هدف اصلی این پژوهش، پیش بینی احساس امنیت اجتماعی بر سرمایه روانشناختی و خودکارآمدی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد به تعداد 1900 نفر می باشند و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 320 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سه پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد شده احساس امنیت ابراهیم پور و دیگران(1393)، پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی شرر(1386) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتز(2007) می باشند. در این پژوهش با استفاده از آزمون های آماری نرم افزار Spss به بررسی فرضیات تحقیق پرداختیم که نتایج حاکی از این بوده که بین سرمایه روانشناختی، خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیمی وجود دارد، به طوری که به ترتیب سرمایه روانشناختی با مقدار 68/0 =-، خودکارآمدی با مقدار 22/0 = و امیدواری با مقدار 19/0 =، تاب آوری با مقدار 11/0 =، بیشترین تأثیر معنادار را در تبیین تغییرات و پیش بینی احساس امنیت اجتماعی داشته اند.