Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    130
چکیده: 

مقدمه یکی از عوارض سکته مغزی فلج یک نیمه بدن است که میتواند موجب نیمه دررفتگی مفصل شانه و کاهش دامنه ی حرکتی غیرفعال شانه مبتلا و در نتیجه محدودیت حرکت گردد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مگنت تراپی ثابت بر دامنه حرکتی غیر فعال بدون درد شانه در بیماران مبتلا به نیمه دررفتگی شانه پس از سکته مغزی انجام شد. روش کار این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 36 بیمار مبتلا به سکته مغزی (18 نفر در گروه مداخله و 18 نفر در گروه کنترل) مراجعه کننده به مرکز توانبخشی سکته مغزی تبسم تهران در سال 1395 انجام شد. برای انجام مداخله از شانه بندهای طبی با خاصیت مغناطیسی از جنس نیودیمیوم با شدت 1500 گوس در گروه مداخله و از شانه بندهای طبی بدون خاصیت مغناطیسی برای گروه شاهد استفاده شد. دامنه ی حرکتی (ابداکشن) غیر فعال بدون درد شانه ی مبتلا به نیمه دررفتگی شانه ی ناشی از همی پلژی بوسیله ی گونیومتر زیر نظر کاردرمانگر اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و به کمک آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها پس از مگنت تراپی میانگین نمره دامنه حرکتی در گروه مداخله به طور معنی داری(0/023) افزایش یافته بود. مقایسه ی پس آزمون بین دو گروه مداخله و کنترل نیز نشان داد که میانگین نمره دامنه حرکتی در گروه مداخله بیشتر بود اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نتیجه گیری مگنت تراپی به عنوان یک درمان مکمل، کم هزینه و ایمن با افزایش دامنه ی حرکتی بدون درد شانه میتواند به بهبود فعالیتهای فرد و پیشگیری از عوارض کمک کند. مطالعات بیشتر در زمینه ی تاثیر گذاری مگنت تراپی در بهبود دامنه ی حرکتی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    10-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    443
  • دانلود: 

    379
چکیده: 

مقدمه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی الگوی فراگیر عدم توجه، بیش فعالی و تکانشگری است که شیوع آن در پسرها سه برابر بیشتر از دخترها می باشد و با اختلال های بسیاری از جمله اضطراب همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش یوگا بر اختلالهای اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام شد. روش کار این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر زاهدان در سال تحصیلی1397-98 بودند. از میان دانش آموزان مشکوک به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، تعداد 40 نفر پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه و مصاحبه بالینی توسط روانپزشک با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 16 جلسه 45 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش یوگا دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش آزمون هوش کودکان و مقیاس اضطراب کودکان بودند و داده ها با آزمون های خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافته ها یافته ها نشان داد که گرو ه های آزمون و کنترل از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی داری نداشتند(P>0/05) علاوه بر آن، گروه ها در مرحله پیش آزمون از نظر اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی، وسواس فکری-عملی و اضطراب تعمیم یافته-بیش از حد تفاوت معنی داری نداشت(P>0/05) اما در مرحله پس آزمون از نظر همه اختلال های اضطرابی تفاوت معنی داری داشتند(P<0/001)به عبارت دیگر، آموزش یوگا باعث کاهش اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی، وسواس فکری-عملی و اضطراب تعمیم یافته-بیش از حد در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شد(P<0/001) نتیجه گیری نتایج حاکی از تاثیر آموزش یوگا بر کاهش اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. در نتیجه، برنامه ریزی برای استفاده از آموزش یوگا در کودکان ضروری و روانشناسان بالینی و درمانگران می توانند از روش آموزش یوگا جهت کاهش اختلال های اضطرابی در کودکان استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 443

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    20-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    461
  • دانلود: 

    260
چکیده: 

مقدمه بیماران مبتلا به آسم درجات بالایی از استرس را تجربه میکنند. آسم یک مشکل عمده بهداشتی در اغلب نقاط دنیا است. روش های درمان روانشناختی می توانند سهم زیادی در کاهش اختلال های مرتبط با سلامت از جمله نگرانی، نشخوار فکری و کنترل آسم داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر نگرانی، نشخوار فکری و کنترل آسم در بیماران مبتلا به آسم بود. روش کار این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش بیماران مرد مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی بخش خصوصی شهر ارومیه در سال 1398 بودند. تعداد 24 بیمار پس از بررسی ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه کشی در دو گروه آزمون و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمون ده جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) تحت درمان فراشناختی قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با پرسشنامه های نگرانی و نشخوار فکری و آزمون کنترل آسم جمع آوری و در نرم افزار SPSS-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها یافته ها نشان داد که گروه های آزمون و کنترل از نظر سن، تاهل، تحصیلات و مدت بیماری تفاوت معنی داری نداشتند (P>0/05)علاوه بر آن، هر دو گروه در مرحله پیش آزمون از نظر نگرانی، نشخوار فکری و کنترل آسم تفاوت معنی داری نداشتند(P>0/05)اما در مرحله پس آزمون از نظر هر سه متغیر مذکور تفاوت معنی داری داشتند(P<0/001)همچنین، درمان فراشناختی باعث کاهش نگرانی و نشخوار فکری و افزایش کنترل آسم در بیماران مبتلا به آسم شد(P<0/001) نتیجه گیری نتایج نشان دهنده اثربخشی درمان فراشناختی بر کاهش نگرانی و نشخوار فکری و افزایش کنترل آسم بود. بنابراین، برنامه ریزی جهت استفاده از درمان فراشناختی در کنار سایر روش های درمانی جهت بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به آسم ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 260 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    30-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    197
  • دانلود: 

    151
چکیده: 

مقدمه شیوع سالمندی و ابتلای به بیماری های روانپزشکی مزمن در حال افزایش است. سالمندان بستری در بیمارستان در معرض سوء تغذیه قرار دارند. در این مطالعه وضعیت تغذیه سالمندان مقیم در یک بیمارستان روانپزشکی بررسی شده و فاکتورهای مرتبط با آن استخراج گردید. روش کار این پژوهش توصیفی به صورت مقطعی در سال 1397 انجام شد. 101 سالمند بالای 60 سال در بیمارستان روانپزشکی رازی تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار سنجش فشرده تغذیه ای (MNA) از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون کای اسکویر برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها اکثر سالمندان در بازه سنی 60 الی 75 سال قرار داشتند و 51/5 درصد از آنها زن بودند. شیوع وضعیت تغذیه نرمال، در معرض سوءتغذیه و مبتلا به سوء تغذیه به ترتیب برابر با 22/8، 59/4و 17/8درصد بود. ارتباط معنی داری بین سطح تحصیلات، وضعیت دندان، وضعیت آسپیراسیون، وضعیت تعادل، تجربه بیماری یا استرس حاد در سه ماه گذشته و میزان فعالیت فیزیکی با وضعیت تغذیه سالمندان مشاهده شد. (P<0/05) نتیجه گیری بیش از سه چهارم سالمندان دارای سوء تغذیه بوده و یا در معرض سوء تغذیه قرار داشتند. لذا انجام اقدامات مقتضی جهت بهبود وضعیت موجود امری ضروری است. در این راستا تدوین و اجرای مدخلاتی با عنایت به فاکتورهای تاثیرگذار استخراج شده در این مطالعه، سودمند خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 151 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 18
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    41-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    292
  • دانلود: 

    275
چکیده: 

مقدمه نارسایی بیش فعالی/کم توجهی جزو شایعترین اختلات روان پزشکی کودکان میباشد. پیدا نمودن شیوه های درمانی جهت بهبود این افراد به لحاظ علمی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازیهای حرکتی مبتنی بر نظریه مونته سوری بر فعالیت الکتریکی عضلات در کودکان دارای نارسایی توجه / بیش فعالی طی راه رفتن بود. روش کار این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود. 30 کودک پسر دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی به طور تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر، سن: 0/4± 8/1) و تجربی (15 نفر، سن: 0/5± 8/1)فعالیت الکتریکی عضلات طی راه رفتن قبل و بعد از 12 هفته با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی ثبت شد. برنامه تمرینی به مدت 12 هفته (سه جلسه در هفته) شامل بازی های حرکتی مبتنی بر نظریه مونته سوری بود. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس دو سویه با اندازه های تکراری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که فرکانس عضله درشت نیی قدامی(P=0/041) و پهن خارجی (P=0/041)در مرحله پاسخ بارگذاری طی پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون تنها در گروه تجربی به لحاظ آماری کمتر بود. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که فرکانس عضله سرینی میانی در فاز میانه اتکا تنها در گروه تجربی طی پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون کمتر بود(P=0/047) نتیجه گیری کاهش فرکانس عضلات در پژوهش حاضر نشان دهنده بهبود کارآیی راه رفتن بعد از دوره تمرینی میباشد. بنابراین، استفاده از این برنامه تمرینی در کودکان پسر دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی توصیه میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 292

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    52-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    248
  • دانلود: 

    237
چکیده: 

مقدمه در درمان متمرکز بر شفقت افراد می آموزند که از احساسات خود اجتناب نکرده و آنها را سرکوب نکنند، بنابراین میتوانند تجربه خود را بشناسند و نسبت به آن احساس شفقت داشته باشند. براین اساس این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر رضایت جنسی، تنظیم هیجانی و تاب آوری در پرستاران با نشانگان دلزدگی زناشویی شهر تبریز با پیگیری سه ماهه انجام شد. روش کار این پژوهش، به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و با گروه کنترل انجام شد. نمونه ها شامل 40 پرستار شهر تبریز در سال 1398 بودند که در پرسشنامه دلزدگی زناشویی نمره بیشتری کسب کرده بودند (یک انحراف معیار طبق نقطه برش) و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه های رضایت جنسی، تنظیم هیجان و تاب آوری توسط آزمودنیهای هر دو گروه تکمیل شد و مداخله مبتنی بر درمان متمرکز بر شفقت طی 12 جلسه 90 دقیقه ای، هر هفته یک جلسه برای گروه آزمون اجرا شد. پس از اتمام جلسات، مجددا پرسشنامه های فوق در هر دو گروه تکمیل و نهایتا بعد از سه ماه نیز پیگیری بعمل آمد و داده ها با استفاده از آزمون اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون و پیگیری گروه آزمون نسبت به پیش آزمون، تفاوت معنیداری وجود داشت(P<0/01) اما در گروه کنترل تفاوتی بین پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود نداشت(P>0/05) نتیجه گیری با توجه به تاثیر مثبت درمان متمرکز بر شفقت بر رضایت جنسی، تنظیم هیجان و تاب آوری، استفاده از این درمان در برنامه ریزی کاهش دلزدگی پرستاران توصیه میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 237 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    256
چکیده: 

مقدمه اضطراب یکی از شایعترین اختلال های روانشناختی است که باعث ایجاد مشکلاتی در تنظیم هیجان و بازداری رفتاری میشود و یکی از روش های بهبود ویژگی های روانشناختی والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال های روانشناختی از جمله اضطراب، آموزش والدگری ذهن آگاهانه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم هیجان و بازداری رفتاری در والدین دارای کودکان مضطرب انجام شد. روش کار مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش والدین دارای کودکان مضطرب شهرستان لارستان در سال 1398 بودند. تعداد 40 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مساوی(هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمون 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) با روش والدگری ذهن آگاهانه آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس و همکاران، پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج و پرسشنامه سبک خلقی بازداری رفتاری گلدستون و پارکر بودند. داده ها با آزمون های آماری و نرم افزار مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها یافته ها نشان داد که گروه های آزمون و کنترل از نظر تحصیلات، سن و تعداد فرزند تفاوت معنی داری نداشتند(P>0/05)همچنین گروه ها در مرحله پیش آزمون از نظر تنظیم هیجان مثبت و منفی و بازداری رفتاری تفاوت معنی داری نداشتند(P>0/05) اما در مرحله پس آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی داری داشتند(P<0/001)به عبارت دیگر، آموزش والدگری ذهن آگاهانه باعث افزایش تنظیم هیجان مثبت و کاهش تنظیم هیجان منفی و بازداری رفتاری در والدین دارای کودکان مضطرب شد(P<0/001)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    76-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    289
  • دانلود: 

    207
چکیده: 

مقدمه اختلال نوشتاری عالی ترین و پیچیده ترین اختلال مهارت زبانی در انسان است و مبتلایان به آن معمولا در کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری دارای مشکلاتی هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری انجام شد. روش کار این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی مبتلا به اختلال نوشتاری شهر مشهد در سال تحصیلی1397-98بودند. نمونه پژوهش 24 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 20 جلسه45 دقیقه ای تحت آموزش ایروبیک قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با کمک آزمون های حافظه فعال کلامی استنفورد-بینه، انعطاف پذیری شناختی ویسکانسین و ادراک دیداری فراستیگ جمع آوری و با آزمونهای آماری در نرم افزارSPSSنسخه 25 تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد که گروه های آزمون و کنترل در مرحله پیش آزمون از نظر حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی وادراک دیداری تفاوت معناداری نداشتند (P<0/05)اما در مراحل پس آزمون و پیگیری از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند(P<0/05)همچنین، آموزش ایروبیک در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (P<0/05) نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامه ریزی برای استفاده از آموزش ایروبیک در کنار سایر روش های آموزشی جهت بهبود کارکردهای اجرایی ضروری است. در نتیجه، متخصصان و درمانگران میتوانند از روش آموزش ایروبیک برای بهبود کارکردهای اجرایی به ویژه حافظه فعال کلامی، انعطافپذیری شناختی و ادراک دیداری استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button