مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,019
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

787
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش آموزان در مدارس ابتدایی استان قم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه: دانش آموزان ابتدایی گروه سنی بسیار آسیب پذیری بوده و ایجاد محیط سالم, اثر بسیار مهمی بر تامین سلامت و بهبود عملکرد آنان دارد. از آنجا که یکی از عوامل مهم در حفظ و ارتقای سطح سلامت دانش آموزان, عوامل فیزیکی موجود در کلاس می باشد, هدف این مطالعه, ارزیابی سه عامل فیزیکی روشنایی, دما و رطوبت به عنوان فاکتور های محیطی مهم در مدارس ابتدایی بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 در 115 کلاس مدارس ابتدایی استان قم, انجام شد. شدت روشنایی در مرکز ایستگاه هایی با ابعاد 2×2 متر, در ارتفاع 24 اینچی از سطح زمین اندازه گیری شد. رطوبت نسبی و دمای هوا نیز در پنج نقطه از هر کلاس در ارتفاع یک متری اندازه گیری شد. تمامی اندازه گیری ها در فاصله زمانی بین ساعت 9 تا 15 و در فصل بهار انجام شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: در 13% کلاس ها حد کمینه روشنایی پذیرفته شده در استاندارد ملی ایران تامین نشده و در 68.7% کلاس ها میانگین شدت روشنایی بین مقدار کمینه و پیشنهادی برای کلاس بود. تنها در 15.7% کلاس ها, دمای هوا در محدوده دمای پیشنهادی قرار داشت و در 84.3% از موارد, میانگین دمای هوای کلاس, بیشتر از 24 درجه سانتی گراد بود. میانگین رطوبت نسبی, 30.43% بوده و تنها در 7% از کلاس ها, هر دو پارامتر دما و رطوبت نسبی در محدوده استاندارد بود.نتیجه گیری: در تعداد قابل توجهی از کلاس ها, در مدارس ابتدایی مورد مطالعه, از نظر برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و عملکرد دانش آموزان, مطلوب نبوده و نیاز به برنامه ریزی مناسب برای اصلاح شرایط دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی قالهری، مهدی، مهدی نیا، محسن، محبی، سیامک، حکم آبادی، رجبعلی، و قره داغی، الهه. (1394). ارزیابی برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش آموزان در مدارس ابتدایی استان قم. طب کار، 7(2)، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/206996/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی قالهری مهدی، مهدی نیا محسن، محبی سیامک، حکم آبادی رجبعلی، قره داغی الهه. ارزیابی برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش آموزان در مدارس ابتدایی استان قم. طب کار[Internet]. 1394؛7(2):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/206996/fa

    IEEE: کپی

    مهدی اسدی قالهری، محسن مهدی نیا، سیامک محبی، رجبعلی حکم آبادی، و الهه قره داغی، “ارزیابی برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش آموزان در مدارس ابتدایی استان قم،” طب کار، vol. 7، no. 2، pp. 1–10، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206996/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button