مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 85

چکیده

 مقدمه اختلال نوشتاری عالی ترین و پیچیده ترین اختلال مهارت زبانی در انسان است و مبتلایان به آن معمولا در کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری دارای مشکلاتی هستند. بنابراین, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری انجام شد. روش کار این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی مبتلا به اختلال نوشتاری شهر مشهد در سال تحصیلی1397-98بودند. نمونه پژوهش 24 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 20 جلسه45 دقیقه ای تحت آموزش ایروبیک قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با کمک آزمون های حافظه فعال کلامی استنفورد-بینه, انعطاف پذیری شناختی ویسکانسین و ادراک دیداری فراستیگ جمع آوری و با آزمونهای آماری در نرم افزارSPSSنسخه 25 تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد که گروه های آزمون و کنترل در مرحله پیش آزمون از نظر حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی وادراک دیداری تفاوت معناداری نداشتند (P<0/05)اما در مراحل پس آزمون و پیگیری از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند(P<0/05)همچنین, آموزش ایروبیک در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (P<0/05) نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش حاضر, برنامه ریزی برای استفاده از آموزش ایروبیک در کنار سایر روش های آموزشی جهت بهبود کارکردهای اجرایی ضروری است. در نتیجه, متخصصان و درمانگران میتوانند از روش آموزش ایروبیک برای بهبود کارکردهای اجرایی به ویژه حافظه فعال کلامی, انعطافپذیری شناختی و ادراک دیداری استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محیا، مهدیان، حسین، و حمیدی، فریده. (1400). تاثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 7(3 )، 76-85. SID. https://sid.ir/paper/950100/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محیا، مهدیان حسین، حمیدی فریده. تاثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1400؛7(3 ):76-85. Available from: https://sid.ir/paper/950100/fa

    IEEE: کپی

    محیا حسینی، حسین مهدیان، و فریده حمیدی، “تاثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی, انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 7، no. 3 ، pp. 76–85، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950100/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button