بیوفیلیا، علاوه بر مفاهیم خود در فلسفه و روانشناسی، در دهه های اخیر در محیط های انسان ساخت ریشه دوانده است. معماری بیوفیلی بخشی از یک دیدگاه نوآورانه است که به طریقی هم به افراد و هم به محیط کمک می کند تا سلامتی ما حفظ شود و عملکرد بدنی را برای داشتن زندگی بهتر ارتقاء می بخشد. مناطق تجاری، به عنوان مکان هایی برای جلسات، سرگرمی، اوقات فراغت، استراحت و تبادل، مهم ترین حوزه هایی هستند که امروزه قابل توجه قرار می گیرند و طراحان این فضاها باید بر ارائه تجارب متنوع و به یادماندنی احساسی، هیجانی و رفتاری تمرکز کنند. همچنین باید بتوانند با در نظر گرفتن عوامل جایگزین یا مکمل، شرایط عرضه، جذابیت و تصویر آن ها را بهبود بخشند. بررسی عناصر طراحی بیوفیلیک در موارد معماری، می تواند ما را به سمت یافتن تأثیر این عناصر بر افزایش جذب مشتریان سوق دهد. به نظر می رسد یافتن ویژگی های مشترک طراحی بیوفیلیک و جذب مشتری و مشخصه های مختلف مانند: طراحی، مدیریت و چیدمان محیط، تعداد بازدیدها را افزایش می دهد. با وجود تغییر در نیازهای روانشناختی جامعه در دهه های گذشته و افزایش استفاده کنندگان از فضاهای تجاری، این فضاها کمتر مورد توجه قرار می گیرند و تعداد محدود مطالعات عملی در مورد این مناطق در ایران، این پژوهش را پررنگ تر می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عناصر طراحی بیوفیلیک بر جذب مشتریان در سرای مشیر شیراز انجام شده است. برای این منظور، بر اساس روش تحقیق مختلط و مطالعات کتابخانه ای، معیارهای مشترک معماری بیوفیلیک و جذب مشتری از ادبیات مرتبط استخراج و سپس از طریق مشاهدات میدانی و توزیع پرسشنامه بین مشتریان و بازدیدکنندگان، با استفاده از نرم افزار SPSS و روش همبستگی، اثر عوامل بر یکدیگر تحلیل می شود. نتایج نشان می دهند که مؤلفه های معماری بیوفیلیک با عوامل جذب مشتری ارتباط معنی داری دارند و ویژگی های بیوفیلیک نه تنها به افزایش جذب مشتری کمک می کنند بلکه باعث تقویت سلامت معنوی، اجتماعی و فرهنگی افراد می شوند.