فرآیند نظریه پردازی و تولید علم به عنوان مبادی حرکت های علمی و تکنولوژیکی در یک جامعه علاوه بر زیربناهای اجتماعی، به شرایط و عوامل دیگری هم بستگی دارد که در صورت نبود یا ضعف آن، تحقق آرمان های جامعه میسر نخواهد شد. در این امر دانشگاه ها به منزله مراکز علمی آموزشی و پژوهشی نقش ویژه ای برعهده دارند.یکی از وظایف مهم دانشگاه ها علاوه بر تولید دانش، بررسی موانع و راه کارهای گسترش این فرآیند است. در این پژوهش، نخست از طریق یک رشته مطالعات نظری و کتابخانه ای، ویژگی های نظریه علمی و چگونگی فرآیند نظریه پردازی و مراحل روش علمی در بررسی پدیده ها مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن عوامل موثر بر تولید علم و موانع و محدودیت های موجود در سر راه این فرآیند تجزیه و تحلیل شدند. بنابراین سه پرسش اولیه تحقیق به صورت نظری با مراجعه به آرای دانشمندان بررسی گردید. سوالات بعدی یعنی عمده ترین موانع تولید علم و راه کارهای اساسی گسترش فرآیند نظریه پردازی و تولید دانش در کشور به روش پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفت. با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون K2 تجزیه و تحلیل لازم به عمل آمد. پس از آن بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، ضمن تحلیل فرآیند نظریه پردازی و تولید علم، یافته هایی در زمینه موانع و راه کارهای این فرآیند در کشور ارایه شد است.