Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

فرجی پاک مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    7-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1127
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان دست یابی نقش اصلی زن سریال کیمیا به نقش های سه گانه همسری، مادری و شهروندی و نیز اولویت بندی آنها از منظر بینندگان به شیوه توصیفی - پیمایشی صورت گرفت. جامعه مورد نظر، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشکده های علوم انسانی و فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 438 نفر بود که از این میان، 205 نفر به صورت تصادفی هدفمند بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. در ابتدا بر مبنای مطالعات کتابخانه ای منابع اسلامی، نقش های سه گانه همسری، مادری و شهروندی، نشانگرهای آن و اولویت بندی نقش ها از منظر دینی شناسایی شدند. به این ترتیب ابزار گردآوری داده ها به صورت پرسشنامه ای در سه مولفه اصلی زن تدوین گردید. سپس روایی ابزار از طرف صاحب نظران حوزه دین و خانواده تایید و پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ 0.87 برآورد گردید. پس از نظرسنجی، داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون t و فریدمن تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که گرچه در اولویت بندی نقش زن از منظر دینی، نقش همسری، مادری و شهروندی به ترتیب دراولویت اول، دوم و سوم قرار می گیرند اما از دیدگاه شرکت کنندگان این پژوهش، بازیگر اصلی زن سریال کیمیا، در نقش های همسری و شهروندی بالاتر از حد متوسط و در نقش مادری پایین تر از حد متوسط بوده است. به این ترتیب به اعتقاد بینندگان این سریال، نقش شهروندی (فعال اجتماعی) زن در میان نقش های سه گانه، از اولویت بسیار بالاتری برخوردار بوده است. این در حالی است که مطابق با رویکرد اسلامی و دینی، نقش شهروندی زن فرع بر نقش های همسری و مادری اوست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    25-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4144
  • دانلود: 

    2440
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش سنجش رابطه بین مهارت های سواد رسانه ای با آگاهی نسبت به آسیب های شبکه های اجتماعی بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه پژوهش گر ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از کلیه کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (160 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 113 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که در مجموع میزان سواد رسانه ای کارکنان مورد بررسی بالاتر از حد متوسط بوده است. بین میزان سواد رسانه ای کارکنان با میزان استفاده آنها از شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است. هم چنین رابطه مثبت و معناداری بین میزان سواد رسانه ای و آگاهی کارکنان مورد بررسی نسبت به آسیب های شبکه های اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی- روانی) وجود داشته است. در دنیای دیجیتالی و اطلاعاتی امروز مجهز بودن افراد به مهارت ها و سوادهای جدید از جمله سواد رسانه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و افراد باید برای فراگیری این مهارت ها اقدام نمایند، تا بتوانند با استفاده از معیارهای مناسب به ارزیابی شبکه های اجتماعی و اخبار و اطلاعات مندرج در آنها پرداخته و اطلاعات صحیح و کارآمد را برای تصمیم گیری های خود مورد استفاده قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    37-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    783
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش مطالعه تطبیقی هم خوانی تولیدات سینمایی کودک با اقتضائات سنی این گروه می باشد. که با استفاده از نظریه های استفاده و رضامندی و برجسته سازی به آن پرداخته شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا با شکل استنباطی آن با دو تکنیک مقوله ای – ارزیابی استفاده شده و فیلم های کودک پخش شده از شبکه دوم سیما در دهه های 70 و 80 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و در بین فیلم های کودک منتشر شده 12 فیلم در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده است. صحنه (سکانس) هر فیلم به عنوان واحد تحلیل انتخاب و صحنه (سکانس) فیلم ها کدگذاری و تمام شماری شده است. پس از انجام پژوهش مشخص شد بین تولیدات سینمایی کودک با شرایط سنی آنان تطابق بالایی وجود ندارد. عدم توجه به مجاز شخصیت در فیلم های کودک و فقدان توجه به ریتم صحنه که نقش مهمی در تاثیر پیام و افزایش جذابیت فیلم بازی می کنند از جمله موارد قابل توجه می باشد. وجود تناسب مولفه هایی مانند: موضوع، رنگ و موسیقی فیلم های منتشر شده با سن کودک و پاسخ گوی نیازهای کودکان بودن از جمله موارد رعایت شده در ساخت فیلم کودک است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 783

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    55-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3793
  • دانلود: 

    1521
چکیده: 

این پژوهش به منظور بررسی بررسی رابطه بین اعتیاد به گوشی های هوشمند و استرس با نقش میانجی حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد انجام گرفت جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان به تعداد 1650 تشکیل می دادند. که طبق جدول کرجسی و مورگان (1972)، تعداد 315 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت سنجش اطلاعات از پرسشنامه های وابستگی به موبایل کوهی (2009)، پرسشنامه استرس دوران دانشجویی (SLSI) (گادزلا، 1991) و مقیاس حمایت اجتماعی شربورن و استوارت 1991 استفاده گردید. که با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ میزان پایایی پرسشنامه ها مورد سنجش قرار گرفت که برای پرسشنامه های اعتیاد به گوشی همراه، استرس و حمایت اجتماعی به ترتیب مقادیر 0.812، 0.761 و 0.863 بدست آمد که گویای اعتبار بالای پرسشنامه های مذکور بود جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل ساختاری با نرم افزار لیزرل بهره برده شده است. با توجه به نتایج آزمون مدل ساختاری بین اعتیاد به گوشی همراه و استرس رابطه مثبت (ضریب مسیر، 0.69) و معناداری (سطح معناداری، 6.45) برقرار است رابطه بین اعتیاد به گوشی همراه و حمایت اجتماعی نیز مقادیر ضریب مسیر و معناداری به ترتیب 0.46- و 8.25- بدست آمد برای رابطه بین استرس و حمایت اجتماعی نیز مقادیر ضریب مسیر و معناداری به ترتیب 0.54- و 7.46- بدست آمد که گویایی این مدعاست اعتیاد به گوشی همراه سبب افزایش میزان استرس در بین دانشجویان شده و استرس ناشی از اعتیاد به گوشی همراه نیز باعث کاهش میزان حمایت اجتماعی در بین دانشجویان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3793

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    65-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2724
  • دانلود: 

    1256
چکیده: 

زبان از یک سو وسیله ارتباط بین افراد جامعه است یعنی نقطه مرکزی و پیشرفته نظام ارتباطی انسان به شمار می رود و از سوی دیگر وسیله بیان افکار و احساسات ما است. زبان فارسی با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانیان پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد. یکی از وظایف و کاربردهای ویژه رایانه ها و گوشی های هوشمند، ایجاد فضاها و امکاناتی مانند خدمات پیام کوتاه، راه اندازی و ایجاد اجتماعات و گروه های تعاملی و ارتباطی از طریق فضاهای سایبری و مجازی است که ارتباط بین افراد و گروه های مختلف جوامع زبانی و فرهنگی را امکان پذیر می سازد. گاهی زبان فارسی به کارگرفته شده در این فضاها دارای معایب و اشکالات اساسی است. در این پژوهش دو گروه خبری (دارای 115 و 98 عضو) از شبکه ارتباطی تلگرام انتخاب و جمله های آن بر اساس الگوهای معیار در سه حوزه فنی، زبانی و بلاغی بررسی شد. تعداد جمله های بررسی شده 753 مورد بود که طبق بررسی های انجام شده بیشترین کاربردهای غیرمعیار به ترتیب در حوزه ویرایش زبانی، فنی و بلاغی بود. اولین قدم در جهت اصلاح خطاهای زبان ارتباطی در فضای مجازی آگاهی دادن از نوع خطاها به کاربران است و در وهله بعد این ناهنجاری های زبانی باید در صورت امکان کنترل و الگوهای معیار جایگزین آنها شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهرپرور سمانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    83-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1683
  • دانلود: 

    730
چکیده: 

در این مقاله، نحوه دریافت و تفسیر زنان از تماشای سریال ماهواره ای «عمر گل لاله» مورد مطالعه قرار گرفته است.برای پاسخ به سوالات پژوهش که «دلایل و انگیزه مخاطبان زن از مصرف سریال عمر گل لاله چیست» و «تماشاگران چه تفسیر و دریافتی از متن مجموعه تلویزیونی عمر گل لاله داشته اند»، از نظریات «دریافت»، «مخاطب فعال»، «مصرف رسانه و زندگی روزمره»، «مفهوم اجتماع» و«آیینی کردن جامعه» استفاده شده است. به منظور بررسی عمقی رفتار و الگوهای تماشای بینندگان سریال «عمر گل لاله»، از میان مخاطبان زن ببیننده این مجموعه، به مدد روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق، با 20 تن از زنان تماشاگر 20 تا 50 سال گفتگو صورت گرفت. نتایج نشان می دهد که زنان بیننده سریال «عمر گل لاله» با دلایل و انگیزه های گوناگونی پای تماشای مجموعه نشستند. کسب آرامش، فرار از روزمرگی، سرگرم شدن، آشنایی با فرهنگ سایر کشورها از عوامل روی آوری به این سریال ماهواره ای بوده است. تماشاگران زن متناسب با عادات و زندگی روزمره برداشت و تفاسیر مختلفی از متن سریال «عمر گل لاله» دارد. هم چنین با تماشای مداوم این مجموعه تلویزیونی، موضوعاتی برای گفتگو و تعامل اجتماعی با سایر بینندگان سریال «عمر گل لاله» ایجاد کرده است و زنان تماشاگر مجموعه «عمر گل لاله» همگام با شخصیت های داستان، از زندگی روزمره و معمولی رها شده و قدم در دنیای آرمانی ذهن می گذارند. مشارکت در دنیای تخیلی داستان برای بینندگان زن، منشا لذت است و به مدد جادوی رویا، تخیل موجود در سریال به سهولت به دنیای روزمره تماشاگران ورود می یابد و در نهایت فرایند تماشای مجموعه «عمر گل لاله» را به صورت آیینی اجرا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1683

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 730 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    103-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4791
  • دانلود: 

    2310
چکیده: 

این تحقیق به تحلیل دیدگاه مدیران بازاریابی در رابطه با راهبردهای آنها در استفاده از شبکه های اجتماعی پرداخته است. مواجهه موفق کسب و کارها با شبکه های اجتماعی، نیازمند فهم تفکر راهبردی مدیران این حوزه است، چراکه بدون آشنایی با این تفکر نمی توان استفاده و عدم استفاده کسب و کارها از این شبکه ها را در داخل کشور تحلیل کرد. مساله استفاده موفق از شبکه های اجتماعی و چالش ها و فرصت های پیش روی مدیران در این شبکه ها، محققان را بر آن داشت تا این تحقیق را شکل دهند. هدف تحقیق حاضر، اولا توسعه مدل مفهومی بازاریابی در شبکه های اجتماعی از تیلور و اوکازاکی (2013)، بر اساس ویژگی کسب و کارهای اینترنتی کشور و تعیین مزایا و موانع راهبردهای بازاریابی کسب و کارها در این فضا بوده است. محققان برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل تم استفاده کرده و داده های خود را بر پایه مصاحبه های عمیق با 13 مدیر بازاریابی شرکت هایی که از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات استفاده می کردند به دست آورده اند. این تحقیق با استفاده از توسعه چارچوب مفهومی بازاریابی در شبکه های اجتماعی از تیلور و اوکازاکی (2013)، سعی کرده درک درستی از نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی در قالب سه تم اصلی قابلیت شبکه، انتقال تصویر و توسعه شخصی و 18 تم فرعی ایجاد و حفظ تعامل با مشتری، ایجاد منابع جدید، افزایش سرمایه اجتماعی، هزینه کم تبلیغات، افزایش سرعت عملیاتی شدن ایده ها، ظرفیت نامحدود بازاریابی، نفوذ گسترده شبکه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی برای شهرت نام تجاری، انتقال تصویر منفی، ناکامی در آفرینش و ارتقای نام تجاری در شبکه های اجتماعی، افزایش تبلیغات توصیه ای، افزایش وفاداری به نام تجاری، فرامکانی بودن شبکه های اجتماعی، فرهنگ، افزایش بازدهی سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی، دسترسی آسان به مخاطب، استفاده از پیام رسان موثر و وابستگی مخاطب به شبکه های اجتماعی ارائه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4791

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2310 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    115-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3361
  • دانلود: 

    1720
چکیده: 

طبق گزارش یونسکو، سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی به عنوان مهارت های اساسی حقوق بشر در قرن بیست و یک مطرح هستند و بیان می کنند که این دو مهارت، اهمیت فراوانی در قرن بیست و یکم دارند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام یافته است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی - تحلیلی و از نوع کاربردی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اشرفی ریزی و همکاران (1392) می باشد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و علم اطلاعات و دانش شناسی با 0.79 درصد مورد تایید قرار گرفت.پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 0.89 درصد به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 322 نفر به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی آزمون تی و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهم ترین نتایج حاصل از این تحلیل ها نشان داد که میانگین سواد رسانه ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 0.54±3.45 می باشد که بالاتر از حد متوسط نسبتا مطلوب است. هم چنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین میزان سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی با جنسیت رابطه معنی داری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1720 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button