Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    30-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    249
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

فضاهای جمعی هر تمدن ازجمله مباحث مهم در تعیین هویت اجتماعی آن عصر است و تاریخ اجتماعی زمینه ای هدایتگر در شکل گیری و موفقیت این فضاهاست. برای بازیابی هویت ازدست رفته اقوام با توجه به حفظ تسلسل هویت تاریخی، می توان به گذشته رجوع و خوانشی مجدد از نشانه ها و معانی نهفته در کالبد نمود. در دوره صفوی علی رغم استفاده از قوه قهریه و تصرف در اموال عمومی در رونداحداث میدان نقش جهان، این فضا پس از مدتی مورداستقبال قرارگرفت که آثار آن تا به امروز باقی است. این مقاله در پی یافتن چگونگی اثرگذاری حکومت صفوی در استحاله معنای فضا و ایجاد هویت اجتماعی فضاهای جمعی است. به عبارت دیگر پرسش از چگونگی ساخت هویت اجتماعی ویژه عصر صفوی و نقش آن در ساخت فضای جمعی مطلوب این پژوهش بوده است. پژوهش حاضر بر اساس مطالعه اسنادی و کتابخانه ای از روش پژوهش تاریخ اجتماعی، به تاثیرات گرایش های اجتماعی در معماری می پردازد. به این منظور پس از معرفی بن مایه فکری حکومت صفوی، نتایج اجتماعی حاصل از این اندیشه ها و اثرات آن بر معماری فضای جمعی و مقبولیت اجتماعی آن بررسی قرار می گیرد. این تحقیق بر این فرض استوار است که اقداماتی که از لحاظ سیاسی و فرهنگی در جهت ایجاد یکپارچگی دینی و فرهنگی انجام شده است، بیشترین تاثیر را در هویت بخشی به فضاهای جمعی داشته است. نتیجه حاصل ازین پژوهش روشن ساخت که فضای جمعی عصر صفوی از لحاظ عوامل زمانی شکل گیری شامل سه بعد سیاسی، دینی و سرزمینی و از منظر علت ها در رویه اجتماعی شامل سه بخش نظام مند کالبدی و فضایی و ساخت است و این عوامل منجر گردید که فضاهای جمعی این دوران واجد ویژگی های منحصر به فردی شود که جز در نگاه حاکمان، رفته رفته از دید مخاطبان فضا نیز مشروعیت و هویتی اجتماعی یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    14-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    599
  • دانلود: 

    428
چکیده: 

در دهه های اخیر با گسترش علوم شهری، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی پژوهشگران تفسیر رابطه انسان و محیط است که منجر به شکل گیری مفاهیم جدیدی مانند منظر شد. اگرچه پیدایش این مفهوم حاصل جستارهای فراوان متخصصان و پژوهشگران در سال های متمادی است، اما مرور پیشینه آن بیانگر وجود تکثر معنایی در آرای پژوهشگران و صاحب نظران علوم شهری است. تجربه نشان داده است که تداوم حیات یک رویکرد علمی نیازمند تعمق در بنیادهای منطقی اش از طریق تعریف مفاهیم پایه ای آن است تا با ارایه معانی یکسان امکان مباحثه و استدلال را برای پژوهشگران این حوزه به وجود آورد. از طرفی وجود تفاسیر متعدد موجب شکل گیری راهبردهای متنوعی در اثرگذاری بر محیط است و رویکردهای متمایزی تولید می کند که این بررسی نشان می دهد در جزییات با مفاهیم مختلف و گاه متناقض وصف شده است. تعاریف ارایه شده به منظر به عنوان رابطه ای ادراکی می نگرد که واجد مولفه ادراک کننده و ادراک شونده است که مفهوم منظر محصول تفسیر صاحب نظران از شیوه مرتبط ساختن و بیان نسبت آنان است. این مقاله در پی آن است که با تدقیق در تعاریف ارایه شده با روش تحلیل محتوا به تحلیل و طبقه بندی رویکردهای متعدد اندیشمندان معاصر در تبیین مفهوم منظر بپردازد و با ارزیابی اجزای تعاریف آورده شده به تعریفی جامع و کل نگر از منظر بپردازد. پژوهش پیش روی نشان می دهد در توصیف متخصصین از مولفه های ادراک کننده و ادراک شونده، نسبت آنها و محصول آن، دسته های مفهومی متعددی وجود دارد که به نظر می رسد به صحیح ترین شکل بیانی آن چنین باشد: منظر رابطه ای ادراکی است که میان «انسان به عنوان ادراک کننده» و «محیط به عنوان ادراک شونده» با پیوندی «پیوسته» ایجاد می شود و محصولی با ماهیت «عینی-ذهنی» به دست می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 428 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    66-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    75
چکیده: 

حضورپذیری و هویت اجتماع ساکن در منظر فرهنگی هورامان، حاصل ترکیبی همگون از تفکر انسانی در تعامل با طبیعت است. هم آوایی عناصر طبیعی و انسان ساخت در این منطقه از منظر نظام استقرار و معیشت به شکل دایمی و موقت، شیوه حیات قابل تاویلی را روایت می کنند که هدف آن ارتقای کیفی حیات جمعی انسان ها در منطقه است. «هه وار نشینی» یکی از مصادیق پایدار همنوایی انسان با طبیعت در این منظر فرهنگی است. هدف از این پژوهش، بررسی و معرفی ویژگی های زندگی هه وار نشینی و بررسی گونه های مختلف آن در منطقه هورامان است. پژوهش پیش رو مبتنی بر روش کیفی و به لحاظ روش شناسی توصیفی-تحلیلی است. یافته های پژوهش روشنگر آن است که هه وار نشینی به عنوان یک راهکار در پایداری و ثبات زندگی تا زمان حاضر به دلیل تعامل انسان با طبیعت نقش موثری داشته است. نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر آن است که گونه های مختلف هه وار نشینی متاثر از شیوه های معیشت در این منطقه است. طی بررسی های انجام شده هه وارها بر پایه معیشت در سه دسته باغ محور، دام محور و به صورت ترکیبی باغ و دام محور تقسیم می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 75 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جوادی شهره

نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    6-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    338
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

نقاشی روایتگر ایرانی که جلوه هایی از شعر و ادب این مرزوبوم را به تصویر کشیده، با سوژه هایی مردمی و شاهانه در دنیایی رنگین و مکان و منظری روح افزا، از گذشته های دور تا کنون فرهنگ و باور ایرانیان را ثبت نموده است. صحنه های گوناگون از روایات حماسی و مذهبی، شاعرانه و عاشقانه، شکار، رزم و بزم شاهان و تمامی آنچه در مینیاتور به تصویر درآمده، بازتاب زندگی جاری مردم بوده است که از لابه لای متون ادبی و اشعار انتخاب شده و به گونه ای ویژه با زیبایی شناسی هنرمندان نقش شده اند. فرهنگ و باور ایرانی در دل طبیعت خودنمایی می کند و آنچه در تمامی نقش ها حضور دایمی دارد، باغ و بوستان ایرانی با تمام عناصر و جزییات واقعی است، چنان که در عالم خارج و در واقعیت دیده می شود. باغ و باغ سازی هنر اصیل و دیرپای ایرانی است که از روزگار باستان با زندگی مردم عجین بوده و در تمام دوران اسلامی نیز تداوم یافته است. باغ مکان مقدسی بوده که نیایشگاه های کهن را در برداشته و مجموعه آب، گیاه و چارتاقی-معبد از دوران باستان تا کنون در جای جای ایران بوده (و هست) و برگرفته از باورها، دین و اعتقادات طبیعت گرای ایرانیان است. باغ-معبدهای کهن به باغ-مزارهای دوران اسلامی تبدیل شدند و الگوی باغ ایرانی-اسلامی در گذر زمان براساس بزرگداشت عناصر مقدس آب، گیاه و چارتاقی-کوشک در جوار آنان شکل گرفت. از آنجا که تا کنون نقاشی ایرانی-مینیاتور-با عالم خیال و مثال معرفی شده، ضروری است که این قول اشتباه اصلاح و جایگاه واقعیت و طبیعت گرایی در این هنر اصیل ایرانی مشخص شود و به گواهی آثار موجود ثابت شود که صحنه های مینیاتور بازتاب باغ و کوشک ایرانی و عناصر مقدس آن مانند آب و درخت و نمایش بوستان و طبیعت ایران است و ریشه در باورهای کهن مردم داشته است. این نوشتار برمبنای تحلیل آثار موجود و به روش استنتاجی تنظیم شده و به گونه غیرمستقیم به نقد آرای موجود در زمینه نقاشی ایرانی نیز پرداخته است. هدف از این پژوهش، نقد نظریات موجود در باب مینیاتور مبنی بر نگاه غیرمنطقی، احساسی و بعضا نادرست است که دیرزمانی است رایج شده است. از این رو بر این مهم تاکید شده است که هنر باغسازی ایرانی آشکارا در صحنه های مینیاتور جلوه گر شده و بنابراین نقاشی ایرانی طبیعت را در صحنه های واقعی از باغ و بوستان ترسیم نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    44-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    436
  • دانلود: 

    290
چکیده: 

یادمان های معاصر که با عنوان ضدیادمان نیز شناخته می شوند به عنوان محملی جهت یادآوری خاطرات جمعی و فردی گذشته در زمان حال، در تقابل با آثار یادمانی کلاسیک هستند. در دهه های اخیر در سطح بین المللی، با افزایش تنوع مناظر یادمانی در فضاهای عمومی و اهداف متفاوت آنها از یک سو و نیاز روزافزون جوامع بشری به بازیابی حافظه جمعی در سطح منظر شهری از سویی دیگر، بررسی سازمان یافته گونه های طراحی به کاررفته در آنها ضروری به نظر می رسد. بر اساس اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که: مولفه های گونه شناسی منظر یادمانی معاصر براساس دانش نشانه شناسی پیرس چیست؟ روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع کیفی است و از طریق رویکرد توصیفی-تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای به تدوین مدل مفهومی گونه شناسی منظر یادمانی معاصر با رویکرد نشانه شناختی پیرس می پردازد. جهت تبیین مولفه های نشانه ای منظر یادمانی، روش های منتخب گونه شناسی پژوهش، به صورت گونه شناسی شکلی-عملکردی آرگان در بررسی مولفه های صوری، گونه شناسی تاریخی-تفسیری مونیو در مطالعه مولفه های روایی و گونه شناسی آرکی تایپی اردلان و بختیار در شناخت مولفه های آرکی تایپی، اتخاذ شده است. جهت اثبات فرضیه دسته بندی گونه ها براساس تعاریف و زمینه مطالعاتی پیشین در این حوزه انجام شده است و در ادامه به منظور آزمون فرضیه، تمامی 32 مولفه استخراجی، با انتخاب تصادفی 64 نمونه یادمان از اواسط قرن بیستم تا به امروز، به طور مقایسه ای مورد مطالعه قرار گرفته اند. یافته ها بیانگر آن است که با لحاظ کردن گونه های نشانه ای براساس سه گانه های شمایل، نمایه و نماد در نشانه شناسی پیرس و همچنین مولفه های سه گانه عینی، ذهنی و عینی-ذهنی منظر، نشانه منظر یادمانی معاصر به گونه های بصری (عناصر طبیعی، عناصر مصنوع و عملکردی-فعالیتی)، گونه های کهن الگویی (قبر تهی، استلا-ابلیسک، مسیر قدسی، دایره-مارپیچ، پرواز، کوه کیهانی-سنگ بزرگ، گنبد کیهانی-طاق کیهانی، درخت کیهانی-باغ، نور-آب) و گونه های روایی (وقایع تلخ، فردی-مکانی و ارزشی جمعی) تقسیم بندی می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 290 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    58-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    312
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

سرزمین چین از تمدن های اصلی شرق بوده که هیچ گاه در قلمرو مسلمانان نبوده یا حکومتی با دین اسلامی نداشته است، لیکن از ابتدای شکل گیری تمدن اسلامی تا به امروز مسلمانان چین جایگاه ویژه ای داشته اند. معماری از بارزترین یادگارهای تمدن بشری بوده و در تمدن مسلمانان چین نیز آثار ارزشمند معماری ساخته شده است. سوال اینجاست در تمدنی که مسلمانان از طریق روابط اقتصادی و یا فرهنگی ایجاد نموده و باعث انتقال دین اسلام و شکل گیری مساجد چینی شده اند، مساجد چین از کدام الگوی معماری برگرفته شده اند؟ برای پاسخ به این سوال یکی از نمونه های کامل مساجد چین به نام مسجد جامع شیان بررسی شده است. در مقاله حاضر برای کشف الگوی معماری این مسجد، ویژگی های مساجد اولیه اسلامی و معماری بومی قبل از اسلام چین مقایسه شده اند. مقاله پیش رو بر این فرض استوار است که الگوی معماری مساجد چینی برگرفته از معابد کهن آن تمدن است. روش تحقیق، مطالعه موردی و استنتاج از ویژگی های نمونه انتخابی، مسجدالنبی، از مساجد اولیه اسلامی و معبد کنفوسیوس نانجینگ از معماری بومی قبل از اسلام چین است. در نهایت مقایسه تطبیقی مسجد جامع شیان با مساجد اولیه و معابد چینی نشان می دهد که الگوی معماری این مسجد، برگرفته از معابد سنتی چین بوده و تاثیرپذیری آن از مساجد اسلامی محدود به جهت گیری بنا، وجود محراب، تغییر عملکرد فضاهای معماری سنتی و حضور خطوط اسلامی در تزیینات سنتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 312

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصوری سیدامیر

نشریه: 

منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    3-3
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    181
  • دانلود: 

    98
کلیدواژه: 
چکیده: 

منظر آیینی ترکیبی از مکان، رویداد و نمایش است که وجه نمایش در آن قوی تر از انواع دیگر منظر است. در منظر آیینی «تماشا» و «مشارکت» رکن است. بازیگران منظر آیینی انسان های عادی هستند، تماشاگرانی که در فهم نمایش مشارکت می کنند نیز از همان جنس هستند. منظر آیینی آنچنان که در مورد اسطوره نیز صادق است، راوی تاریخ نیست؛ بلکه از تمایلات، نگرانی ها و جهان بینی های گذشته حکایت می کند. لذا داوری آن به عنوان امر واقع و روایتی از تاریخ، به نتایج ضدفرهنگی خواهد انجامید. مراسم قالیشویان مشهد اردهال، منظری آیینی است که نکته جالب آن ترکیب اسطوره های دو فرهنگ قبل و بعد از اسلام ایران در یک مراسم است. زمان رویداد، دومین جمعه ماه مهر، برگرفته از تاریخ ایام سعد ایران باستان، و ماجرای آن خونخواهی امامزاده است. نمادهای مراسم آن قدر متنوع و ترکیبی است که رمزگشایی آن ها می تواند دریچه های زیادی به شناخت فرهنگ ایران باز کند. اگرچه مراسم قالیشویان منظری تدریجا شکل گرفته و دارای تطورات بسیار تاریخی است، اما اخیرا اقداماتی با هدف خوانش ایدیولوژیک از مراسم مطرح شده که ممکن است بعد تاریخی و اسطوره ای آن را در مخاطره قرار دهد. باید دانست منظر آیینی الزاما با خوانش عقلانی و فایده گرایی مستقیم قابل ارزیابی نیست؛ بلکه درست تر آن است که به عنوان نمادی از فرهنگ گذشته در ارتباط با مکان مورد توجه قرار گیرد. تلفیق نمایش چوب بدستان مراسم با هیجان نوحه خوانی و مشارکت همزمان بازیگران و تماشاچیان در مراسم، حس خاصی از یک حادثه مهم در گذشته سرزمین ایجاد می کند که ارتباط آن با خونخواهی امامزاده به مراسم سمت وسوی عدالت خواهی نیز می بخشد. سه گانه منظر آیینی قالیشویان را باید حفظ کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

JAVADI SHOHREH

نشریه: 

Manzar

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    6-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The art of Iranian narrative painting, which reflects the poetry and literature of Iran, has continuously recorded the Iranian culture and beliefs associated with popular and royal themes in a colorful world, and in an inspiring place and landscape from the distant past to the present. The various scenes from epic and religious narrations to poetic and romantic themes, preying moments, battles and feasts of kings, and some other various events, all are depicted in the Iranian art of miniatures by reflecting the people`s daily life which has been described in the literary texts and poems and have been represented perfectly in miniatures by the skillful artists. The Iranian culture and belief have represented themselves in nature; so what is constantly manifested in these images is the ‘ Iranian Garden’ (Bagh) and orchards (Boostan), with all elements and details, comparable to the real world. The presence of gardens and the art of gardening is known as the original and long-lasting Iranian arts that have always been associated with the Iranian people’ s life since ancient times and it has continued in the Islamic era. The garden has always been recognized as a sacred place in ancient Iran where the early temples and a combination of ‘ Water’ , ‘ Plants’ and ‘ Chartaghi-Temples’ haves been presented all over this land since ancient times, which is rooted in the naturalistic beliefs and religions of Iranian people. The ancient ‘ gardens-temples’ (Bagh-Mabad) have turned into the ‘ garden-tombs’ (Bagh-Mazar) in the Islamic era, and the gardening pattern of the Iranian-Islamic was formed over time by incorporating the sacred elements of water, plants and the Chartaghi-Kushk/Kooshk (pavilion) next to them, Considering the Iranian miniature painting has always been associated with the world of ‘ imagination’ or a kind of ‘ Mundus Imaginalis’ so far, it is necessary to clarify and correct this false reference and to address its real naturalistic position in the original Iranian art. This study has tried to prove that the miniature scenes have always been a reflection of the real Iranian garden, Kooshk, and the other related sacred elements such as water and plant; it also represents the Iranian garden and the real nature of Iran, which is rooted in the ancient beliefs of the people. This research article is prepared based on the analysis of previous works, relying on the deductive method, which has indirectly criticized the ideas were available in the field of Iranian painting. The aim of this study is to evaluate the existing theories on miniatures which have mostly been grounded on the unreasonable and expressive basis, that are sometimes inaccurate views though they have been common for a long time. Therefore, it is important to emphasize that Iranian gardening has evidently manifested in miniature scenes. The Iranian paintings depict the natural aspects in real scenes inspired by the available real gardens of the ancient Iran.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Hemmati Morteza | SABOONCHI PARICHEHR

نشریه: 

Manzar

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    16-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In recent decades, the interpretation of the relationship between man and the environment has been one of the most important researchers’ challenges, caused by the development of urban sciences. This issue has shaped new concepts such as landscape. The emergence of this concept has been the result of many studies conducted by experts and researchers over the years. Reviewing the literature shows that there is a semantic pluralism for the term landscape. It also highlights a lack of consensus on the term among the scholars. Experience has shown that the survival of a scientific approach requires reflection on its logical foundations. This could be achieved by providing a single definition for its basic concepts. Such a definition makes it possible for researchers to debate on the issues in the field. Multiple interpretations result in various strategies through which the environment can be influenced. The interpretations also lead to developing different approaches. This study shows that different and sometimes contradictory concepts have been used to describe the term landscape. In the proposed definitions, the term landscape has been conceptualized as perceptual relations including the perceiver and perceived components and this concept is the product of experts’ interpretation of how these components are related and how their relations are verbalized. This paper sought to analyze contemporary approaches to explain the concept of the landscape. To this purpose, we examined the components of definitions and analyzed them using content analysis to propose a comprehensive definition of the term landscape. Growing research shows that experts’ descriptions of the components (perceiver, perceived, relation, and product) fall into several conceptual categories. It seems that the term landscape can be best described as the perceptual relationship between “ man as a perceiver” and “ environment as a perceived element” established by a “ continuous” link and results in products with an “ objective-subjective” nature.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

Manzar

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    30-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The architecture of public spaces of every civilization is one of the most underlying issues determining the social identity of that age. Also, social history is a guideline for the formation and success of these spaces. For the retrieval of the lost identity of races due to preservation of historical identity sequence, one can refer to the past and reread the signs and meanings hidden in the body. Despite using coercion and seizure of public property by the state to build Naqshe-e Jahan Square in the Safavid Era, the state could make a balance between social identity and public space and the effects of which have remained to date. This study aims at analyzing the effectiveness of the Safavid Era in the transformation of the meaning of space and making a social identity for Public spaces. In other words, the study aims at analyzing the way of making social identity in the Safavid Era and its role in making favorable public space. The study has applied documentary and library methods and has employed the social history method to analyze the effects of social trends in architecture. In this way, this study has focused the theoretical analysis of Naqsh-e Jahan Square as the indicator of public space of that age. To this end, after introducing the intellectual basis of the Safavid Era, the social results obtained from these thoughts and the impact on public space architecture and its social acceptability in this age have been investigated. This study is based on the hypothesis that the political and social measures taken to make religious and cultural unity have left the most effect on making an identity for the Public spaces. The results of the study show that along with the increased authority of central government, choosing dominant religion plays a key role in creating new contexts in different sections such as art and architecture. On the other hand, belonging to Iranian history has affected the creation of a new Iranian identity. The results obtained from the study showed that the public space of the Safavid Era includes three political, religious, and geographical dimensions in terms of establishment time. Also, in terms of reasons in the social procedure, it includes three systematic physical, spatial, and constructive sections. These factors changed the public spaces of that age into spaces with unique properties, which could find social legality and identity according to space audiences, other than the governors.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

Manzar

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    42-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

New monuments (counter-monuments) as frameworks through which remind collective and personal memories from past in the present, reject the traditional memorial works. In recent decades with an increasing variety of counter-monumental landscape in public spaces and the distinct intentions behind them on the one hand and the growing need of human societies to recover collective memory of urban landscape on the other hand necessitate the systematic analysis of the adopted strategies Based on the importance of this issue, the article aims to answer the following question: “ what are the typological components of a contemporary counter-monumental landscape based on semiotic knowledge? ” The present study was qualitative and was performed based on a descriptive-analytical method using the library documents to develop a conceptual model of the typology of the contemporary countermonumental landscape with pierce’ s semiotic approach. Components of counter-monumental landscapes were explicated on using three methods, namely formal-functional topology of Argan, interpretive-historical topology of Moneo and Colquhoun, and archetypal topology of Ardalan and Bakhtiar which served as basis for investigating visual, narrative and archetypal components. To prove the hypothesis, the classification of types was based on the definitions and previous studies in this field, and to test the hypothesis, all 32 extractive components were studied comparatively by randomly selecting 64 case studies from the middle of the twentieth century to the present day. Findings show that according to Peircean semiotic, icon, and index ad symbol were triple typologies of the sign in the memorial landscape survey. By considering objective, subjective and objective-subjective components of landscape, the contemporary counter-monumental landscape signs were classified into three categories namely visual, archetype and narrative types. Visual types consist natural elements, artificial elements, and activity and function; archetypal types include empty grave, stella-obelisk, sacred path, circlespiral, flight, cosmic mountain-large stone, cosmic dome-cosmic arch, cosmic tree-garden, light-water; and narrative types are divided into traumatic experiences, individual-local & collective values.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Nouri Eham | DIZANI EHSAN

نشریه: 

Manzar

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    54-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    51
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The land of China has always been one of the main civilizations of the East. This country has never been part of the Muslim realm or even had a government with the Islamic religion. However, from the beginning of the formation of Islamic civilization until today, Chinese Muslims have had a special place, such as masque. Architecture is one of the most prominent relics of human civilization, and in this regard, valuable works have been created in Chinese Muslim civilization. There is a question here that where has the architectural model of Chinese mosques come from, considering the civilization that Muslims have created through economic or cultural relations leading to the transmission of Islam and the formation of Chinese mosques; To answer this question, one of the perfect examples of Chinese Mosques called the Great Mosque of Xian has been reviewed. In the present study, to discover the architectural pattern of this mosque, the characteristics of the early Islamic mosques and the pre-Islamic architecture of China have been compared. The present article is based on the premise that the architectural model of Chinese Mosques has been derived from its ancient temples. The adopted research method is a case study analysis, and interpretations are based on the features of the selected sample of ‘ Medina Mosque’ , from the early Islamic mosques, and the ‘ Confucius Nanjing Temple’ from the native architecture of China in pre-Islamic times. The comparative study of the Great Mosque of Xian with early Chinese mosques and temples shows that the architectural pattern of this mosque is derived from the traditional Chinese temples and its influence from Islamic mosques is limited to the building direction the presence of Mihrab, changing the function of traditional architectural spaces and using Islamic architectural scripts in traditional decorations of the target building.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 51

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

Manzar

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    62-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The presence and identity of the community living in the cultural landscape of Hawraman is the result of a homogeneous combination of human thinking in interaction with nature. The harmony of natural and man-made elements in this region from the perspective of the system of settlement and livelihood, permanently and temporarily, defines an interpretable way of life that aims to improve the quality of collective life of human beings in the region. Hawar’ s lifestyle is one of the surviving examples of human harmony with nature in this cultural perspective. The purpose of the present study was to review and introduce the characteristics of Hawar’ s lifestyle and examine its different types in Hawraman region. This study is based on a qualitative method and is descriptive and analytical in terms of methodology. The research findings clarify that Hawar’ s lifestyle as an approach has played an effective role in the stability of life to date due to human interaction with nature. Based on the results, this study indicates that different types of Hawar’ s lifestyle are affected by livelihoods in this region. According to the studies, Hawar’ s lifestyle is categorized into three classes according to the occupation of the inhabitants: garden based, livestock based and mixed type.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button