند بودن به دیگران، توانایی در بخشش اشتباهات خود، توانایی در بخشش اشتباهات دیگران در میان دانشجویان در حد مطلوب نبود بود.نتایج نیز نشان داد بین شاخصه های هوش اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن، سطح تحصیلات با هوش اخلاقی دلالت داشت (P<0.05) از آنجا که هوش اخلاقی نوعی توانایی اکتسابی بوده و قابلیت ارتقا دارد، لازم است اعضای هیات علمی، اساتید آموزش پزشکی با آموزش مستمر همراه با آموزش بالینی در جهت آموزش و ارتقای سطح این مقوله گام بردارند و از رهیافت هایی نظیر تشویق رفتار مبتنی بر اخلاق بهره برد، لذا در آینده باید به حفظ سطح مطلوب آموزش هوش اخلاقی و حتی توسعه آن توجه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3502

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    93-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1161
  • دانلود: 

    676
چکیده: 

پرستاری به عنوان حرفه ای استرس زا و طاقت فرسا شناخته می شود. پرستاران نقش مهمی در مراقبت از بیماران به عهده دارند و پریشانی های هیجانی قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند که منجر به تحریک پذیری، افسردگی، اختلالات بدنی، اختلالات خواب و فرسودگی در آن ها می شود. با توجه به اهمیت بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر افزایش بهزیستی پرستاران و ارتقا روابط پرستار بیمار، در این مقاله ضمن مرور تاریخچه شوخی در روابط پرستار بیمار به مزیت های شوخی در حوزه سلامت نیز پرداخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بازبینی نقش شوخی در بهبود روابط پرستار بیمار انجام شد.پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که اطلاعات مورد نیاز آن از پایگاه های اطلاعاتی Science direct، Oxford journal، Springer، Sage، Taylor &، Francis، Google scholar جمع آوری شد. معیارهای اصلی جهت ورود، متون منتشرشده به زبان انگلیسی در محدوده سال های 1980 تا 2013 میلادی بود. جهت جستجو از کلید واژه های nurse-patient relationship، humor،Nursing و Hospital در عنوان متون استفاده گردیدکه طی آن تعداد 84 مقاله بازیابی شدند و مورد مرور قرار گرفتند.نتایج تحقیق نشان داد شوخی نقش مهمی در بهبود روابط پرستار بیمار دارد. شوخی به پرستاران کمک می کند تا با موقعیت های توان فرسا کنار بیایند، حسی از انسجام بین پرستاران و بیماران ایجاد می کند و می تواند به عنوان یک تکنیک درمانی موثر در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بکار رود. این امر در نهایت بر خودکارآمدی پرستاران و احساس امنیت درک شده توسط بیمار اثرات مطلوبی می گذارد.یافته های این مطالعه حاکی از اهمیت شوخی در بهبود روابط پرستار بیمار و لزوم توجه به شوخی در آموزش پرستاران به عنوان اعضای اصلی تیم مراقبت پزشکی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 676 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    115-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1956
  • دانلود: 

    831
چکیده: 

تعارض بین اولویت های آموزش علوم پزشکی و مراقبت از بیمار و حفظ حرمت بیمار از مشکلات و مسائلی است که در فرایند آموزشی بالینی پیش روست. در آموزش بالینی نیز مثل سایر عرصه ها اصول اخلاقی احترام به فرد، سودرسانی، عدالت و عدم زیان رساندن باید مد نظر قرار گیرد. مطالعات نشان می دهند که آموزش بالینی از 3 رکن اصلی پزشک، دانشجو و بیمار تشکیل شده است. در این میان با توجه به هدف مطالعه، چالش های مربوط به دو رکن درگیر در فرایند آموزش بالینی یعنی بیمار و دانشجو مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا با استفاده از منابع موجود مشکلات مرتبط بیان شده و برای آن ها راه کارهایی نیز آورده شده است. با در نظرگرفتن این نکته که در فرایند آموزش، حضور پزشک و دانشجو کاملا آگاهانه و با رضایت کامل است پس حضور بیمار در این فرایند نیز باید کاملا آگاهانه با رضایت کامل صورت گیرد. برای کاهش تعارض بین آموزش به دانشجو در بالین و رعایت حقوق بیمار، آموزش اصول اخلاق حرفه ای و مهارت های برقراری ارتباط و منشور حقوق بیمار به دانشجویان ضروری است. در مورد بیمار نیز باید در بدو ورود به مراکز درمانی اطلاعات کافی در مورد حقوق بیمار به صورت مقتضی در اختیار وی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 831 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    129-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1740
  • دانلود: 

    667
چکیده: 

مقدمه: امروزه با توجه به تغییرات و نوآوری های شگرفی که در عرصه های گوناگون به وجودآمده پزشکی نوین را نیز با طیف وسیعی از مسائل و تصمیم گیری های اخلاقی روبرو ساخته است که این امر ضرورت آگاهی پزشکان از مبانی نظری و عملی اخلاق پزشکی امری اجتناب ناپذیر می باشد که به تبع آن، توجه به برنامه درسی اخلاق پزشکی اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.هدف ها: هدف از این پژوهش اجرای ارزیابی کیفیت درونی برنامه های درسی دوره دکترای اخلاق پزشکی از دیدگاه استادان و دانشجویان با توجه به عناصر ده گانه اکر به منظور تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت آن بود.روش : روش تحقیق مورد استفاده از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشجویان دوره دکترای اخلاق پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز (45 نفر) و اعضای هیات علمی و استادان سه دانشگاه مذکور (25 نفر) بوده است. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که سوالات آن بر مبنای مولفه های برنامه درسی اکر تدوین و تنظیم شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون T تک نمونه ای و آزمون فریدمن و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شده است. همچنین جهت اجرای آزمون های مطرح شده از نرم افزار SPSS استفاده شد.یافته ها: کیفیت درونی برنامه درسی رشته اخلاق پزشکی در سطح نامطلوب ارزیابی شد، به طوری که از دیدگاه اساتید عناصر منطق یا چرایی و عنصر مکان مناسب بودند و عناصر هدف، محتوا، فعالیت های یادگیری، روش های تدریس، مواد و منابع، گروه بندی، زمان و ارزشیابی نامناسب و از دیدگاه دانشجویان نیز عناصر منطق یا چرایی، هدف، فعالیت های یادگیری، گروه بندی، مکان، زمان و ارزشیابی در حد متوسط و عناصر محتوا، روش های تدریس و مواد و منابع هم نامناسب بودند. همچنین واحدهای درسی رشته اخلاق نیز متناسب ارزیابی شد، به طوری که واحد درسی فقه پزشکی دارای کیفیت بهتر و در اولویت اول و نیز واحد درسی اخلاق در مدیریت نظام سلامت دارای کیفیت پایین تر و در انتهای اولویت واقع شد.نتیجه گیری: بازنگری و طراحی مجدد برنامه درسی دوره دکترای اخلاق پزشکی به منظور ارتقای کیفیت درونی برنامه درسی آن.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1740

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 667 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

اخلاق پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    153-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2660
  • دانلود: 

    916
چکیده: 

از اواخر قرن بیستم شاهد پیشرفت های چشمگیری در حیطه علوم پزشکی و به ویژه پزشکی تولید مثل بوده ایم. یکی از مهم ترین این پیشرفت ها امکان دستیابی به روش های مختلف درمان ناباروری است و در حال حاضر همچنان شاهد ارتقا و توسعه این روش ها هستیم که افق زندگی زوج های نابارور را روشنی بخشیده است. در عین حال استفاده از این روش ها، مسائل و ملاحظات اخلاقی و حقوقی متعددی را مطرح کرده است. مهم ترین مسائل اخلاقی مربوط به اهدای جنین شامل رضایت آگاهانه، غربال اهداکنندگان و گیرندگان، محرمانه بودن، مسائل مالی اهدا و سایر مسائل مربوط به گامت یا جنین اهدایی می باشد.اگر از دیدگاه اصول چهارگانه اخلاق پزشکی شامل احترام به استقلال فردی، سودرسانی، ضرر نرسانی و اصل عدالت که امروزه به طور وسیعی به عنوان راهنما در تصمیم گیری های عملی در ارتباط با اخلاق پزشکی مورد استناد قرار می گیرد به موضوع بنگریم می توان گفت:با توجه به اصل احترام به استقلال فردی، گیرندگان و دهندگان بایستی از آنچه که قصد انجام آن را نموده اند. همچنین شرایط آن آگاه باشند، لذا بایستی قبل از آغاز درمان، مشاوره درخصوص فرآیند درمان و خطرات آن به زوجین ارائه گردد. به علاوه با در نظرگرفتن جنبه های متنوع موضوع و نتایج مختلف روش های درمانی جدید نازایی، تهیه راهنماهای اخلاقی (گاید لاین) ملی در این زمینه ضروری است.همچنین با توجه به اصل احترام به استقلال فردی محرمانگی اطلاعات مربوط به دهندگان و گیرندگان جنین ضروری بوده و لازم است اسناد با محرمانگی بالا حفاظت گردند.با عنایت به دو اصل سودرسانی و ضررنرساندن گیرندگان و دهندگان جنین بایستی غربال (بررسی) شوند؛ برخی افراد واجد ویژگی ها و شایستگی های ضروری شناخته شده و برخی افراد از روند درمان حذف می گردند. در زمینه ناشناس بودن اهداکننده و افشا یا عدم افشای راز اهدا برای کودک و دیگران، نظریات متفاوتی ارائه شده است، اما به نظر می رسد با توجه به دو اصل عدالت و احترام به استقلال فردی حق فرزند حاصله نسبت به آگاهی از اصل و نسب زیست شناختی خود یک ضرورت اخلاقی است. چنانچه در کنوانسیون جهانی کودک نیز به این حق تصریح شده است. همچنین با توجه به اصل ضررنرسانی از نظر فقهی و جلوگیری از ازدواج با محارم در آینده و احتمال نیاز فرزند حاصل از اهدا به استفاده از اعضای پیوندی در موارد خاص لازم به نظر می رسد که بایستی هویت دهندگان گامت و رویان ثبت شود و نحوه دسترسی به این اطلاعات بر اساس دستورالعمل و قوانین مربوطه، مشخص شود.بر اساس اصل عدالت بهتر است فرایند به نحوی برنامه ریزی شود که امکان جبران هزینه های مالی اهداکنندگان فراهم گردد و در عین حال این جبران هزینه به شکل و میزانی نباشد که رضایت آگاهانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد. و با توجه به اصل ضررنرسانی مقدار در نظر گرفته شده نیز طوری انتخاب شود که احتمال تحریک بیش از حد به انجام اهدا و سوء استفاده از آن به حداقل میزان ممکن برسد، لذا برنامه ریزی و تعریف قانونی روابط مالی بین فرد اهداکننده و گیرنده تخمک نیز در جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده راهگشا خواهد بود. بر اساس عدالت و ضررنرسانی جنین های اهدایی بایستی در شرایط آزمایشگاهی کاملا استاندارد نگهداری شده وکلیه نکات ایمنی در انتقال آن ها لحاظ گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 916 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button