مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عترت دوست محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    124
  • دانلود: 

    54
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهم ترین دغدغه های انسان ها در جوامع بشری، بهره مندی از روابط انسانی سالم است. به نظر می رسد یکی از معتبرترین منابع برای ترسیم الگوی روابط انسانی سالم، قرآن کریم به عنوان کتاب راهنمای بشریت و هدایتگر سعادت است که در دو بعد دنیوی و اخروی دستورالعمل هایی را برای انسان بیان نموده است. در قرآن کریم با استفاده از کلیدواژه «محبت» و واژگان هم خانواده آن تلاش شده است تا الگوی مناسبی برای روابط انسان ها بیان شود. روش: در این پژوهش تلاش شده برای ترسیم دقیق چگونگی روابط انسانی سالم، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شود و با جستجوی کلیدواژه «محبت» و شناسایی گروه هایی که مورد محبت یا غضب خداوند متعال واقع شده اند، مهم ترین مولفه های مثبت و منفی یا مطلوب و نامطلوب روابط انسانی استخراج گردد. نتایج: یافته های تحقیق نشان می دهد که در قرآن کریم دو دسته مولفه های مثبت و منفی تبیین شده است که توجه به آنها می تواند سامان دهنده روابط انسانی در جامعه باشد که محور اصلی آنها، محبت است. مهم ترین این مولفه های مثبت، احسان و تقوا و احسان است. مهم ترین مولفه های منفی نیز کفر و تجاوز و فساد می باشد که توضیح همه آنها در متن مقاله بیان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 124

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 54 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    13-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    145
  • دانلود: 

    73
چکیده: 

مقدمه: امروز ارایه مراقبت به همراه داشتن شادکامی یکی از جنبه های مراقبت کلی نگر است و نقش پرستاران در ارایه خدمات به بیماران حایز اهمیت است. از این رو در این مطالعه به ارزیابی وضعیت شادی و نشاط در پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است. روش اجرا: در این مطالعه مقطعی که به مدت 1 ماه بر روی پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران که از طریق فراخوان برای شرکت درمطالعه بصورت داوطلبانه دعوت شده بودند، پس از اخذ رضایت آگاهانه، درخواست شد تا به سوالاتی در مورد وضعیت سلامت عمومی خود پاسخ دادند سپس پرسشنامه شادکامی اکسفورد جهت بررسی ارزیابی وضعیت شادکامی مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت، ارتباط نتیجه پرسشنامه با وضعیت دموگرافیک افراد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج توسط نرم افزار SPSS VER 24 انالیز شد. نتایج: در این مطالعه 189 پرستار شرکت نمودند اختلاف معنی داری بین سطوح مختلف نمره پرسشنامه شادکامی اکسفورد با جنس (P=0. 262)، میانگین سنی (P=0. 599)، بخش محل خدمت (P=0. 053) نوع تحصیلات(P=0. 755)، نوع استخدام (P=0. 946) گزارش نشد. ولی اختلاف معنی داری بین سطوح مختلف نمره پرسشنامه شادکامی اکسفورد با میانگین نمره پرسشنامه سلامت روانی مشاهده شده است (P>0/0001) بحث: مدیران پرستاری بایستی به عوامل موثر بر شادکامی پرستاران توجه نموده و این امر بر لزوم توجه مدیران نسبت به سایر عوامل موثر بر شادکامی نمی کاهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 73 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    21-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    133
  • دانلود: 

    62
چکیده: 

در ابتدای سال 2020 و همزمان با برگزاری مراسمات سال نو در کشورهای مختلف دنیا ویروس جدید کرونا از شهر ووهان چین به سراسر دنیا منتشر شد. این بیماری در تاریخ یازدهم فوریه سال2020 میلادی(اواخر بهمن ماه 1398)، رسما توسط سازمان جهانی بهداشت با نام کرونا ویروس (کووید-19) نام گذاری شد. طغیان بیماری که در ابتدا مربوط به یک شهر در چین بود، اکنون تبدیل به یک پاندمی وسیعی گردیده است. آمار رسمی مبتلایان آن در بیش از 210 کشور دنیا از چند میلیون نفر و تعداد مرگ آن از صد هزار نفر گذشته است. در حال حاضر در همه ی دنیا اکثر افراد در رابطه با این بیماری نگران هستند. نگرانی از یک سو و مشکلات اجتماعی ناشی از بیماری از سوی دیگر می تواند هنگامی که افراد با بیماری های عفونی مانند کرونا درگیر می شوند، ترس و اضطراب و سایر مشکلات اجتماعی برای آنها ایجاد کند. برخی از مشکلاتی که افراد مبتلا به کرونا با آن درگیر هستند از جمله قرنطینه، تحت نظارت بودن، بستری شدن و. . .، در کنار تحمل درد و استرس ناشی از بیماری و ترس از مرگ، گاها احساسات منفی دیگران مثل طرد شدن، تحقیر و انواع تبعیض های اجتماعی را به دنبال دارد و این باعث می شود پیامدها و مشکلات ناشی از تبدیل به انگ اجتماعی شده که این موضوع، حتی از خود بیماری دردناک تر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 133

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 62 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    27-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    223
  • دانلود: 

    157
چکیده: 

مقدمه و هدف: سرطان امروزه یکی از شایع ترین بیماری های صعب العلاج در میان کودکان است که باعث ایجاد مشکلات روانشناختی در آنان شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی گروهی بر امید، سازگاری و پاسخ به درد در کودکان مبتلا به سرطان بود. مواد و روش ها: روش تحقیق نیمه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 کودک 9 تا 12 ساله مبتلا به سرطان بصورت هدفمند انتخاب به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای گروه تجربی به مدت 2 ماه (10 جلسه) مداخله به شیوه بازی درمانی گروهی اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل، پرسشنامه های امید Snyder (Snyder’ s Hope Scale)، پاسخ به درد کودکان (Pain Response Inventory) و سازگاری کودکان دخانچی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری (مانکوا) و تک متغیری (آنکوا) استفاده گردید. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که کودکانی که بازی درمانی گروهی را دریافت کرده بودند با کودکان گروه کنترل در میزان امید و سازگاری تفاوت معنی داری داشتند. بدین معنی که امید و سازگاری کودکانی که بازی درمانی گروهی انجام داده بودند، بهبود یافته بود (05/0>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده می توان از روش بازی درمانی گروهی برای بهبود امید و سازگاری کودکان مبتلا به سرطان استفاده نمود. امید عامل مهمی در افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری هاست. افزایش امید بر سازگاری و پاسخ به درد کودکان مبتلا به سرطان اثربخش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 223

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 157 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    39-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    406
  • دانلود: 

    208
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اینکه شیوع کووید 19 در جهان باعث مشکلات زیادی از جمله بر سلامت روان گذاشته است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل راهبردهای تنظیم هیجان با سرسختی ذهنی و کنترل خشم در کاراته کاران نخبه مرد در دوران شیوع کووید 19 بود. روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است. تعداد 130 نفر از مردان کاراته کار لیگ برتر به عنوان نمونه پژوهش به صورت کل شمار انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون (2002)، پرسشنامه سرسختی ذهنی و پرسشنامه پرخاشگری حاجتی، اکبرزاده و خسروی (2008) استفاده شد. برای سنجش روابط و برازش مدل از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان و سرسختی ذهنی بر کنترل خشم کاراته کاران اثر مثبت و راهبردهای ناسازگارانه اثر منفی و معنی داری وجود دارد (001/0>p). علاوه بر این مدل ارتباطی پژوهش نیز معنی دار بود. راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان تاثیر مثبت و راهبردهای ناسازگارانه بر سرسختی ذهنی و کنترل خشم تاثیر منفی و معنی داری بر سرسختی ذهنی و کنترل خشم کاراته کاران دارد (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت که هر چه کاراته کاران بیشتر راهبردهای ناسازگارانه اتخاذ کنند، از سرسختی ذهنی کمتری برخوردار خواهند بود و قبول شکست برای آن ها راحت تر است؛ همچنین کمتر می توانند خشم خود را کنترل کنند. پس لازم می نماید راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان برای ورزشکاران معرفی و شناسایی شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 208 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    106
چکیده: 

مقدمه و هدف: شیوع ویروس کرونا به عنوان یک رویداد استرس زا منجر به اضطراب و سایر مشکلات روانشناختی شده است. بررسی عواملی که بتوانند مانع از بروز اضطراب ویروس کرونا گردد از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی، تنظیم هیجانی و بهزیستی معنوی در اضطراب ویروس کرونا در میان جمعیت های عمومی استان مازندران انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر وب بود. 292 شرکت کننده از طریق شبکه های اجتماعی بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اصلاح شده اضطراب بلکی و همکاران (2015)، مقیاس حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988) پرسشنامه تنظیم هیجان گروس (2003) و بهزیستی معنوی جولیا و همکاران (2010) استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی (001/0=P، 224/0-R=)، راهبرد ارزیابی مجدد شناختی (001/0=P، 247/0-R=)، ، راهبرد سرکوب هیجانی (001/0=P، 274/0R=) و بهزیستی معنوی (100/0=P=، 306/0-R) با اضطراب ویروس کرونا رابطه معنی داری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پژوهش 5/19 درصد از تغییرات اضطراب ویروس کرونا را پیش بینی می کنند که در این میان بهزیستی معنوی بیشترین سهم را در پیش بینی اضطراب کرونا داشت. نتیجه گیری: با توجه به نقش حمایت اجتماعی، تنظیم هیجانی و بهزیستی معنوی در اضطراب ویروس کرونا، توجه به این عوامل به خصوص بهزیستی معنوی در طراحی مداخلات روانشناختی برای کاهش اضطراب جمعیت های غیر بالینی در زمان شیوع کرونا ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 106 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    63-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    164
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

هدف این پژوهش طراحی مدل درس تربیت بدنی دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان در جهت ارتقاء سلامت روان با رویکرد اسلامی است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی از نظر روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و به شکل میدانی به مرحله اجرا درآمده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع موجود و اسناد بالادستی، ادبیات پیشینه، نظر صاحب نظران، بررسی اسناد و گزارشات، و در نهایت پرسش نامه گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه استان گستان می باشند که تعداد 16120 نفر و بر اساس پنج تا ده برابر تعداد سوالات تدوین شده تعیین و به صورت تصادفی طبقه ای خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، یک پرسش نامه محقق ساخته بود که بر مبنای مقیاس پنج درجه ای لیکرت به دست آمد. روایی پرسش نامه از نظر صوری و محتوایی و سازه ای تعیین شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی و برای روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شدند. میانگین دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب 88/0 و 92/0 بودند. میزان آلفای کرونباخ در کلیه شاخص ها بالاتر از 85% به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. در این پژوهش، مدیریت درس تربیت بدنی در چهار بعد جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. که می توان به مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان کمک کرد تا در خصوص پیاده سازی ورزش دانش آموزی بهتر بتوانند برنامه ریزی لازم را در ارتباط با هر مرحله از درس تربیت بدنی انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    75-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    142
  • دانلود: 

    96
چکیده: 

تربیت اجتماعی یکی از ابعاد مهم تربیت است. تربیت اجتماعی پرورش جنبه هایی از رفتار آدمی است که به او یاد می دهد که به بهترین شکل حقوق و مسیولیت ها و وظایف خود را نسبت به هم نوعان خود بشناسد و آگاهانه و با عشق برای عمل به آن وظایف اقدام کند. بر این اساس این مقاله با هدف طراحی الگوی تربیت اجتماعی از منظر قرآن کریم، سنت تدوین شده است. این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد با تعداد 25 نفر از صاحبنظران رشته فلسفه تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی دانشگاه های کشور، با درجه استادیار به بالا و متخصصین امور مذهبی مصاحبه عمیق به عمل آورد. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منطبق با استراتژی تحقیق در سه مرحله کدگذاری شد. نتایج به دست آمده نشان داد مدل پیشنهادی این تحقیق مبنی بر الگوی تربیت اجتماعی، مشتمل بر 29 عامل است که از بین حدود 100 مفهوم اولیه شناسایی و مفهوم سازی شده است. هر مقوله محوری به طور میانگین از ترکیب 5 مقوله اولیه به دست آمد و در کدگذاری کانونی با عنوان تربیت توحیدی، تربیت ولایت مدار، تربیت کرامت محور، تربیت حق محور، تربیت عدالت محور، تربیت هدایت محور و تربیت مسیولیت محور شناسایی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 96 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button