زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش مهارت های زندگی بر رفتارهای پرخطر و نشانه های بیمارگون در نوجوانان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران نوجوان متوسطه شهر ورامین در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش 30 نفر بودند، که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت گمارش تصادفی به صورت یکسان در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 10جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند؛ درحالی که اعضای گروه کنترل هیچگونه مداخله آموزشی را دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها، مقیاس سلامت روانی SCL90 و خطرپذیری نوجوانان ایران LARS بود. به منظور تجزیه و تحلیل نتایج نیز علاوه بر استفاده از شاخص های آمار توصیفی، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارت زندگی بر رفتارهای پرخطر دختران نوجوان تأثیر داشته است (P<0/05). همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت زندگی بر نشانه های بیمارگون در دختران نوجوان تأثیر داشته است (P<0/05). نتیجه گیری: بنابراین نتیجه گیری می شود که آموزش مهارت های زندگی به مثابه مهارت های زیربنایی سلامت روان رویکردی موثر بر کاهش رفتارهای پرخطر و نشانه های بیمارگون در دختران نوجوان می باشد.