Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    7-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1065
  • دانلود: 

    674
چکیده: 

مدل سازی شدت تصادفات، از جمله مباحث مهمی است که همواره در تحقیقات ایمنی تصادفات مطرح بوده است. در این تحقیق به بررسی شدت تصادفات جلو به جلو، با توجه به شدت آسیب دیدگی راننده پرداخته می شود. اطلاعات مورد استفاده شامل تصادفات جلو به جلویی است که هر دو خودرو سواری، تنها یک سرنشین داشته اند. برای این منظور از روش رگرسیون لوجستیک استفاده می شود. این که راننده کدام وسیله نقلیه بیش تر آسیب دیده است، به کمک این روش مشخص می گردد. ویژگی های استاتیکی و دینامیکی وسایل نقلیه علاوه بر عواملی چون کمربند ایمنی، کیسه هوا و امکان خروج بدن راننده از خودرو، متغیرهای مورد بررسی هستند. پس از پرداخت مدل مشخص می گردد که مدل رگرسیون لوجستیک از قدرت بالایی در پیش بینی شدت تصادفات برخوردار می باشد. با تشکیل توابع الاستیسیته و شبه قیمت حاشیه ای به بررسی نقش پارامترها در شدت تصادفات جلو به جلو پرداخته شده و در نهایت مشخص می گردد که کمربند ایمنی، کیسه هوا و وزن بالای وسایل نقلیه سواری از مهمترین عوامل کاهش احتمال آسیب دیدگی راننده می باشند. سرعت بالا و خروج بدن راننده از خودرو نیز از عواملی هستند که احتمال آسیب دیدگی راننده را افزایش می دهند. برطبق نتایج حاصل، ابعاد خودرو تاثیر چندانی در افزایش ایمنی در تصادفات جلو به جلو ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1065

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 674 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    23-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1570
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

امروزه کاربرد فناوری های نوین از جمله GPS در کشورهای پیشرفته به منظور انجام امور نظامی، تجاری، دریایی، هوایی و عمومی مورد توجه قرار گرفته است. در سیستم های حمل و نقل زمینی برای ناوبری و هدایت دقیق وسایط نقلیه و تعیین دقیق موقعیت آنها، از سیستم موقعیت یاب GPS استفاده شایانی به عمل می آید. سیستم موقعیت یاب جهانی به تنهایی کاربرد زیادی ندارد و لازم است که به همراه دستگاه های الکترونیکی و مخابراتی مرتبط، به کار گرفته شود. این سیستم به دو صورت OnLine و OffLine مورد استفاده قرار گرفته که بیش ترین استفاده آن در صنعت حمل و نقل به منظور بهره وری اقتصادی مانند مواردی چون صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی و همچنین نظارت مستمر برعملکرد خودروها بوده است. در ایران نیز استفاده از سیستم GPS در میان سازمان های دولتی، خصوصی و بویژه پلیس متداول شده است. در این مقاله سعی در شناخت نقاط قوت و ضعف استفاده از سیستم GPS OffLine توسط پلیس راه در بخشی از اتوبوس های مسافربری کشور پرداخته شده است. در این مقاله از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. این نتایج از تجزیه و تحلیل توصیفی نتایج پرسشنامه های رانندگان اتوبوس های بین شهری مسیر تهران - شیراز و روسای پلیس راه که در دو دوره زمانی قبل و بعد از نصب دستگاه GPS مسوولیت داشته اند حاصل گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    41-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1093
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

تصادفات جاده ای یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی محسوب می شود. عوامل متعددی در وقوع آن نقش دارد. یکی از عوامل مهمی که ایمنی عبور و مرور موثر است متغیرهای محیطی و نامناسب بودن شرایط جوی و اقلیمی است. در این مقاله تصادفات در جاده اردبیل - مشکین شهر بررسی و تاثیر پدیده یخبندان که تاکنون بر روی میزان ایمنی تردد و تصادفات نادیده گرفته شده است مورد مطالعه قرار می گیرد. در این تحقیق به منظور بررسی تاثیر پدیده یخبندان بر روی ایمنی حمل و نقل، ابتدا آمار و اطلاعات روزانه، ماهانه و سالانه ایستگاه های هواشناسی محور اردبیل و مشگین شهر برای یک دوره آماری 12 تهیه و با استفاده از نرم افزار Excel نمودارها رسم و برای تهیه نقشه ها از سیستم اطلاعات جغرافیایی از نرم افزار ArcGis استفاده شده است. درگام بعدی آمار تصادفات از معاونت راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی استان اردبیل برای یک دوره 6 ساله (86-1381)دریافت و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته و میزان تاثیر پدیده یخبندان مورد مطالعه و نتایج ارایه شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ماه های آذر و بهمن بیش ترین فراوانی تصادف جاده ای را در محور اردبیل – مشکین شهر به خود اختصاص داده است به طوری که قطعه اول (10 کیلومتر اول) کم ترین و قطعه دوم (20 تا 60 کیلومتری) بیش ترین فراوانی (35 تصادف) را به خود اختصاص داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1093

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2515
  • دانلود: 

    1139
چکیده: 

اگر حمل و نقل جاده ای را به عنوان یک سیستم درنظر بگیریم آنگاه مهم ترین اجزا این سیستم عبارتند از جاده، راننده و اتومبیل. هر یک از این اجزا به نوبه خود می توانند در ایجاد ترافیک و شکل گیری حادثه و تصادفات رانندگی موثر باشند. بدیهی است کنترل هر یک از عوامل سازنده سیستم، کاهش و یا حذف خطرات منتج از آن جزء را به دنبال خواهد داشت. انسان به عنوان مهمترین جزء از هر سیستم انسان - ماشین دارای فاکتورهای شناختی است که محدودیت ها و قابلیت های مشخصی دارد. توجه به توانایی ها و محدودیت های شناختی انسان (در اینجا فرد راننده) به عنوان جزء اصلی سیستم انسان - جاده در طراحی و سازماندهی سیستم حمل و نقل جاده ای مورد مهمی است که بدون شک نقش موثری در کاهش و حتی حذف بسیاری از خطاهای انسانی منجر به حادثه خواهد داشت. در این زمینه طراحی ارگونومیکی تابلوها و علایم راهنمایی رانندگی به عنوان عمده ترین منابع ارسال اطلاعات به رانندگان می تواند از طریق بهبود مراحل درک محرک های بصری سبب بهبود مراحل پردازش اطلاعات و در نتیجه تصمیم گیری صحیح و عکس العمل به موقع شود. شرایطی که تامین آن می تواند متضمن کاهش ترافیک و سوانح رانندگی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    65-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1233
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

امروزه نرم افزارهای شبیه ساز جریان ترافیک، ابزاری کارآمد جهت مدیریت و کنترل اطلاعات ترافیکی، شبیه سازی حرکات و رفتار رانندگان است. ابزاری که هزینه های کار میدانی را کم کرده و قابلیت به روزرسانی نیز دارد؛ همچنین محققان و کارشناسان بخش حمل و نقل را در مطالعه و بررسی و حل مشکلات ترافیک یاری می کند. شبیه سازی مناسب ترافیک، نیازمند داده ها و اطلاعات خرد جریان ترافیک چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی از وضع موجود ترافیک در معابر است. این داده ها به منظور کالیبره نمودن شبیه ساز با وضع موجود استفاده می شود. زیرساخت های متعددی به منظور جمع آوری این گونه اطلاعات از سطح راه مورد نیاز است. متاسفانه عدم وجود زیرساخت های لازم، باعث شده تا استفاده از شبیه سازها در کشور به اندازه مطلوب نباشد. در این تحقیق به بررسی مشکلات عدم وجود چنین داده هایی در ایران و معرفی پروژه NGSIM پرداخته خواهد شد. همچنین مروری جامع بر کارایی و کاربرد وسیع شبیه سازی و داده های NGSIM در تحقیقات وسیع محققان حمل و نقل در سال های اخیر پرداخته شده است. در این تحقیق استفاده از داده های خرد جریان ترافیک، گردآوری شده در پروژه NGSIM به دلیل عدم وجود این گونه داده ها در کشور، به منظور مطالعات حمل و نقلی و کالیبراسیون اولیه شبیه سازها، به عنوان راهکاری مناسب پیشنهاد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    79-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1457
  • دانلود: 

    796
چکیده: 

هدف از اجرای تحقیق حاضر، شناسایی و رتبه بندی عوامل رفتار فردی موثر بر کاهش تخلفات رانندگی با استفاده از الگوریتم تاپسیس می باشد. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به عوامل رفتاری می باشد. لذا با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد و مدارک، مصاحبه و بویژه پرسشنامه، در قالب روش تحقیق غیرآزمایشی پیمایشی، به بررسی تحقیق با استفاده از بکارگیری الگوریتم تاپسیس برای تعیین اولویت ها پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که از بین ده عامل مورد بررسی به ترتیب شخصیت درون گرا، یادآوری آموزش ها، توانایی هوشی، انگیزش، تجربیات گذشته و تقویت مثبت دارای اولویت های بالاتر نسبت به دیگر اولویت ها در کاهش تخلفات رانندگی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 796 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    91-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    835
  • دانلود: 

    694
چکیده: 

در این مقاله کاربردهای نانوفناوری به عنوان یکی از پیشروترین فناوری های جهان امروز در صنعت خودرو، با هدف اثربخشی آن در افزایش ایمنی بررسی می گردد. اهمیت این بحث، به نقش ایمنی خودرو در تلفات تصادفات جاده ای باز می گردد. بنابراین کاربردهای نانوفناوری در حوزه های فوق، مطالعات آماری، سرمایه گذاری ها و تحولات روز دنیا به منظور تعیین اثربخشی آن در ترافیک مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 694 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button