Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    157-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1925
  • دانلود: 

    996
چکیده: 

زمینه و هدف: سردردهای میگرنی از شایعترین علل سردرد هستند و بعضی از اختلالات روانپزشکی مثل اضطراب و افسردگی در بسیاری موارد با سردرد مورد توجه قرار می گیرند. نتایج برخی پژوهش ها بیانگر اثربخشی روان درمانی رفتاری بر کاهش سردرد میگرنی بوده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی درمان مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و اضطراب و کاهش سردرد میگرنی انجام شد.روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی از بین مراجعین به کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند که مبتلا به سردرد میگرنی بودند و بر اساس معیارهای DSM-IV-TR و تست افسردگی و اضطراب Beck تشخیص افسردگی و اضطراب برای آنها داده شد، 19 زن انتخاب و تحت درمان مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری به مدت ده هفته قرار گرفتند. به منظور مقایسه میزان بهبودی افسردگی و اضطراب بیماران از آزمون افسردگی و اضطراب Beck استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 15 و آزمون های آماری Paired T Test، Wilcoxon و Kruskal- Wallis در سطح معنی داری p£0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در این مطالعه روش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری به طور معنی داری باعث کاهش افسردگی ((p<0.001، اضطراب ( (p<0.001و تعداد سردردهای میگرنی (p=0.004) گردید و تفاوت بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون معنی دار بود (p<0.001).نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش روش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و اضطراب و تعداد سردردهای میگرنی موثر است و میتوان آن را در کنار دارودرمانی به صورت ترکیبی به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 996 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    165-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    971
  • دانلود: 

    338
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یکی از انواع بیماریهای میلین زدای سیستم عصبی مرکزی است که مبتلایان با خستگی و مشکلات ارتباطی مواجه می شوند. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر خستگی مزمن و سبک های مقابله در بیماران مبتلا به ام اس انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی مداخله ای شاهددار بر روی 36 بیمار مبتلا به ام اس انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به ام اس، عضو انجمن ام اس شهر اهواز بود که پس از پاسخ گویی به مقیاس خستگی Krupp،36  نفر از بیمارانی که نمره آنها بالاتر از نمره برش (بالاتر از 36) بود، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 18 نفری شاهد و مورد تقسیم شدند. سپس هر دو گروه پیش از جلسات مداخله ای به مقیاس سبک های مقابله Andler و Parker پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از 0.87 Cronbach Alpha به دست آمد. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری، طی ده جلسه به گروه مورد مداخله ارائه شد و گروه شاهد هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری p<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمرات خستگی مزمن، سبک های مقابله مساله مدار، هیجان مدار و روی آوردن به اجتماع در دو گروه قبل از مداخله تفاوتی نداشت. میانگین نمره خستگی مزمن در گروه تجربی قبل از مداخله 8.19±46.75 بود که پس از پایان جلسات آموزشی به 9.55±31.75 کاهش یافت (p<0.001). میانگین نمره سبک های مقابله مساله مدار و روی آوردن به اجتماع بعد از مداخله به ترتیب به 6.19±67.25 (p<0.001) و 3.01±27.50 (p<0.001) افزایش یافت و سبک هیجان مدار بعد از مداخله به 6.46±37.25 کاهش نشان داد (p<0.001)، اما تفاوتی بین میانگین نمره سبک مقابله اجتنابی قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد.نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری موجب کاهش خستگی و اصلاح سبک های مقابله ای در این بیماران می شود، اما در کوتاه مدت نمی تواند سبک مقابله اجتنابی آنان را اصلاح کند و نیازمند برنامه های آموزشی طولانی مدت هستند تا بتوانند ارتباط بیشتری با جامعه و خانواده برقرار کنند و از اجتناب پرهیز کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 971

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 338 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    173-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    903
  • دانلود: 

    389
چکیده: 

زمینه و هدف: یافتن راهکارهایی موفق در جهت افزایش انگیزه و یادگیری دانشجویان پرستاری از مهمترین اولویتهای آموزش پرستاری به شمار می آید. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش به شیوه طرح تدریس اعضای تیم Team Member Teaching Design (TMTD) و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری می باشد.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی کلیه دانشجویان ترم شش پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، در یک گروه تدریس پرستاری در فوریت و بحران طی مدت پنج جلسه به روش سخنرانی و گروه دیگر به روش TMTD ارائه گردید. پیشرفت تحصیلی قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگیزش تحصیلی با پرسشنامه هارتر که در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 15.5 و آزمون های آماری Paired T Test،  Chi-Square و Independent T Testدر سطح a£0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره آزمون پایانی و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنرانی افزایش معناداری داشت و میانگین افزایش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD،21±1.6  و در گروه سخنرانی 3±18.2 بود (p=0.01). میانگین نمره انگیزش تحصیلی در گروه TMTD افزایش معناداری نشان داد و در گروه سخنرانی کاهش یافت و تغییرات بین دو گروه معنادار بود (p=0.001).نتیجه گیری: روش TMTD می تواند به طور موثری یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد، لذا می توان از این روش به صورت وسیعتر در آموزش دانشجویان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 903

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 389 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    183-191
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1054
  • دانلود: 

    340
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مهمترین علل عدم کنترل موثر درد، آموزش و مهارت ناکافی پرسنل است. اهداف مهم پرستاری، تامین آسایش و کنترل درد بیماران است. پرستاران می توانند هنگام مراقبت از بیماران با استفاده از سنجش درد، باعث کنترل بهینه آن شوند. در این راستا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کارگاه آموزش سنجش درد بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بیمارستان ولی عصر (عج) اراک انجام شد.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 نفر از پرستاران بخشهای جراحی، ارتوپدی، اورژانس و سوختگی بیمارستان ولی عصر (عج) اراک انجام شد. ابزارهای مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، دانش، نگرش پرستاران و چک لیست مشاهده ای عملکرد بود. روایی ابزارها به روش اعتباری محتوی و پایایی ابزارها به روش آزمون مجدد (پرسشنامه دانش،Cronbach Alpha  پرسشنامه نگرش) و پایایی بین مشاهده گرها (چک لیست مشاهده ای عملکرد) انجام شد. مداخله آموزشی در طی چهار جلسه به مدت چهل و پنج دقیقه برای هر پرستار صورت گرفت. سپس پرسشنامه دانش و نگرش سنجش درد توسط پرستاران و چک لیست مشاهده ای عملکرد توسط همکار پژوهشگر مجددا تکمیل شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمون های آماری Paired T Test و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره آگاهی قبل از مداخله از 2.9±7.99 به 2.5±13.71، میانگین نمره نگرش از 7.5±22.9 به 7.6±37.5، میانگین نمره عملکرد در خصوص سوال از بیمار از 4±8.3 به 4.5±16.1 و میانگین نمره عملکرد در خصوص به کارگیری ابزار درد از 1.7±1.7 به 1.8±5.3 در بعد از مداخله افزایش یافت (p<0.001).نتیجه گیری: کارگاه سنجش درد می تواند در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران موثر باشد. بنابراین آموزش دوره ای، فراهم کردن امکانات سنجش درد، ایجاد خط مشی ها و روش هایی جهت نظارت و ارزیابی سنجش درد موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1054

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 340 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    192-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1081
  • دانلود: 

    742
چکیده: 

زمینه و هدف: ایمنی بیمار به عنوان یکی از مولفه های اصلی کیفیت، به معنای پرهیز از وارد شدن هر گونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارائه مراقبتهای سلامت است. این مطالعه با هدف بررسی ایمنی بیماران در بخشهای درمانی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی-مقطعی در مرکز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) بیرجند انجام گردید. بخشهای عمومی و ویژه به صورت تصادفی بررسی شدند. گردآوری داده ها از طریق چک لیست محقق ساخته در پنج بعد ایمنی شامل: دارو، تجهیزات پزشکی، فضای فیزیکی، مقابله با عفونت و فرایند بالینی انجام گرفت. روایی ابزار با نظر ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و مدیران معاونت درمان تایید گردید و پایایی آن با استفاده از 0.72 Cronbach Alpha بدست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و شاخص های توصیفی (سطح، میانگین±انحراف معیار) و آزمون آماری Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: ایمنی دارویی با بالاترین میانگین برابر 0.17±2.56 و ایمنی فضای فیزیکی با پایینترین میانگین معادل 0.21±2.19 بدست آمد. پس از مقایسه ایمنی کلی بخشهای بیمارستان، بخش آنژیوگرافی با میانگین 0.13±2.6 بالاترین و بخش ENT با میانگین 0.21±2.18 پایینترین میانگین را بدست آورد. سطوح ایمنی برای هر بخش در ابعاد ایمنی در سطوح متوسط و خوب قرار گرفتند. میانگین نمره ایمنی در ابعاد دارویی و کنترل عفونت در بخشهای ویژه و عمومی اختلاف آماری معناداری داشت (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج فوق لازم است نسبت به بررسیهای دقیقتر در مورد ایمنی فضای فیزیکی بیمارستان توجه ویژه کرد، از آنجایی که فضای فیزیکی بیمارستان یکی از مهمترین ابعاد ایمنی برای بیماران و کادردرمانی محسوب می شود، بهبود آن باعث ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی-درمانی و افزایش رضایت بیماران می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1081

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 742 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    202-209
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب امتحان، مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش آموزان است. با توجه به اثرات متفاوت اضطراب امتحان بر عملکرد دانشجویان، هدف از این پژوهش بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد بالینی در دانشجویان مامایی بود.روش بررسی: این مطالعه تحلیلی، بر روی کلیه دانشجویان مامایی ترم آخر دانشگاه علوم پزشکی قم شامل 30 نفر که برای امتحان جامع مامایی حضور یافتند، انجام شد. پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان Spielberger، توسط هر یک از دانشجویان تکمیل گردید. برای ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان، چک لیست سه قسمتی مربوط به عملکرد بالینی در بخشهای بلوک زایمان، درمانگاه بیماریهای زنان و درمانگاه بهداشت مادر و کودک توسط مربیان تکمیل گردید. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS ویرایش 18، با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری Chi-square، همبستگی Pearson وIndependent T Test ، در سطح معنی داری p£0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که در حیطه کاری بلوک زایمان و درمانگاه زنان، هر چه اضطراب دانشجویان بیشتر بود، عملکرد بهتری داشتند ((p<0.001, r=0.48، اما در حیطه کاری بهداشت مادر و کودک، هر چه اضطراب دانشجویان کمتر بود، عملکرد آنها نیز بهتر بود (p<0.001, r=0.85).نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می توان احتمال داد که اضطراب، خود می تواند به عنوان یک عامل انگیزشی، عملکرد فرد را بهبود بخشد و همیشه مخرب نباشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    210-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    906
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب حین بستری در کودکان سبب اختلال در سلامت روانی، رفتاری، اختلال در رشد و تکامل روانی- زیستی و شناختی کودک می گردد. از سوی دیگر از روشهای کاهش اضطراب، ماساژ می باشد که سبب کاهش درد و اضطراب می گردد. با توجه به بالا بودن میزان بستری کودکان سن مدرسه و اثرات نامطلوب اضطراب بستری در کودکان سن مدرسه و همچنین نتایج متناقض پژوهشها در این زمینه، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ماساژ لمسی پشت بر میزان اضطراب بستری در دختران سن مدرسه در سال 1389 انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 80 دختر سن مدرسه بین 9-12سال به روش نمونه گیری در دسترس و تدریجی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه ماساژ شامل 40 نفر و شاهد برابر 40 نفر قرار گرفتند. ابزار سنجش و گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی و سیاهه اضطراب موقعیتی- خصیصه ای برای کودکان بود. پایایی سیاهه از طریق Cronbach Alpha برای مقیاس خصیصه ای 0.93 و موقعیتی 0.98 به دست آمد. در گروه مداخله، ماساژ به مدت سه روز و هر روز سه بار و هر بار به مدت 15-20 دقیقه به روش لمسی و با استفاده از روغن کنجد انجام شد. در هر دو گروه در روزهای دوم تا پایان روز چهارم بستری قبل از خواب (ساعت هشت شب) و قبل و بعد از دوره سه روزه در روزهای دوم و پنجم بستری، اضطراب بستری مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون های آماریIndependent T Test و Chi-square در سطح a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین تغییرات اضطراب موقعیتی در روز دوم تا پنجم در دو گروه اختلاف معنی داری وجود داشت (p<0.05). میانگین تغییرات اضطراب موقعیتی در روزهای دوم تا سوم، دوم تا چهارم و سوم تا چهارم نتایج متفاوتی نشان داد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد ماساژ لمسی پشت در کودکان بستری در تغییرات کاهشی اضطراب موقعیتی در دوره سه روزه بستری تاثیر داشته است ولی به طور روزانه در تغییرات کاهشی اضطراب موقعیتی تاثیر معنی داری نداشته است و تاثیر ماساژ در دوره های کمتر از سه روز متغیر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    219-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    190
چکیده: 

فلوتر دهلیزی یکی از آریتمی های قلبی است که نیاز به درمان سریع و به موقع دارد. پرستاران در تشخیص و درمان فوری و سریع آریتمی های قلبی نقش موثری دارند. در این مطالعه بیماری معرفی می گردد که با تشخیص فلوتر دهلیزی همراه با پلورال افیوژن ماسیو، در بخش اورژانس تحت درمان قرار گرفت. درمان دارویی آنتی آریتمی موثر واقع نشد ولی بعد از سنتز مایع پلور، ریتم بیمار سینوس شد. در این بررسی ضمن معرفی بیمار، تشخیص و درمان فلوتر دهلیزی با رویکرد پرستاری موردمطالعه قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 190 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button