این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر موفقیت دانشجویان رشته حسابداری در درس حسابداری پیشرفته انجام شده است.از این رو تاثیر جنسیت، رشته تحصیلی دیپلم، نمره آزمون ورودی دانشگاه، میانگین نمرات دروس اصول حسابداری، میانگین نمرات دروس حسابداری میانه و میانگین نمرات دروس ریاضیات دانشجویان به عنوان متغیرهای مستقل بر عملکرد آنان در دروس حسابداری پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق، چگونگی ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق را در قالب 6 فرضیه و بر مبنای اطلاعات مربوط به دانشجویان ورودی سال های 1382 تا 1386 در مقطع کارشناسی پیوسته رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ، مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج بررسی فرضیه ها بر اساس آزمون های آماری، ضریب همبستگی پیرسن، تحلیل رگرسیون خطی ساده، آنالیز واریانس و آزمون t-test نشان می دهد که نمرات دانشجویان در آزمون ورودی دانشگاه، دروس اصول حسابداری، حسابداری میانه و ریاضیات به عنوان یک پیش بینی کننده عملکرد در درس حسابداری پیشرفته مهم می باشند. و هم چنین رشته تحصیلی دیپلم و جنسیت تاثیری بر عملکرد آن ها نداشته است.