مقدمه: دانش آموزان ابتدایی گروه سنی بسیار آسیب پذیری بوده و ایجاد محیط سالم، اثر بسیار مهمی بر تامین سلامت و بهبود عملکرد آنان دارد. از آنجا که یکی از عوامل مهم در حفظ و ارتقای سطح سلامت دانش آموزان، عوامل فیزیکی موجود در کلاس می باشد، هدف این مطالعه، ارزیابی سه عامل فیزیکی روشنایی، دما و رطوبت به عنوان فاکتور های محیطی مهم در مدارس ابتدایی بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 در 115 کلاس مدارس ابتدایی استان قم، انجام شد. شدت روشنایی در مرکز ایستگاه هایی با ابعاد 2×2 متر، در ارتفاع 24 اینچی از سطح زمین اندازه گیری شد. رطوبت نسبی و دمای هوا نیز در پنج نقطه از هر کلاس در ارتفاع یک متری اندازه گیری شد. تمامی اندازه گیری ها در فاصله زمانی بین ساعت 9 تا 15 و در فصل بهار انجام شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: در 13% کلاس ها حد کمینه روشنایی پذیرفته شده در استاندارد ملی ایران تامین نشده و در 68.7% کلاس ها میانگین شدت روشنایی بین مقدار کمینه و پیشنهادی برای کلاس بود. تنها در 15.7% کلاس ها، دمای هوا در محدوده دمای پیشنهادی قرار داشت و در 84.3% از موارد، میانگین دمای هوای کلاس، بیشتر از 24 درجه سانتی گراد بود. میانگین رطوبت نسبی، 30.43% بوده و تنها در 7% از کلاس ها، هر دو پارامتر دما و رطوبت نسبی در محدوده استاندارد بود.نتیجه گیری: در تعداد قابل توجهی از کلاس ها، در مدارس ابتدایی مورد مطالعه، از نظر برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و عملکرد دانش آموزان، مطلوب نبوده و نیاز به برنامه ریزی مناسب برای اصلاح شرایط دارد.