مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

صادقی افلاطون

نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    7-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3386
  • دانلود: 

    781
چکیده: 

در تاریخ تفکر، فلسفه و ادیان، «عقل» موضوع بحث های زیادی بوده است. در قرآن کریم واژه «عقل» بسیار به کار رفته و از آن سخن گفته شده است. بنابراین یکی از سوال مهم آن است که «عقل» در جهان بینی قرآنی، چه معنایی دارد؟ حوزه معنایی عقل، در قرآن، شامل چه مولفه هایی است و چه رابطه ای بین عقل و سایر مولفه ها وجود دارد؟عقل در قرآن همراه با مفاهیم نزدیک به آن، حوزه معنایی خاصی تشکیل داده که بخشی از جهان بینی قرآنی را به نمایش می گذارد. در این جهان بینی برخلاف رویکرد اکثر فلاسفه، عقل به معنای موجودی مستقل وجود ندارد و این حوزه معنایی، شامل مولفه هایی چون آیه، تفکر، تذکر، تفقه، هدایت، ایمان و... است. بین این مفاهیم و عقل، رابطه همنشینی و جانشینی ویژه ای برقرار است، از جمله آنکه مهم ترین ارتباط، میان عقل و ایمان برقرار شده است. این نوشتار می کوشد چگونگی کاربرد عقل در قرآن و نیز مولفه های حوزه معنایی آن در جهان بینی قرآنی را بر اساس اصول زبان شناسی استخراج نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 781 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    27-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1806
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

شناخت شناسی و دلالت های تربیتی آن یکی از مهم ترین مباحث فلسفه تعلیم و تربیت است. این تحقیق با هدف بررسی و تبیین شناخت شناسی و دلالت های تربیتی آن از دیدگاه قرآن کریم -عالی ترین منبع استخراج موضوعات مرتبط با فلسفه تربیتی اسلام و تعلیم و تربیت اسلامی- انجام گرفته است. نتایج تحقیق پیش رو که با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته، مبین آن است که قرآن کریم جایگاه فوق العاده ای برای علم و شناخت قائل است، به همین دلیل معلمان را مورد تکریم قرار داده و شاگردان را می ستاید. قرآن کریم، ضمن اشاره به حواس و قلب به عنوان ابزارهای شناخت، حواس را در صورت به کارگیری صحیح، زمینه ساز تصفیه قلب دانسته و در این راستا بر روش های آموزشی که منجر به تقویت و به کارگیری بیشتر این ابزارها می گردد، تاکید کرده است. این تحقیق، تفکر را زیربنای روش های آموزشی قرآن کریم می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1806

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صادقی زهرا | سیاه منصوری (حسینی نیا) سیدمحمد

نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    47-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    646
  • دانلود: 

    177
چکیده: 

یکی از راهکارهای مناسب در نقد آرا متفاوتی که از آیات قرآن برداشت شده، استناد به تحلیل ادبی آیه است، لذا توجه به نقش آرا ادبی در تفسیر آیه، اهمیت ویژه ای دارد. عبارت ﴿انی جاعل فی الارض خلیفه﴾ از جمله آیاتی است که از یک سو تحلیل های مختلف ادبی درباره آن ارائه شده و از سوی دیگر با توجه به اختلاف دیدگاه عالمان مسلمان در مقام خلافت الهی، تعابیر مفسران در ذیل آیه متفاوت گشته است. از این رو، پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی آرا ادبی در آیه فوق، نمود این اختلاف را در برداشت های تفسیری قدما و معاصران در تبیین «خلیفه»، «مستخلف عنه» و «جعل خلیفه» دنبال کند. در نهایت با تحلیل ادبی مناسب با ظاهر آیه، تبیین خواهیم کرد که این آیه از جمله آیات ولایی است که می توان در اثبات الهی بودن انتصاب به مقام خلافت الهی به آن استناد جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 177 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    65-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1002
  • دانلود: 

    241
چکیده: 

از دیرباز، تواتر قرآن از جمله مسائل بنیادین علم قرائت بوده که به دلیل طرح پاره ای مسائل پیرامونی، کیفیت آن به خوبی فهم نشده است، برخی در مسیر دفاع از قرآن و انگیزش مذهبی، قائل به تواتر قرائت ها شده و بعضی نیز تواتر قرآن را به میزان معینی از آیات محدود نموده اند. همچنین در دوران معاصر، برخی از مفسران و محققان تنها قرائت حفص از عاصم را متواتر و شایسته اعتنا قلمداد نموده و به سایر قرائات وقعی ننهاده اند.پژوهش حاضر در راستای تبیین این مساله، کاربرد تواتر را در سه حیطه تواتر نص قرآن، تواتر قرائت های هفت یا ده گانه و نیز تواتر قرائت حفص از عاصم مطرح نموده و کوشیده است با نگاه تاریخی- تحلیلی و با طرح و نقد دیدگاه های مختلف، تصویر واضحی از تواتر قرآن و چگونگی آن ارائه نماید. در نهایت با تاکید بر لزوم تواتر قرآن، این نتیجه به دست آمده که منظور از این تواتر، تواتر سیاهه قرآن است که مهم ترین ضابطه پذیرش هر قرائت بوده و منحصر به قرائت حفص از عاصم نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 241 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    89-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    634
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

همزمان با تحولات اساسی در عرصه های گوناگون زندگی بشری در قرون اخیر و پس از رنسانس در غرب، مفهوم «متن» نیز دچار تغییرات بنیادین گشتهو پس از آنکه مختص آثار مکتوب بود، بر هر اثر قابل تفسیر و دارای پیامی برای مخاطب، تلقی گردید. برای بررسی متون، ضمن اکتفا به ساختار زبانی متن، از رویکردهای نقدی نوین معاصر همچون ساختارگرایی و شالوده شکنی استفاده شد. متن در تعریف امروزی با استقلال از نیت مولف خود، پذیرای خوانش های متعددی است که معانی مختلفی بر آن تحمیل می شود.این نوشتار می کوشد نظریه متن بودن قرآن به مفهوم امروزی آنرا رد نماید، اندیشه ای که توسط برخی از پیروان مکاتب غربی در جهان اسلام دنبال می شود. در این راستا، ویژگی های متن امروزی از منظر نظریه پردازان ادبی غربی معاصرو امکان تسمیه قرآن به متن را بررسی خواهیم کرد و ثابت کرده ایم نص قرآنی به دلیل صدور آن از جانب خداوند، معجزه استو همچنین هدف از نزولش که همانا هدایت است، در تعاریف جدید غربی از متن، نمی گنجد و لذا نمی توان با آن همچون سایر متون رفتار کرد و آرا غربی معاصر پیرامون متن را بر آن تطبیق داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    113-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5323
  • دانلود: 

    3159
چکیده: 

حقیقت جویی و تلاش برای رسیدن به حقیقت، از جمله خصوصیات انسان است که او را به تحقیق در مبدا و معاد و باور به عالم پس از مرگ که یکی از اندیشه های دیرین بشر بوده است، وامی دارد. از همین رو، ادیان توحیدی پیروان خود را به روزی که به حساب همگان رسیدگی می شود، وعده داده اند.در کتب مقدس یهودیت و مسیحیت، از چگونگی معاد و کیفیت پاداش و عذاب و همچنین جزئیات حشر انسان ها بحث به میان آمده است. مساله زنده کردن مردگان، برپایی قیامت و بهشت و جهنم از موضوعاتی است که بحث هایی به صورت کلی در کتب عهدین به خود اختصاص داده است، اما بر خلاف عهدین، مساله معاد در قرآن کریم، گسترده تر و با جزئیات بیشتری بررسی شده است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی توصیفی، کوشیده ایم به این سوال پاسخ دهیم که عالم پس از مرگ در ادیان توحیدی، به چه کیفیتی است؟ برای این مقصود، آیات مربوط به معاد و قیامت در عهدین و قرآن استخراج شده و با یکدیگر مقایسه شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3159 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    135-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3184
  • دانلود: 

    923
چکیده: 

یادکرد از جانداران به ویژه حیوانات، از راه های ایجاد حیات و حرکت در تصویرآفرینی هنری و ادبی است. از این طریق می توان تصاویر را از رکود خارج کرد و اثربخشی و نفوذ آن را بیشتر نمود. بر همین اساس، یکی از کارکردهای نام بردن از حیوانات در نهج البلاغه، نقشی است که این مهم در خلق تصاویر بر عهده دارد. در این نوشتار که با روشی توصیفی تحلیلی به انجام رسیده، سی وسه گونه حیوان را در نهج البلاغه شناسایی کرده است. این نام بری دلایل متعددی داشته است، گاه به صورت حقیقی و از جهت خلقت و اوصاف، ماموریت داشتن، حقوق و احکام، بیان علم الهی و حشر و معاد بوده است. همچنین در برخی موارد، عناصر بیانی چون تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه مورد توجه بوده است. در نهج البلاغه، بسیاری از تصویرسازی ها از دنیا، فضائل و رذایل اخلاقی، گناه، تقوا، فرار از جنگ و امثال آن با استفاده از جنبه های مختلف حیوانات به تصویر کشیده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 923 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب قیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    155-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    902
  • دانلود: 

    414
چکیده: 

آموزه های دینی مهم ترین کمال انسانی را نزدیکی به خداوند و دست یافتن به ایمانی ناب، قرب الهی و رسیدن به رستگاری دانسته و در پیمودن این مسیر، میان زن و مرد تفاوت قائل نشده است. با این حال، وجود متونی که توان زن را در رسیدن به حقیقت ایمان، ناقص می داند یا زنان را ناتوان از درک معارف دینی معرفی می کند، با اصل پیش گفته ناسازگار است. از جمله این موارد، حدیث «اکثر اهل الجنه من المستضعفین النساء...» است که دربرخی از منابع کهن از جمله من لا یحضره الفقیه یافت می شود. گذشته از بحث سندی، برداشت های گوناگون و احیانا نادرستی از این روایت ارائه شده است. این نوشتار می کوشد ضمن بررسی منابع روایت، دلالت آن را نیز مورد مداقه قرار دهد. این مقاله که با روشی توصیفی تحلیلی نوشته شده است، در پایان به این نتیجه دست یافته که مقصود از مستضعفین، کسانی هستند که امکان رشد و تعالی از آنان سلب شده و راهی برای فرار از آن نداشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 902

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 414 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button